De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoofdstuk 1 Programmeren. Imperatief programmeren nVon Neumann’s computer-model: computer = + geheugen om waarden op te slaan processor om opdrachten.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoofdstuk 1 Programmeren. Imperatief programmeren nVon Neumann’s computer-model: computer = + geheugen om waarden op te slaan processor om opdrachten."— Transcript van de presentatie:

1 Hoofdstuk 1 Programmeren

2 Imperatief programmeren nVon Neumann’s computer-model: computer = + geheugen om waarden op te slaan processor om opdrachten uit te voeren

3 Opdrachten nOpdracht: voorschrift om het geheugen te veranderen nProgramma: lange reeks opdrachten, die één voor één worden uitgevoerd door de processor opdrachten staan zelf ook in het geheugen maar veranderen zichzelf niet

4 Programmeertalen nProgrammeertaal: notatie voor programma’s nsinds 1945: 4000 verschillende talen gepubliceerd

5 Geschiedenis van programmeertalen Assembler Mach.taal Fortran Algol Basic Pascal Simula C C++ Java Imperatief Programmeren C# Cobol SQL Lisp Prolog Haskell PHP Perl Python Functioneel Programmeren (periode 3) Databases (periode 2) Internet- Programmeren (periode 3)

6 Geheugencapaciteit n65er jaren: 8 kB RAM ponskaarten n70er jaren:16 kB RAM tape n80er jaren:64 kB RAM floppy n85er jaren:640 kB RAM n90er jaren:4 MB RAM harddisk n95er jaren:16 MB RAM CD n00er jaren:128 MB RAM DVD n05er jaren:1GB RAM BlueRay

7 Programmeer-problemen nvroeger: hoe kan ik het geheugen zo efficiënt mogelijk gebruiken? nnu: hoe kan ik die overvloed van geheugen nog overzien?

8 Indeling van het geheugen nplaats in het geheugen met een naam ngroepje variabelen dat bij elkaar hoort variabele object ngroepje objecten dat bij elkaar hoort

9 Indeling van het programma nvoorschrift om het geheugen te veranderen ngroepje opdrachten dat bij elkaar hoort opdracht methode klasse ngroepje methoden dat bij elkaar hoort package ngroepje klassen dat bij elkaar hoort

10 Programmeer-paradigma’s Imperatief Procedureel Object- georiënteerd FortranBasic PascalC C++Java Declaratief Functioneel Logisch Lisp Haskell Prolog Assembler Algol Simula Excel

11 Java waarom? nImperatief én procedureel én object-georiënteerd nPrettig te leren nUitgebreide methode-bibliotheken ook voor window-programma’s nCool : programmeren voor het internet Lauw:

12 Vertalen 1/4: Assembler nEen assembler vertaalt machine-specifieke broncode naar objectcode, die vervolgens kan worden uitgevoerd.asm sourcecode voor processor 1.exe machinecode voor processor 1 Assembler voor processor 1.asm sourcecode voor processor 2.a machinecode voor processor 2 Assembler voor processor 2

13 Vertalen 2/4: Compiler nEen compiler vertaalt de broncode naar machine-specifieke objectcode, die vervolgens kan worden uitgevoerd.cpp sourcecode.exe machinecode voor processor 1 Compiler voor processor 1.a machinecode voor processor 2 Compiler voor processor 2

14 Vertalen 3/4: Interpreter nEen processor-specifieke interpreter leest de broncode en voert die uit.php sourcecode Interpreter voor processor 1 Interpreter voor processor 2

15 Vertalen 4/4: Compiler+Interpr. nEen universele compiler vertaalt de broncode naar een bytecode, die gemakkelijk kan worden geïnterpreteerd.java sourcecode Interpreter voor processor 1 Interpreter voor processor 2.class bytecode Compiler

16 Implementeer Programmeer-cyclus Edit Compile Run Specificeer Modelleer

17 Samenvatting nImperatief programmeren: programma bestaat uit opdrachten, die het geheugen veranderen nObject-georiënteerd programmeren: variabelen die bij elkaar horen zijn gegroepeerd in objecten

18 Samenvatting nOpdracht : voorschrift om geheugen te veranderen nMethode : groepje opdrachten met een naam nKlasse : groepje methoden met een naam

19 Samenvatting Vertalen van hogere taal (broncode) naar machinetaal (objectcode) nAssembler nInterpreter nCompiler nCompiler - bytecode - interpreter


Download ppt "Hoofdstuk 1 Programmeren. Imperatief programmeren nVon Neumann’s computer-model: computer = + geheugen om waarden op te slaan processor om opdrachten."

Verwante presentaties


Ads door Google