De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

The OLE-Nx Engine Repowering the Fokker 70.

Verwante presentaties


Presentatie over: "The OLE-Nx Engine Repowering the Fokker 70."— Transcript van de presentatie:

1 The OLE-Nx Engine Repowering the Fokker 70

2 Welkom VolAir, afdeling 2A2O Opdracht Doel Erik Hoogeveen
Lennart Meijer Blessing Njohb Anjali Ori Benjamin Wennink

3 Indeling presentatie Gas turbine engine Requirements Performance
Engine specs Construction Engine lay-out Marketing Benjamin Wennink Anjali Ori Lennart Meijer Michel van der Meer Erik Hoogeveen Blessing Njohb

4 Theoretic knowledge and advanced (new) technologies Benjamin Wennink
The Gas Turbine Engine Theoretic knowledge and advanced (new) technologies Benjamin Wennink

5 Gasturbine motoren algemeen (1)
Doel: Versnellen van luchtdeeltjes Berust op: Derde wet van Newton Elke actie geeft een tegengestelde reactie F = m x a Het verbrandingsproces Brayton cycle Voortstuwing = de kracht welke opgewekt wordt in de tegengestelde richting door een uitstoot van een vloeistof onder druk, welke door een opening verlaat Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

6 Gasturbine motoren algemeen (2)
Uitvoering: Een continu open proces, vergelijkbaar met de zuigermotor Stationing als gebieds-aanduiding: Opbouw: Inlaat (00 – 01) Fan (01 – 2.8) Compressor (01 – 03) Verbrandingskamer (03 – 04) Turbine (04 – 05) Nozzle (05 – 08) Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

7 Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing
Inlaat (1) Doel: Snelheid van de lucht verlagen Verhoging van potentiële energie Zo gevormd dat er meer lucht aangezogen word Ram Recovery effect/Ram Rise effect Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

8 Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing
Inlaat (2) Werking: Hoe wordt de snelheid verlaagd? Vormgeving Drukverschillen Vent holes Anti-ice Ram Rise effect Meer thrust Geen extra fuel flow Hogere compressie ratio + - Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

9 Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing
Inlaat (3) Geavanceerde technologie: Foreign Object Damage (FOD) resistance Impeller werking Drukverschillen & Centrifugaalkracht + - - Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

10 Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing
Compressor (1) Doel: Druk verhogen van de vloeistof Verhoging van potentiële energie Hierdoor een grotere efficiëntie Twee soorten: Radiaal compressoren Meer robuust Goedkoop om te maken Mindere mass flow Mindere compression ratio Minder thrust capaciteit Axiaal compressoren Minder robuust Duurder om te maken Meer mass flow Meer compression ratio Meer thrust capaciteit Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

11 Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing
Compressor (2) Werking: Verdeling: Lage druk compressor (LPC), ofwel; Fan Hoge druk compressor (HPC) Onderdelen Rotor bladen Stator vanen Snelheid- en drukverloop Betere materialen  Lichter Temperaturen van 550˚C Challenges: Stall & Surge Kruip Breder operatie bereik Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

12 Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing
Compressor (3) Geavanceerde technologie: Variable Inlet Guide Vanes (VIGV’s) Lage snelheid Veel “swirl” Beste AOA Kan snel accelereren Hoge snelheid Weinig “swirl”” De optimale AOA behouden Variable Stator Vanes (VSV’s) Automatisch bestuurd FADEC systeem Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

13 Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing
Verbrandingskamer (1) Doel: Het verbranden van het mengsel van hete lucht en brandstof zodat er zoveel mogelijk warmte vrijkomt (binnen de materiaallimieten) Dit moet een zo’n uniform mogelijke expansie, warmteverdeling en acceleratie opleveren voor de turbine De lucht moet vertraagd worden zodat het verbrand kan worden Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

