De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Autisme Spectrum stoornissen in Voortgezet Onderwijs Rutger Jan van der Gaag.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Autisme Spectrum stoornissen in Voortgezet Onderwijs Rutger Jan van der Gaag."— Transcript van de presentatie:

1 Autisme Spectrum stoornissen in Voortgezet Onderwijs Rutger Jan van der Gaag

2 © 2006 Karakter | pagina 1 Fonds Psychische Gezondheid Giro 4003 of de Sponsor Loterij

3 2 Startkwalificaties bij Autisme Spectrum Stoornissen Dank en Inleiding Autisme Spectrum stoornissen Onderwijs als opmaat voor maatschappelijke inclusie Aanpassen en/of Veranderen Autisme Spectrum Stoornissen:  een andere intelligentie Waar gaan wij voor?  Zo is er maar één  Onzichtbare protheses voor een onzichtbare handicap Voorzichtige conclusies:

4 Wat verstaan wij onder Autisme Spectrum Stoornissen Syndroom: dat wil zeggen Kenmerken van: a)Stoornissen in de Ontwikkeling van Wederkerige Sociale relaties b)Stoornissen in de Verbale en Non-Verbale Communicatie en het Verbeeldend vermogen c)Beperkte en Starre patronen van Interesse en Gedrag 3

5 4 Geen biologische markers etiologie grotendeels onbekend Autisme: puzzel

6 5 Startkwalificaties bij Autisme Spectrum Stoornissen Autisme Spectrum stoornissen oEen explosieve groei: o(h)erkenning of epidemie o verandering in de maatschappij oEen gelaagde stoornis oEen Ontwikkelingsstoornis: o transactionele processen o risico’s en herkansingen

7 6 6 genetische (pre)dispositie  baarmoederomgeving epigenetische veranderingen  baarmoederomgeving functionele paden - neurotransmitters  omgeving neuro-cognitive profielen informationverwerkingsstijl/mogelijkheden  omgeving gedragsmatig fenotype  sociale context - omgeving

8 7 Autisme: boeiende stoornis

9 8 Geen verschil in het voorkomen van regressie in kinderen met en kinderen zonder BMR vaccinatie MMR-Vaccine and Regression in Autism Spectrum Disorders: Negative Results Presented from Japan T. Uchiyama, M. Kurosawa, Y. Inaba. J Autism Dev Disord (2007) 37:210–217 Japan: BMR vaccinatie gestopt begin jaren 90 (aseptic meningitis)

10 9

11 10 Autisme: ontwikkelingsstoornis Anders dan een laesie in een uitontwikkeld brein! Uitwaaiereffect van neurale dysfunctie naar gedragsstoornissen

12 11 GenenOmgeving Brein Zichtbare gedrag Activiteit afhankelijke ontwikkeling -compenserende processen maskeren - secondaire defecten vertroebelen

13 12 Autisme: ontwikkelingsstoornis Omgevings- invloeden Biologische aspecten Psychosociale aspecten

14 13 Genetisch component autisme prevalentie in broertjes/zusjes is toegenomen tweelingonderzoek:

15 14 Genetisch component autisme: kandidaatgenen MeCP2: speelt een rol in het systeem dat regelt of genen wel of niet actief gemaakt worden.

16 15 Genetische basis Neurochemische afwijkingen Afwijkingen in hersenstructuren Etiologie van autisme

17 16 Genetisch component autisme Aanwijzingen genetisch defect in: Celmigratie Balans tussen stimulatie en remming hersencellen Synaptogenese

18 17 Neurochemische afwijking: serotonine Neurotransmitter Functies: controle over eetlust, slaap, geheugen, leren, temperatuur regulatie, stemming, gedrag, hart en bloedvaten, spierspanning, en klierregulatie. Betrokken bij depressie, angststoornissen, obsessief- compulsieve stoornis

19 18 Autisme en serotonine Dwangmatig gedrag Verhoogd serotonine gehalte in bloed Associatie tussen variaties in serotonine transportergen en autistisch gedrag Abnormaal patroon van serotonine synthese in cortex Whitaker-Azmitia e.a. Boylan e.a. Diermodellen

20 19 Neurochemische afwijkingen: glutamaat en GABA De belangrijkste stimulerende neurotransmitter is glutamaat, de belangrijkste remmende neurotransmitter is GABA (gamma-aminoboterzuur).

21 20 Ashoomoff et al 2002 The neurobiological basis Vrij consistente bevindingen: Verminderde dichtheid Purkinje neuronen in cerebellum Structurele afwijkingen limbisch systeem Kleiner Corpus callosum

22 21 Nieuwe Inzichten Spiegel Neuronen Gespecialiseerde sociale waarneming Connectiviteit

23 22 De ontdekking: Spiegelneuronen → motorische activatie Rizzolatti, Fogassi, Gallese, 2006, Scientific American

24 23 Grotere hoofden Courchesne et al. (2003). Daalen et al. (submitted). maanden Hoofd omtrek Lengte Hoofd omtrek

25 24 Fusiform face area Gebied in de temporaalkwab van de rechterhersenhelft specifiek betrokken is bij het waarnemen en herkennen van gezichten.

26 25 Fusiform face area

27 26 Verminderde connectiviteit Cortical underconnectivity theory of autism (M.A. Just and others)

28 27 Neural Communication through Connectivity Connectivity Anatomical Physical connections between neuronal groups Functional Effective interaction between neuronal groups

29 28 Neuronal Communication mediated by Synchronization Oscillatory phase synchronization between neuronal groups leads to more efficient signal transmission. [Review: Varela et al. 2001]

30 29 Misbalance connectiviteit

31 30

32 31 Autisme Spectrum Stoornissen in het Voortgezet Onderwijs Onderwijs als opmaat voor maatschappelijke inclusie

33 32 Autisme Spectrum Stoornissen Een Andere Intelligentie IQ geen maat maar een PROFIEL WAARNEMING CENTRALE COHERENTIE THEORY OF MIND EXECUTIEVE FUNCTIES

34 33 Autisme Spectrum Stoornissen in het Voortgezet Onderwijs Aanpassen en/of Veranderen VERANDERINGEN IN HET ONDERWIJS V(S)O versus basisonderwijs De Tweede fase Het IDEAAL VAN SAMENWERKENDE ZELFSTANDIGHEID

35 34 Autisme Spectrum Stoornissen in het Voortgezet Onderwijs Zo is er maar één: DAADWERKELIJKE INCLUSIE VAN LASTPAK TOT VERRIJKING Onzichtbare protheses BIJ een onzichtbare handicap Aanpassingen in Tijd, Plaats, Persoon Het dilemma van uitval, pauze en vrije tijd De opdrachten Toetsen

36 35 Autisme Spectrum Stoornissen in het Voortgezet Onderwijs Voorzichtige conclusies: Als wij gaan voor het paradigma dat leerlingen met Autisme Spectrum stoornissen op school zitten op weg naar een optimale maatschappelijke integratie dan heeft dat consequenties voor scholen maar ook voor de maatschappij Waken voor defaitisme… Gaan voor erkenning van de Individuele verschillen, onze programma’s meten RICHTLIJNEN zijn met aanpassingen en geen PROTCOLLEN

37 36 Dank voor Uw aandacht Sterkte & Succes…


Download ppt "Autisme Spectrum stoornissen in Voortgezet Onderwijs Rutger Jan van der Gaag."

Verwante presentaties


Ads door Google