De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Contact of Clash Literatuuronderwijs tussen culturen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Contact of Clash Literatuuronderwijs tussen culturen."— Transcript van de presentatie:

1 Contact of Clash Literatuuronderwijs tussen culturen

2 Literatuuronderwijs VroegerNu Canoniek Samenhang met cultuur en nationale identiteit Canon geproblematiseerd (feminisme, post-colonial studies) Cultuur en samenleving worden steeds heterogener Identiteit en nationaliteit minder eng met elkaar verbonden Nood aan een literatuuronderwijs dat de heterogeneïteit van de samenleving weerspiegelt. => Nood aan een paradigma waarin plaats is voor culturele diversiteit.

3 “Clash of Civilisations” Samuel Huntington Wijdverbreid paradigma 9/11 lijkt theorie te bevestigen “A civilisation is a cultural entity.” (1:50)

4 Reële impact van dit paradigma: For every instance in which President George W Bush stated that “there is no clash of civilizations,” or dismissed it as “a passing myth of history,” one can find him alluding to the need for ‘civilized people’ to unite against ‘rogue states’. In his speech to Congress on 19 September, 2001, for example, Bush outlined his vision for the ‘war on terror’ stating, “[t]his is civilization’s fight.” Whilst the US government may have seemingly sought to avoid the notion of a clash between ‘Islam’ and ‘the West’, the rhetoric of ‘civilizations’ still crept into its dialogue. (Michael Dunn) “Clash of Civilisations”

5 “Clash of Civiliations” Problemen: Polariserend (een overtuigd aanhanger van de theorie was... Osama Bin Laden) Culturen als afgebakende gehelen Weinig ruimte voor interculturele communicatie  Enorm veel kritiek van filosofen, theoretici, politici etc. b.v. Noam Chomsky

6 “Clash of Civilisations” Problemen voor het onderwijs: Realiteit van de heterogene klas Rol van onderwijs in de samenleving VOETen Leerling als individu met eigen achtergrond

7 Contact Zone Alternatief voor de “clash”? Mary Louise Pratt (1991) Neutrale definitie: “Social spaces where cultures meet, clash, and grapple with each other, often in contexts of highly asymmetrical relations of power, such as colonialism, slavery, or their aftermaths as they are lived out in many parts of the world today.”

8 Contact Zone Concrete, afgebakende omgeving Studie van taal/literatuur in de realiteit  “imagined community” (B. Anderson)  “civilisation” (Huntington) Geen (of minder) ideologische lading

9 Contact Zone en onderwijs 1)Literatuur uit CZs reflecteert heterogene samenlevingsvormen, en de problemen ervan 2)Klaslokaal zelf als CZ: -Leerlingen kunnen eigen achtergrond expliciteren -Leerlingen leren van elkaars achtergrond -Leerlingen denken na over constructie van identiteit?

10 Pratts experiment “Virtually every student was having the experience of seeing the world described with him or her in it. Along with rage, incomprehension, and pain there were exhilarating moments of wonder and revelation, mutual understanding, and new wisdom--the joys of the contact zone. The sufferings and revelations were, at different moments to be sure, experienced by every student. No one was excluded, and no one was safe.” “Arts of the Contact Zone”

11 Jouw experiment? We are looking for the pedagogical arts of the contact zone. These will include, we are sure, exercises in storytelling and in identifying with the ideas, interests, histories, and attitudes of others; […] ground rules for communication across lines of difference and hierarchy that go beyond politeness but maintain mutual respect; a systematic approach to the all important concept of cultural mediation.

12 A Modest Proposal The Reluctant Fundamentalist Mohsin Hamid (vertaald als: De val van een fundamentalist)

13 Bespreek in groepjes van max. 4 Lees de eerste twee bladzijden van het boek – Hoe wordt er al meteen spanning opgebouwd? – Wat valt er op aan de vertelsituatie, en wat is de relevantie ervan? – Welke thema’s komen aan bod? – Welke rol speelt taal hier?

14

15 The Reluctant Model Vormelijk: – Narratieve situatie – Taal en stijl – Retoriek Inhoudelijk: – Voer voor discussie (fundamentalisme, terrorisme) – Ruimte voor identificatie (cultuur, religie)


Download ppt "Contact of Clash Literatuuronderwijs tussen culturen."

Verwante presentaties


Ads door Google