14 Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing
Verbrandingskamer (2) Werking: Bestaat uit: Air casing Flame tube Snout Flare Swirl vanes Primary zone Secondary zone Tertiary zone 20% verbranding 80% koeling Annular type Betere aansluitingen Gelijkmatige verbranding Minder onderdelen Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

15 Turbine Anjali Ori

16 Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing
Inhoud Turbine Functie Werking 3 soorten configuraties Koeling Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

17 Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing
Functie Tegenovergesteld aan compressor Expansie Aandrijven van compressor en fan Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

18 Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing
Werking Turbine Stationary nozzle guide vanes Stage Turbine blades Gasstroom Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

19 Werking Impulse-reaction turbine
Impulskracht zorgt voor rotatie van de turbine blades De convergerende passage van turbine blades zorgt voor nog een verlaging in druk en een relatieve verhoging van snelheid Convergerende passage = Temperatuur en druk daalt Snelheid verhoogt Snelheid Druk Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

20 Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing
Werking Vanes & blades Optimale overbrenging op turbine blades Uniforme snelheid Minimalisatie van wervelingen Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

21 Werking Aandrijving compressor
Shaft verbindt compressor en turbine Turbine blades gemon- teerd aan disc Disc laat shaft draaien Shaft drijft compressor aan compressor shaft Turbine blades Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

22 Configuraties Turbine
Single-spool system Two- spool system Triple-spool system Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

23 Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing
Koeling Vanes &blades Temperatuur gassen > smeltpunt nikkel Film cooling Bleed air van compressor Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

24 Exhaust system Anjali Ori

25 Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing
Inhoud Exhaust system Doel Werking exhaust system Werking nozzle Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

26 Werking Exhaust system
Exhaust cone Jet pipe Turbine support struts Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

27 Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing
Werking Nozzle Apart uitgelaten Gedeeltelijke mixing Total mixing Mixer chutes Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

28 Samenvatting Turbofan engine
Inlet Compressor Combustion Turbine Exhaust system Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

29 Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing
Requirements Eisen door wetgever Eisen opdrachtgever Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

30 Eisen door wetgever EASA CS-25, Part E en Part M ICAO Annex 16
Requirements Eisen door wetgever EASA CS-25, Part E en Part M ICAO Annex 16 Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

31 Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing
Requirements EASA documentatie Risico terminologie Extremely remote Reasonably possible Remote Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

32 Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing
Requirements EASA documentatie Engine effects Hazardous engine effect Major engine effect Minor engine effect Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

33 Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing
Requirements EASA documentatie Eisen met betrekking tot: Materiaal Vibraties Testen Fuel systeem Maintenance Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

34 Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing
Requirements Materialen Sterkte Duurzaamheid Brandwerend Corrosiebestendig Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

35 Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing
Requirements Vibraties Effecten van vibraties op onderdelen en het functioneren van de motor. Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

36 Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing
Requirements Testen Safety analysis FOD Performance Fuel systeem Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

37 Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing
Requirements Fuel systeem Verstopping Vervuiling Lekkage Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

38 Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing
Requirements Maintenance Service Management Plan Class A en B maintenance personnel Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

39 Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing
Requirements ICAO Annex 16 Maximale geluidwaarden 94 EPNdB bij lateral full power meetpunt 89 EPNdB bij flyover meetpunt 98 EPNdB bij approach meetpunt Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

40 Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing
Requirements Eisen opdrachtgever Concept nieuwe motor. Static thrust gelijk aan of hoger dan RR Tay, lbs MSL. Concept motor moet kunnen opereren op vliegvelden met elevatie van boven MSL. Conept motor moet opereren bij ´hot day´ conditions, OAT of ISA +45°C zodat OAT 30,81°C. Concept motor moet zuinig zijn. Derhalve een range van minimaal 1600 nm zonder refuelling. Deze range geld voor Vmo 320 kts/Mmo met M 0.75. Concept motor moet voldoen aan huidige emissie eisen. Concept motor moet competatief zijn met andere motoren. Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

