De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Asfalt en bitumendag 2010. Verschillen publieke en private oplossingen? Max von Devivere Eurovia.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Asfalt en bitumendag 2010. Verschillen publieke en private oplossingen? Max von Devivere Eurovia."— Transcript van de presentatie:

1 Asfalt en bitumendag 2010

2 Verschillen publieke en private oplossingen? Max von Devivere Eurovia

3 April page 3 Wereldleider geintegreerd bouw-concessie model werknemers Actief in meer dan 90 landen €31,9 mia omzet sites per jaar Omzet per activiteit VINCI Construction 54 % VINCI Energie Eurovia 16 % 30 %

4 Wereldwijd de grootste private concessiehouder en operator van autosnelwegen

5 VINCI Autoroutes: aanwezig en zichtbaar

6 LandNaamOmschrijving Eind vd concessie QP VINCI Verkeers - risico Consoli- datie 1 Royaume-UniBrug over de Severn2 bruggen %JaME PortugalBrug over de Taag2 bruggen bij Lissabon %JaME Canada„Confédération“ brugLiaison vers l’île du Prince Edward %JaME AllemagneA4 Hörselberg45 km (A-Modell) %JaIG GrèceRion–Antirion 2.9 km - verbinding Péloponesus met vaste land %JaIG Royaume-UniNewport10 km weg %NeeIP Pays-BasCoentunnel, Amsterdam2 tunnels onder het IJ %NeeME GrèceMaliakos–Kleidi230 km autosnelweg %JaME GrèceAthènes–Patras–Corinthe365 km autosnelweg %JaME AllemagneA5 Malsch–Offenburg60 km (A-Modell) %JaIP SlovaquieVoie express R152 km autosnelweg %NeeIP BelgiqueLocorail, AntwerpenSpoortunnel onder de Schelde %neeIP 1 IG: intégration globale; IP: intégration proportionnelle ; ME: mise en équivalenceEn construction Voorbeelden van concessies & PPPs

7 Voordelen van private participatie bij infrastructuurprojekten Privé kapitaal leidt tot lagere totale projectkosten Tijdwinst en foutreductie door geïntegreerde aanpak hetgeen leidt tot snellere openstelling Grote beschikbaarheid van de infrastructuur Meer mogelijkheden om innovaties te implementeren Optimalere inzet van personeel en materieel Voorbeeld Cofiroute: In 1981 audit door de socialistische franse regering bij Cofiroute (destijds de enige private operator) met als resultaat: De totale kosten voor 1100 km autosnelweg waren 15 % lager dan bij de tolwegen die door de overheid beheerd werden.

8 Privaat en publiek Private doelen zijn gericht op: – –optimaliseren van bedrijfseconomische doelen – –reduceren van emissies – –stimuleren van hergebruik – –veilige en duurzame werkomgeving – –innovatie als kernwaarde – –verminderen van afval – –snellere uitvoering – –betere performance van onze producten Private en publieke oplossingen worden geleid door het reageren op een veranderende perceptie naar veilige en duurzame mobiliteit en de middelen daartoe

9 Voorbeelden van andere oplossingen: A19 en “Paquet vert”

10 De ervaring van COFIROUTE – –Sinds 1995 elke 5 jaar een Masterplan waarbinnen nieuwe investeringen, performance level, en km-prijs worden vastgesteld (Paquet). – –In 2010 onderhandelde „VINCI Autoroutes“ met de overheid het “Paquet vert” 750 Milj Euro worden in de komende 3 jaar extra geïnvesteerd in milieumaatregelen, veiligheid en maatschappelijke acceptatie. – –Win/win overheid doordat Cofiroute de financiering verzorgd de gebruiker krijgt een hoger service niveau Cofiroute : omzet en imago Voordelen private participatie bij infrastructuurprojekten

11 “Congestion pricing” project in de US

12 Bouwkosten: 860 Mio. Euro Technologische Innovatie: eerste brug met off-shore platforms Op 8 Juni 2008 bewees het ontwerp zich voor de eerste keer bij een aardbeving met een waarde van 6,5 op de schaal van Richter Harilaos-Trikoupis-Brug

13 Eerste “free-flow-system” Eerste tolheffing in Duitsland voor alle vrachtwagens boven de 12 ton Milieuvriendelijk – –Emissieklasse en aantal assen – –Free-flow Flexibel Doelfinanciering OBU Toll-collect ter financiering van de ”A-Modelle”

14 A4-Rondweg Hörselberge Speciale betonoplossing C35/45-3,7 is ontwikkeld voor een levensduur van 30 jaar

15 Term maintenance in the UK Meerjarige onderhoudscontracten op «County-niveau» Introductie «thin-surfacing» in de UK Behoud van het erfgoed maar ook «community development»

16 Onderhoudscontract “Kreisstraßen NRW ” Onderhoud van 100 km wegen en 6 bruggen gedurende 16 jaar in NRW(D) Saneren van m 2 asfaltoppervlak en inbouw van ton asfalt. Meer vrijheid bij de keuze van de uitvoeringsplanning en maatregelen.

17 Het eigen beheer van de infrastructuur geeft de mogelijkheid innovaties voor te stellen en te implementeren Dit mag niet automatisch leiden tot verlenging van garantietermijnen, oneigenlijke concurrentie, onduidelijke eisen bij de teruggave

18 Noxer: succesvolle reductie van NOx

19 Duurzame bindmiddelen: Sequoia®

20 2. 2.Vergelijking tussen een EME ( High Modulus mix ) met 20/30 geproduceerd bij 170 °C en een EME geproduceerd met Evotherm DAT ® proces bij 115 °C : 1. 1.Vergelijking tussen AB ingebouwd bij 160 °C en een AB met het Evotherm DAT® proces geproduceerd bij 110 °C : Warm asfalt: meer dan ton ingebouwd

21 Duurzame bindmiddelen: Poxyvia®

22 Renfovia® Asfalt met hoge vervormingsmodulus Uitvoering in de winter. Kortere bouwtijd en een optimalere laagdikte keuze

23 SEVE: hulpmiddel optimalisering van de carbon footprint en keuze milieuvriendelijke alternatieven

24 Conclusies Betrokkenheid bij beheer en onderhoud: – – kan zeker leiden tot andere keuzes bij de bouw, – –maakt de introductie van innovaties eenvoudiger Vooral partnering en het verdelen van de risico's maakt de introductie van innovatieve oplossingen mogelijk De bouw kan alleen innoveren als de overheid bereid is de voorgestelde oplossingen toe te passen

25 Hartelijk dank voor uw aandacht


Download ppt "Asfalt en bitumendag 2010. Verschillen publieke en private oplossingen? Max von Devivere Eurovia."

Verwante presentaties


Ads door Google