De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Laat een frisse wind door je school waaien Binnenmilieu in de basisschool Lekker fris 8 mei 2012 Contactdag contactpersonen preventie & bescherming GO.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Laat een frisse wind door je school waaien Binnenmilieu in de basisschool Lekker fris 8 mei 2012 Contactdag contactpersonen preventie & bescherming GO."— Transcript van de presentatie:

1 Laat een frisse wind door je school waaien Binnenmilieu in de basisschool Lekker fris 8 mei 2012 Contactdag contactpersonen preventie & bescherming GO An Verdeyen Stafmedewerker Gezondheid & Milieu VIGeZ

2 2 Hoeveel tijd (%) brengt een leerling/leerkracht gemiddeld ‘binnen’ door? 85 % ! Belang gezond binnenmilieu!

3 3

4 Oefening: CO 2 -registratie in het lokaal ? AantalTijd (min.) CO 2 - gehalte

5 Inhoud 1. Binnenmilieu op school (BiMi) 2. Actie! 3. Lekker Fris 5

6 BiMi op school - belang BUITENMILIEUBINNENMILIEU Invloed op onze gezondheid, comfort, welzijn, veiligheid Onze leefomgeving 80% 20%

7 7 BINNEN IS DE LUCHT MEESTAL GEZONDER DAN BUITEN Goed Fout BiMi op school - belang

8 8 BINNEN IS DE LUCHT MEESTAL GEZONDER DAN BUITEN Goed Fout BiMi op school - belang

9 BiMi op school - invloedsfactoren 9 Klasklimaat

10 BiMi op school - invloedsfactoren 10 Beïnvloedbaar  Buitenmilieu  Gebouw  Klasinrichting  Gedrag

11 Afhankelijk van Soort stof | concentratie | duur | gevoeligheid Kinderen = gevoelige groep  Nemen in verhouding grotere volumes lucht op  Immuniteitssyteem nog niet volgroeid  Heel wat energie nodig om te groeien 11 BiMi op school – effect op gezondheid

12 12 BiMi op school – effect op gezondheid Ondermaatse kwaliteit van het binnenmilieu Fysieke gezondheidseffecten hoofdpijn; vermoeidheid, irritatie luchtwegen, ogen, neus en keel; geurhinder; verergering astma- en allergieklachten Effecten op welbevinden, prestaties en ziekteverzuim

13 13 BiMi op school – effect op gezondheid Goede kwaliteit van het binnenmilieu Gezonde leefomgeving Betere concentratie en motivatie Betere leerprestaties Minder ziekteverzuim

14 14 2. Actie!

15 Actie! 15 HET BINNENMILIEU HOU JE GEZOND DOOR TE VERLUCHTEN Fout Goed

16 Actie – ventileren/verluchten 16 HET BINNENMILIEU HOU JE GEZOND DOOR TE VERLUCHTEN Fout Goed

17 17 Actie – ventileren/verluchten

18 Ventileren voortdurende instroom van verse lucht en afvoer van vocht, geurtjes en schadelijke stoffen H OE ? Ventilatieroosters open Raam op kier of op kiepstand Mechanisch ventileren W ANNEER ? Ideaal is 24u/24u 18 Actie – ventileren/verluchten Raam op kiepstand Mechanisch ventilatiesysteem Ventilatierooster

19 Ventileren met ramen 19 Actie – ventileren/verluchten Laat de ramen, indien mogelijk, de hele dag op een kier openstaand Zorg voor dwarsventilatie, indien mogelijk. Zet ramen op een kier in verschillende tegenover elkaar liggende gevels. Slechts ramen in één gevel? Zet zoveel mogelijk ramen op een kier. Tocht vermijden? Zet ramen open die hoger liggen dan 1.8m of kies voor kiepramen (luchtstroom naar boven gericht)

20 Ventileren met roosters 20 Actie – ventileren/verluchten Zet de ventilatieroosters de hele dag open (ook ‘s avonds en ‘s nachts) Sluit de roosters ‘s avonds als buitentemperatuur onder 5°C daalt. Zorg voor dwarsventilatie, indien mogelijk. Zet roosters open in verschillende tegenover elkaar liggende gevels. Tocht vermijden? Zet roosters open die hoger liggen dan 1.8m. Reinig de roosters regelmatig (minimaal 2 maal per jaar)