41 Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing
Performance Michel is niet in staat geweest om zijn presentatie over performance voor te bereiden. Wij hebben dit pas vrijdagavond 2 december te horen gekregen, wij hebben daardoor geen tijd gehad om de performance presentatie over te nemen. Excuses voor het ongemak. Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

42 OLE-nx chararteristics and components Erik
Construction OLE-nx chararteristics and components Erik

43 Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing
OLE-nx General chararteristics Fan Compressors Cumbuston chamber Turbine Engine related systems Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

44 General characteristics OLE-nx
Axial flow Twin shaft High by-pass ratio of Geared fan Trust at MSL is flat rated naar lbs lbs Fan diameter 1,4 m m Engine length 2.6 m m Engine weight 1617 Kg Kg i.v.m. Tay Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

45 Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing
Fan High bypass Carbon fiber with toughened epoxy matrix Non corrosion Light weight Better tensile strength Better thermal stability Better formability Titanium edge Foreign objects Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

46 Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing
Geared fan Connectie tussen shaft en fan Shaft hoger RPM dan fan Low pressure compressor en fan werken op optimaal snelheden Oil cooled Gemaakt van non-corrosive steel met surface hardening Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

47 Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing
Compressors Low en high pressure compressor Minder LPC nodig door geared fan Gemaakt van titanium super alloy Single cristal Aluminiumoxide laagje Hoge tensile strenght Lage mate van kruip Hoe te inspecteren? Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

48 Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing
Cumbustion chamber Annular type cumbustion chamber Efficiënte doorstroming Weinig componenten Relatief korte lengte Gemaakt van nickel based superalloy Inspecteren m.b.v. boroscoop Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

49 Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing
Turbine High en low pressure turbine Gemaakt van single cristal nickel based superalloy Hitte en corrosie coatings Air-cooled voor hogere TIT Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

50 Engine related systems
Gearbox Lubrication system Full authority digital engine control (FADEC) Fire protection and extinguish system Trust reverser Bleedvalves Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

51 Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing
Gearbox Hydraulic pump Oil pump Fuel pump Electrical generator Centrifucal breather Wordt uitbesteed Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

52 Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing
Lubrication system Axiale plunjerpomp Naar bearings en gears Fuel cooled Wordt uitbesteed Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

53 Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing
FADEC system Monitors and controls the engine Fuel efficiency Engine protection Collects data for maintenance Minder ‘workload’ voor piloten Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

54 Samenvatting OLE-nx concept
OLE-nx maakt gebruikt van de nieuwste materialen en technologieën. Licht Sterk Duurzaam Efficient Veilig Perfecte eigenschappen voor de Fokker 70 Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

55 Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing
Market research Comparable engines Engine dimensions Engine performance Final choice Summary Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

56 Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing
Comparable engines Rolls Royce BR 725 >>> G650 Powerjet SAM >>> Superjet 100 Pratt & Whitney >>> MD-80 General Electric >>> Bombardier CRJ700 Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

57 Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing
Engine dimensions BR 725 SAM 146 JT8D-209 CF34-8 OLE-nx Mass (kg) 7.3*10³ 1.6*10³ 1.9*10³ 1.1*10³ 1.7*10³ Length (m) 4 2.1 3.3 2.6 Fan diameter (m) 1.4 1.2 1.1 1.5 Points 5 15 10 Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

58 Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing
Engine performance BR 725 SAM146 JT8D-209 CF34-8 OLE-nx Thrust (N) 75.7*10³ 77.8*10³ 85.7*10³ 64.5*10³ 81.7*10³ TSFC(lb/lbshr) ? 0.63 0.68 0.46 BPR 4:43 0.96:1 5:1 Points 5 15 Total points 10 20 30 Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

59 Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing
Final choice Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

60 Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing
Summary OLE-nx Low TSFC High range Benjamin - Anjali - Lennart - Erik - Blessing

61 Thank you for your attention
The OLE-Nx Engine Thank you for your attention


Download ppt "The OLE-Nx Engine Repowering the Fokker 70."

Verwante presentaties


Ads door Google