De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

© I. Nicaise VFO – studiedag 22 november 2007 I. Nicaise (HIVA – K.U.Leuven)

Verwante presentaties


Presentatie over: "© I. Nicaise VFO – studiedag 22 november 2007 I. Nicaise (HIVA – K.U.Leuven)"— Transcript van de presentatie:

1 © I. Nicaise VFO – studiedag 22 november 2007 I. Nicaise (HIVA – K.U.Leuven)

2 © I. Nicaise 1. Streaming (waterval) versus comprehensief onderwijs

3 Durchschnittliche Schülerleistungen im Bereich Mathematik Laag gemiddelde sterke sociale ongelijkheid Hoog gemiddelde sterke sociale ongelijkheid Laag gemiddelde grote gelijkheid Hoog gemiddelde grote gelijkheid Sterke invloed van sociale afkomst op toetsresultaat Beperkte invloed van sociale afkomst op toetsresultaat Hoge gemiddelde score op wiskunde Lage gemiddelde score op wiskunde Vlaanderen Greece Russian Federation Liechtenstein Korea Hong Kong-China Finland Netherlands Canada Switzerland New Zealand Belgium Japan Australia Iceland Czech Republic Sweden France Denmark Ireland Germany Austria Slovak Republic Luxembourg PolandHungary Norway Spain United States Latvia PortugalItaly © A. Schleicher, OECD

4 Durchschnittliche Schülerleistungen im Bereich Mathematik Sterke sociale gelijkheid Hoge gemidd. score wiskunde Lage gemidd. score Greece Russian Federation Liechtenstein Korea Hong Kong-China Vlaanderen Finland Netherlands Canada Switzerland New Zealand Belgium Japan Australia Iceland Czech Republic Sweden France Denmark Ireland Germany Austria Slovak Republic Luxembourg PolandHungary Norway Spain United States Latvia PortugalItaly Vroege selectie & segregatie hoge mate van stratificatie lage mate van stratificatie © A. Schleicher, OECD Sterke sociale ongelijkheid

5 Sociale ongelijkheid en duur van de gemeenschappelijke stam © Hirtt e.a. (2007)

6 Studieoriëntering naar socio-economisch deciel © Hirtt e.a. (2007)

7 Ander onderzoek over verband streaming – ongelijke uitkomsten Multivariaat, macroniveau, transnationaal: Duru-Bellat & Suchaut (2005) Multivariaat, microniveau, transnationaal: Hanushek & Woessmann (2006) Pseudo-panel, macroniveau, transnationaal (PIRLS + PISA): Woessmann (2005) Longitudinaal, microniveau: Zweden: experiment comprehensive school (Meghir & Palme, 2003) Vlaanderen: SOHO onderzoek (Stinissen e.a., 1987)

8 Besluit i.v.m. streaming volledige eensgezindheid over superioriteit van comprehensief onderwijs in termen van gelijkheid, zonder negatieve effecten op gemiddelde prestaties prestaties van kopgroep

9 © I. Nicaise 2. Vermarkting

10 Segregatie, vrijheid van onderwijs en schoolkeuze Quasimarkten: Vrije schoolkeuze Vrijheid v. onderwijs Overheid = 3e betaler subsidie / leerling Concurrentie op basis van ‘reputatie’ Aantal leerlingen Kwaliteit van de instroom ⇒ prestaties ↗  ongelijkheid ↗ Zwakke scholen: initieel ‘natuurlijk’ nadeel ⇒ zwakke vraag ⇒ weinig lln / geen mglh tot selectie instroom ⇒ zwakke reputatie ⇒ neerwaartse spriaal Sterke scholen: initieel ‘natuurlijk’ voordeel ⇒ grote vraag ⇒ veel lln / mglh tot selectie van instroom ⇒ sterke reputatie ⇒ opwaartse spiraal

11 Vermarkting en achterstand van armste leerlingen

12 Ander onderzoek over verband vermarkting – ongelijke uitkomsten Interregionaal: BE: Vandenberghe (1996) BRAZ: Sprietsma (2007) Internationaal: Woessmann e.a. (nog niet gepubliceerd) Intertemporeel: VK: Bradley & Taylor (2000) SE: Björklund e.a. (2006)

13 Besluiten i.v.m. marktwerking Hoger gemiddeld prestatieniveau Verhoogde segregatie Verhoogde ongelijkheid in uitkomsten  ‘a tide that lifts all boats’? Of enkel goed voor de sterksten? Resterende onderzoeksvragen: gaan meest achtergestelde leerlingen erop vooruit? onderscheid tussen verschillende kenmerken van liberalisering: bv. vrije schoolkeuze (vraagzijde) versus vrijheid van onderwijs


Download ppt "© I. Nicaise VFO – studiedag 22 november 2007 I. Nicaise (HIVA – K.U.Leuven)"

Verwante presentaties


Ads door Google