21 Mechanisch ventilatiesysteem 21 Actie – ventileren/verluchten Zorg voor een goede afstelling van het mechanisch ventilatiesysteem, in overleg met installateur. Mechanische ventilatie – Aandachtspunten: Voorlichting over gebruik van het systeem aan gebruikers Plaatsing aanzuigpunt: Niet aan de straatkant bij drukke weg: aanzuig van Fijn stof Onderhoud systeem, reinigen en/of vervangen filters: rendementsvermindering en risico op verspreiding van schimmels en bacteriën Geluidsoverlast van het systeem

22 Verluchten: in korte tijd verversen van alle verontreinigde binnenlucht H OE ? -Een raam en/of buitendeur wijd open zetten -Zet de verwarming af als je verlucht 22 Actie – ventileren/verluchten

23 23 WANNEER KAN JE HET BEST VERLUCHTEN? ‘s Morgens minimum 45 minuten per dag Enkele keren per dag maximum 15 minuten

24 Actie – ventileren/verluchten 24 WANNEER KAN JE HET BEST VERLUCHTEN? ‘s Morgens minimum 45 minuten per dag Enkele keren per dag maximum 15 minuten Goed Fout

25 Wordt de klas voldoende geventileerd en verlucht? 25 Actie – ventileren/verluchten CO 2 -concentratie als indicator voor binnenluchtkwaliteit en mate van luchtverversing Pas negatieve effecten voor gezondheid vanaf hoge CO 2 -concentraties (> 5000 ppm) Parallelle stijging CO 2 en andere stoffen in de binnenlucht. Gezondheidsklachten mogelijk bij CO 2 - concentratie van 1200 ppm (veroorzaakt door andere stoffen). Gezondheidskundig: streven naar CO 2 - concentratie van 800 à 1000 ppm.

26 Actie – ventileren/verluchten 26

27 Actie – ventileren/verluchten 27

28 Actie – ventileren/verluchten 28

29 Actie – ventileren/verluchten 29

30 Verluchten in korte tijd verversen van alle verontreinigde binnenlucht H OE ? Een raam en/of buitendeur wijd open zetten W ANNEER ? Enkele keren per dag 15 min Bij extra verontreiniging (bij poetsen, knutselen,…) 30 Actie – ventileren/verluchten Ventileren voortdurende instroom van verse lucht en afvoer van vocht, geurtjes en schadelijke stoffen H OE ? Ventilatieroosters open Raam op kier of op kiepstand Mechanisch ventileren W ANNEER ? Ideaal is 24u/24u

31 Ventileren en verwarmen? 31 Discussie Warme binnenlucht vervangen door koudere buitenlucht? Energieverspilling? Ventileren De luchtvochtigheid daalt  Droge lucht opwarmen kost minder energie Conclusie: Energieverlies is kleiner dan veelal gedacht. Evenwicht tussen ventilatie en energie! Actie – ventileren/verluchten vs verwarmen

32 Actie – visueel comfort 32 Sterk afhankelijk van combinatie van factoren Sterkte van het licht, lichtkleur, … Karakteristieken van de omgeving (binnen/buiten) Karakteristieken van de uit te voeren taken Persoonsgebonden kenmerken (bv. leeftijd) …. Ervaring van licht is gedeeltelijk subjectief. Optimaal in werkruimtes: 1000 tot 2000 lux Optimaal in kantoorruimtes: 200 tot 800 lux

33 Actie – thermisch comfort 33 Temperatuur in de leefruimte –Ideaal zomer: 22°C ≤ T ≤ 26°C –Ideaal winter: 20°C ≤ T ≤ 24°C –Niet lager dan 17°C en hoger dan 26° Extreem warme dagen:Gebruik de zonnewering, Ventileer voldoende, Gebruik mobiele ventilatoren of airco (niet standaard!), Laat de kinderen voldoende drinken (bij voorkeur geen te koud water) Relatieve vochtigheid –Ideaal zomer: 30 – 80% –Ideaal winter: 30 – 55%

34 Actie – drinkwater 34 Loden leidingen zijn vaak dikke en kronkelige buizen. Bij bekraste leidingen komt een zilverkleurige metaalglans tevoorschijn. Aantikken met een metalen voorwerp geeft een dof geluid. Lood is een relatief zacht metaal. De leidingen zijn makkelijker te plooien en te vervormen in vergelijking met bv. staal of koper. Contacteer bij twijfel een loodgieter. ? ?

