De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ANALYSE VAN VERKEERSONGEVALLEN MET BEHULP VAN PC-CRASH Ir.Tony Geusens Luytenstraat 58, B-3960 Bree Tel: +3289866678 Mob: +32495254213

Verwante presentaties


Presentatie over: "ANALYSE VAN VERKEERSONGEVALLEN MET BEHULP VAN PC-CRASH Ir.Tony Geusens Luytenstraat 58, B-3960 Bree Tel: +3289866678 Mob: +32495254213"— Transcript van de presentatie:

1 ANALYSE VAN VERKEERSONGEVALLEN MET BEHULP VAN PC-CRASH Ir.Tony Geusens Luytenstraat 58, B-3960 Bree Tel: Mob:

2 ACCIDENTOLOGIE: Wetenschap welke zich bezig houdt met het onderzoek naar de genese van verkeersongevallen. *fysische wetten uit botsingsleer (impulswetten van Kudlich & Slibar,elasticiteitsleer) * wetten van behoud van energie (energiebalans,EES,materiaaleigenschappen van de voertuigen)

3 OVER WELKE MIDDELEN BESCHIKT DE DESKUNDIGE OM DEZE WETENSCHAP UIT TE OEFENEN? 1.Materiële elementen: a. Schade aan de voertuigen : Hoe groter de schade des te hoger de snelheid? 10 km/h bij volimpact10 km/h bij onderrijden vs Getuigenverklaringen

4 Krassporen, brokstukken en glassplinters b.Sporen “getuigen” op het wegdek  Plaats van de botsing Schuifspoor Remspoor bandensporen Pre- en postimpactrajecten van de voertuigen, Snelheidsberekening

5 De eindligging zal bepaald worden door de restsnelheid of de uittredesnelheid welk het voertuig had na de botsing. Hoe groter deze uittredesnelheid hoe verder de wagen van de botsplaats terecht zullen komen. Die uittredesnelheid is kwadratisch evenredig met de kinetische energie van de wagen na de botsing  E = ½ m v² c. Eindligging van de voertuigen.

6 2. V ERKLARINGEN VAN DE GETUIGEN. Veel te grote geloofwaardigheid !!! Horen ongeval eerst en zien het pas nadien Getuige vindt zichzelf belangrijk en gaat fantaseren. Emotionele betrokkenheid vooral bij zware kwetsuren Inschatten van snelheden vrijwel onmogelijk Getuigen meestal betrokken partij  Inzittenden  Familie/Kennissen

7 COMPUTERSIMULATIES VS HANDMATIGE BEREKENINGEN Impulswetten uit de botsingsleer ( vectoriële wetten) m1v1 + m2v2 = m1v1' + m2v2' (v1,2 vóór de stoot; v1',2' na de stoot) welke met invoering van de in - en uitloophoeken leidt tot volgende vergelijkingen: m1v1' sin (A3-A2) + m2v2' sin (A4-A2) m1v1' sin (A3-A1) + m2v2' sin (A4-A1) v1 = v2 = m1 sin (A1-A2) m2 sin (A2-A1) Wetten van behoud van energie (scalaire wetten) 1/2 me ve² + 1/2 mkvk² = 1/2 me v'e² + 1/2 Ie  e² + 1/2 mm v'm² +1/2 mbv'b² + + 1/2 mdv'd² + 1/2 me EESe² + 1/2 mk EESk² De energie vóór de botsing De energie na de botsing

8 DE WERKING EN MOGELIJKHEDENVAN PC-CRASH 1.Algemeen werkingsprincipe 2.Dynamische simulaties 3.Multibody


Download ppt "ANALYSE VAN VERKEERSONGEVALLEN MET BEHULP VAN PC-CRASH Ir.Tony Geusens Luytenstraat 58, B-3960 Bree Tel: +3289866678 Mob: +32495254213"

Verwante presentaties


Ads door Google