De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

College 2, jaar 2, Zomer 2010 Waardecreatie Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.

Verwante presentaties


Presentatie over: "College 2, jaar 2, Zomer 2010 Waardecreatie Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel."— Transcript van de presentatie:

1 College 2, jaar 2, Zomer 2010 Waardecreatie Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel

2 Agenda Weekindeling Zomerkwartaal Waardecreatie Aan de slag Huiswerk

3 Weekindeling Zomerkwartaal Lesweek 1: Customer insights + Hoorcollege Lesweek 2: Waardecreatie Lesweek 3: Introductie Businessmodellen + Hoorcollege Lesweek 4: Projectles: concepten bespreken Inleveren individuele opdracht Lesweek 5: Nieuwe businessmodellen + Hoorcollege Lesweek 6: Het pitchen van een businesscase Lesweek 7:Nieuwe businessmodellen + Hoorcollege Lesweek 8:Groepspresentaties opdracht Lesweek 9:Optionele feedbackles

4 Beoordeling Zomerkwartaal Twee opdrachten die elk voor 50% meetellen, opdrachten staan in de modulewijzer Opdracht 1 - Individuele opdracht, inleveren in lesweek 4 Opdracht 2 – Groepsopdracht, LET OP presentaties vinden plaats in week 8 Toepassing kennis uit hoorcolleges wordt expliciet meegenomen in de beoordeling!

5 Opdracht 1 Hoe staat het er mee?

6 We starten met een filmpje http://video.google.nl/videoplay?docid=22979927758330 77636&ei=RowGSsHmGMHB- Ab00Yn3Bw&q=value+creation&hl=nlhttp://video.google.nl/videoplay?docid=22979927758330 77636&ei=RowGSsHmGMHB- Ab00Yn3Bw&q=value+creation&hl=nl Wat is de essentie van dit filmpje?

7 Waardecreatie Marketing kan je op vele manier beschrijven Maar Marketing gaat altijd over hoe je waarde voor klanten kan creëeren door het oplossen van hun “probleem” of voorzien in hun behoefte en wel op een dusdanige manier dat de klant tevreden is

8 Waardecreatie Eigenlijk moet je de klant beter kennen dan hij zichzelf kent En daarom zijn die Customer Insights zo belangrijk Pas dan kom je toe aan echte waardecreatie

9 Waardecreatie In elke business gaat het kort door de bocht om meer te verdienen aan je bestaande klanten, om meer nieuwe klanten te verwerven en om een goede prijs te realiseren

10 Waardecreatie Maar ja dan is het recessie en heb je als bedrijf een te grote voorraad en te lage omzet. Dan geef je snel: tien, twintig, dertig of veertig procent korting of alles voor de halve prijs. Kortom: afgezakt tot commodity.. Eind vorig jaar zagen we maffe voorbeelden

11 Waardecreatie Een dealer die bij de aanschaf van een Renault Espace gratis een Twingo weggaf Of Heijmans die korting gaf van € 50.000 op een nieuwbouwhuis (zie http://www.telegraaf.nl/overgeld/nieuws_overgeld/2704858/__Ook_huizen_weg_voor_stuntprijzen__.html)http://www.telegraaf.nl/overgeld/nieuws_overgeld/2704858/__Ook_huizen_weg_voor_stuntprijzen__.html Het boek beleveniseconomie van Pine en Gilmore uit 1999 stelt juist dat het belangrijk is om uit de prijsspiraal te komen door serieus werk te maken van waardecreatie

12 Waardecreatie Pine en Gilmore

13 Opdracht in tweetallen Ga naar Hema.nl 1. Zoek 3 prijsacties op 2. Wat houdt de actie in? 3. What’s in it for the customer? Wat is het klantvoordeel? Wat is de “waarde voor de klant” 4. Wat is de waardecreatie voor de Hema? 5. Hoe kan jij één van de drie uitgekozen acties aanpassen waardoor er minder op de prijs en meer op de waardecreatie wordt gefocust?

14 Nog een filmpje Een korte lecture ( 5 minuten) http://www.youtube.com/watch?v=KH9cB-i2eqQ Hierop aaansluitend (1 minuut): http://www.youtube.com/watch?v=JEITClNBeXY Wat bedoelt Tim Brown? Hebben jullie voorbeelden? Leg uit, voeg toe?

15 Tot slot Werk aan opdracht 1

16 Vragen?


Download ppt "College 2, jaar 2, Zomer 2010 Waardecreatie Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel."

Verwante presentaties


Ads door Google