35 Actie – drinkwaterfonteintjes 35 Enkele basistips: Plaats nieuwe fonteintjes bij voorkeur binnen. Dit voorkomt enerzijds dat het water in de leidingen in de winter kan bevriezen en anderzijds wordt ook verontreiniging met bijvoorbeeld uitwerpselen van vogels vermeden. Hou de fonteintjes proper en controleer ze dagelijks op zichtbaar vuil. Neem het onderhoud van de fonteintjes ook op in aanwezige onderhoudsprogramma’s. Ontsmet de kraan van de fonteintjes regelmatig om ongewenste kiemgroei als gevolg van contact met monden en/of handen te vermijden. Je kan hiervoor ontsmettingsdoekjes op basis van ethanol gebruiken. Spoel de leidingen na een lange periode van stilstand om een eventuele opstapeling van kiemen en/of metalen in de leidingen weg te spoelen. Vervang de fonteintjes bij lekken of andere beschadiging.

36 Actie – omgeving 36 Effect op:

37 37 3. Lekker Fris

38 Hoofddoelstelling De kwaliteit van het binnenmilieu in basisscholen in het algemeen en in klassen in het bijzonder verbeteren Directies, leerkrachten en leerlingen -beseffen dat de kwaliteit van het binnenmilieu een invloed heeft op de gezondheid en het prestatievermogen -kunnen de risicofactoren in hun klas-/schoolomgeving herkennen -Kunnen de risico’s op een eenvoudige manier verkleinen. B ESEFFEN  H ERKENNEN  D OEN 38 Lekker Fris

39 Gezond binnenmilieu op verschillende niveaus Een gezond binnenmilieu als item in het beleid op schoolniveau  Streven naar een gezond binnenmilieu binnen het gezondheidsbeleid op school (sept. 2007)  Afspraken over ventileren en verluchten opnemen in het schoolreglement Aandacht voor een gezond binnenmilieu bij infrastructurele aanpassingen  Maatregelen op vlak van ventilatie, temperatuurregulatie, … Een gezond binnenmilieu als goede gewoonte in de klas Lekker Fris

40 Een gezond binnenmilieu als goede gewoonte in de klas Overbrengen van kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes staat centraal ‘Gezond binnenmilieu’ bespreken in de klas Ideaal thema om vakoverschrijdend of projectmatig aan te pakken  Lekker Fris 40 Lekker Fris

41 Lekker Fris als Campagne: Geen vuiltje aan de lucht Lekker Fris Poster voor in de klas Folder voor de leerkrachten  Op een concrete, praktische manier het thema Binnenmilieu en Gezondheid onder de aandacht brengen

42 Lekker Fris Lekker Fris als project Handleidingenmap voor de leerkracht Praktische afspraken LF inbouwen in gezondheidsbeleid Handleidingen bij de materialen

43 Lespakket ‘Buitenlucht, kom je binnen spelen?’ Lesboekje: 4 lessen van 30-45min. Badges Posters met vragen Luchtbaas en bordenveger (badges)  ontwikkeld voor 2 e graad Lekker Fris

44 CO 2 - meter Lekker Fris Temperatuur (°C) CO 2 -concentratie (ppm) CO2-concentratie ≥ 1400 ppm  onvoldoende ventilatie  extra verluchten nodig  CO2-concentratie < 1400 ppm en ≥ 1000 ppm  matige ventilatie  tijdelijk acceptabel  CO2-concentratie < 1000 ppm  voldoende ventilatie. Indien haalbaar: streven naar waarde van 800 ppm.

45 Lekker Fris lied Leuk liedje over belang van ventilatie in de klas Ingezongen door Vlaams kinderkoor Op CD en op website In map: tekst en partituur Lekker Fris

46 Extra materialen Kleurtekening Trekpop Cijfertekening Rebussen Kruiswoordraadsel Grote lekker fris spel Toneelopdracht Poetsactie Geurproef … Lekker Fris

47 projectmaterialen / achtergrondinfo / inschrijven / …

48 48 Lekker Fris Deelnemen? Materialen zijn verkrijgbaar via het LOGO (lokaal gezondheidsoverleg) uit jouw regio: CO 2 -meter is uit te lenen bij het LOGO of jouw gemeente/stad Inschrijven via website

49 Nevenstudie: invloed van Lekker Fris CO 2 -concentratie tijdens de lesuren daalde tot 73 ± 12% van oorspronkelijke concentratie Spreiding is afhankelijk van de opvolging leerkracht en aanwezige ventilatievoorziening “De juiste opvolging door de klastitularis, ook na de uitvoering van het lessenpakket, is waarschijnlijk een erg belangrijke parameter, die het succes van Lekker Fris bepaalt. “ 49 Lekker Fris – Biba studie

50 Vragen? 50

51 Contactgegevens GO! Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie –


Download ppt "Laat een frisse wind door je school waaien Binnenmilieu in de basisschool Lekker fris 8 mei 2012 Contactdag contactpersonen preventie & bescherming GO."

Verwante presentaties


Ads door Google