De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De Celestijnenpriorij te Heverlee Van klooster tot bibliotheek.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De Celestijnenpriorij te Heverlee Van klooster tot bibliotheek."— Transcript van de presentatie:

1 De Celestijnenpriorij te Heverlee Van klooster tot bibliotheek

2 Geschiedenis 1521: oprichting klooster en grafkerk -kerk: verdween met de Franse revolutie ( ) -klooster: paardenstal voor hertogen van Arenberg (1786) Na WOI: in bezit van Katholieke universiteit Leuven 2002: restauratie en verbouwing tot bibliotheek van de universiteit (Spaanse architect: Rafael Moneo)  Opnieuw een monument dat de aandacht trekt

3 Klooster vroeger

4 Bibliotheek nu

5 De Celestijnenpriorij in de 20ste eeuw: - lag er erg verwaarloosd bij - nochtans interessante geschiedenis - architecturale kwaliteit werd onzichtbaar  Stilaan verdween de herinnering aan wat de plek ooit geweest was.  Onzorgvuldig gebruik en ruïneuze toestand. Late jaren 60 aan de Celestijnenlaan: - nieuwe campus exacte wetenschappen - zo vlug en zo goedkoop mogelijk - architectuur: bescheiden kwaliteit - banale utiliteitsbouw  Onaangename campus  Moeilijk om de weg er te vinden door losse gebouwen  De onmiddellijke omgeving van het Arenbergkasteel loopt stilaan het gevaar een zoveelste banale randstedelijke ruimte te worden.  Herwaardering en zorg van het landgoed lijkt geen prioriteit.  De geschiedenis van deze plek dreigt stilaan onzichtbaar te worden

6 Arenbergkasteel

7 Ieder departement of afdeling op de campus had zijn eigen bibliotheek: - meestal slecht gehuisvest - onderbemand - niet echt toegankelijk zoals het hoort voor universitaire bibliotheken  Nood aan campusbibliotheek! Locatie: - Rand van campus in voormalige celestijnenklooster - Op hoogste punt met uitzicht op Arenbergpark en uitkijkend op hele campus Deelnemers voor wedstrijd in 1998 voor ontwerp: - Andrea Bruno - Paul van Aerschot - Rafael Moneo  Het gaat over een onvermijdelijk en bewust hedendaagse omgang met het even onvermijdelijke verleden en zijn betekenisvolle restanten.

8

9 Nieuwe campusbibliotheek Programma van eisen was complex en zwaar: boekdelen in open kast onderverdeeld in 5 delen met eigen infobalie en werkruimte en fotokopieerruimte banden in gesloten magazijn, niet toegankelijk. -Aparte ruimte voor bijzonder collecties -Leeszaal met 550 plaatsen -Aantal seminarielokalen -Centrale toegang met ontvangst- en uitleenbalie -Vestiaire en sanitair -Intern: 8 kantoren boekenatelier, dienstruimte voor personeel -1/3de van leesplaats zijn computers -Rekening houden met snelle evolutie in informatie- en communicatie technologie: flexibele aanpassingen moeten kunnen Historische gebouw en omgeving stelde ook zware eisen: -Uitkomst moest historische waarde benadrukken -Nieuwe bibliotheek zou eigentijds zijn, maar ook historische betekenis zichtbaar maken -Moest de verzamelplaats van kennis en een herkenningspunt van de universiteit naar de buitenwereld vormen -Een op alle vlakken betekenisvolle plek, een toekomstig monument

10 Gerealiseerd project van Rafael Moneo  Nieuwe toegangsgebouw op plaats van verdwenen pandgang (wit bepleisterd, horizontale glaspartijen, vlak en hoekig gelijkvloers, plastisch geplooide verdieping) profileert zich t.o.v. gerestaureerde oude bak- en zandsteenarchitectuur.  Bibliotheek lijkt terechtgekomen in een ideale plek van stilte, maar ook visueel geïsoleerd van campus (gesloten karakter)  De nieuwbouw is bewust laag gehouden, om het monumentale volume het uitzicht te laten bepalen.

11  Ingangsgebouw =modernitiet domineert en kijktop afstand uit op oude context  In de bibliotheek = confrontatie tussen oud en nieuw, in elkaar gevlochten Buiten: domineren de gerestaureerde restanten van de oude priorij Binnen: door de golvende glazen wanden ziet men het oude gebouw rondom  vanuit tijdloze ruimte uitkijken op historische architectuur  Vanuit het oude gebouw komt men telkens opnieuw in de nieuw architectuur  Integratie van het nieuwe in het oude of het oude effectvol integreren in het nieuwe! Gerealiseerd project van Rafael Moneo

12 Lage maar ruime hal met centrale balie en panoramisch zicht op hele complex door doorkijken en ramen.  Moneo’s bibliotheek interieur werkt zoals bij Le Corbusier - opeenvolging van ruimtes, ruimtelijk in relatie met elkaar - via trappen en hellingsbanen ontdekken en ervaren in al hun ruimtelijkheid - horizontale bandramen die de omgeving lijken in te lijsten en binnenhalen

13 Plastische trap naar de 1ste verdieping

14 De studiezaal als waarnemingsplaats met leesplaatsen aan het raam  Breed uitzicht om boomgaard en celestijnenlaan  Aan de straatkant de enige plaats waar je de bibliotheek kan binnenkijken

15  Het oude en het nieuwe lopen helemaal in elkaar over door overbruggingen  Vrijgelaten open strook, afgedekt met lichtkap -Licht kan doordringen tot in kelderverdieping -De hele oostgevel wordt van binnenuit zichtbaar Lees- en werkplaatsen

16 Grote leeszaal -Dubbelhoge ruimte -Regelmatige dwarse opstelling leestafels -Zijdelings over hele lengte: boekenkasten -Binnenwanden zichtbaar in al hun historische gelaagdheid  Ideale ‘grote leeszaal’ zoals in oude 19 de eeuwse bibliotheken - gesloten karakter - regelmatige opbouw - langgerekte vorm

17

18 Kruisherenklooster te Maastricht Van klooster tot hotel

19 Geschiedenis 1465: oprichting Kruisherenklooster 1472: brand teistert de gebouwen  vele archiefstukken gingen in vlammen op 2e helft 16e eeuw: nieuwe bloei en voorspoed, maar deze duurde niet lang…  Het klooster kreeg ook veel te verduren van de oorlog tijdens de Spaanse Beroerten. Hierdoor verlieten de meeste kloosterlingen, die het stille en afgezonderde leven niet meer konden vinden, het klooster. Eind 16e eeuw: betekenis van het klooster verdween  meer in naam dan in werkelijkheid een klooster

20 Na strijd met katholieken en protestanten  Kloostereigendommen als staatsgoederen beschouwd  Klooster werd passantenhuis, waar ongelukkige vreemdelingen en doortrekkende reizigers onderdak en voedsel werd gegeven 2 mei 2005: herbestemming en restauratie van het Kruisherenklooster

21 Ligging Maastricht: bruisende stad met bijna 20 eeuwen geschiedenis In het historische Kommelkwartier in oude binnenstad van Maastricht met het echte centrum binnen wandelafstand

22 Nieuwe bestemming: luxehotel Combinatie van moderne interieurarchitectuur en historische compontenten  Uniek Architecten: Satijnplus Architecten

23 Programma -60 moderne, vijfsterren kamers -Schip van de kerk: entresol met ontbijtruimte met uitzicht over maastricht -Receptie -Lobby -3 lounge corners in de vroegere zijkapellen -3 moderne boardrooms -Bibliotheek -glazen lift -wijnbar met bovengrondse 'wijnkelder' Nieuwe bestemming: luxehotel

24 Wijnbar

25 Kamers: moderne en strakke inrichting

26 Interieur: creatie van internationaal bekende interieurarchitect Henk Vos  Alle 60 hotelkamers: verschillend en eigentijds karakter met stuk voor stuk een unieke uitstraling.

27 Het hele interieur en exterieur kreeg een finishing touch door de bekende Duitse lichtkunstenaar Ingo Maurer

28

29 Oorspronkelijke structuur van het klooster is helemaal herkenbaar gebleven

30

31 In de kloostertuin is ook een nieuwbouw gerealiseerd  Het ontwerp is helemaal uitgevoerd in Corten-staal  Voegt zich uitermate goed in deze historische omgeving


Download ppt "De Celestijnenpriorij te Heverlee Van klooster tot bibliotheek."

Verwante presentaties


Ads door Google