De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Samenwerkomgeving  Welk probleem lost het op  Definitie  Voorbeelden, schermontwerpen  Discussie, vragen Wytze Koopal Jan Jaap.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Samenwerkomgeving  Welk probleem lost het op  Definitie  Voorbeelden, schermontwerpen  Discussie, vragen Wytze Koopal Jan Jaap."— Transcript van de presentatie:

1 Samenwerkomgeving  Welk probleem lost het op  Definitie  Voorbeelden, schermontwerpen  Discussie, vragen Wytze Koopal Jan Jaap Wietsma 17 juni 2010 NLT RSP bijeenkomst, Wageningen } 15 minuten } 45 minuten

2 Huidige problematiek  Elk steunpunt heeft eigen digitale faciliteiten in beheer  Versnippering – Voor betrokken docenten: meerdere vakken, modules, omgevingen (“brengers”) – Maar ook voor docenten die (les)materialen zoeken en willen gebruiken in hun les (“halers”) – Versnippering voor coördinatoren (qua beheer)  Vragen komen vaak niet bij juiste steunpunt terecht  Drempels in contact tussen gebruikers, makers en beheerders  Afgeschermd delen van bestanden lastig (bijv. toetsen)  Geen of weinig mogelijkheden tot “besloten” discussies (behalve fysiek, of via )

3 Samenwerkomgeving Een virtuele samenwerk-omgeving is in essentie een afgeschermd(e) (gedeelte van een) website. De samenwerk-omgeving is via internet bereikbaar, maar bepaalde functies en/of pagina’s zijn alleen bereikbaar als je als gebruiker bent ingelogd. Wat is het? Gebruikers en ontwikkelaars kunnen samenwerken (en eventueel leerlingen). Enkele mogelijke functies van een samenwerk-omgeving zijn:  discussiefora  groepen vormen over specifieke onderwerpen, of voor projecten  documenten delen, zoals lesmaterialen, maar ook vergaderstukken  besloten omgeving, dus mogelijk om toetsen gezamenlijk te ontwikkelen en beschikbaar te stellen Wat kun je er mee?

4 Enkele uitgangspunten  Als je niet inlogt, kun je wel (les)materialen downloaden (leerlingen dus ook)  Als je wel inlogt, kun je – Feedback geven op materialen – Meewerken aan ontwikkeling van materialen – Aanvullingen, toetsen delen met anderen  Zoveel mogelijk decentraal beheer (bij de eindgebruiker)  Versterkte samenwerking landelijk en regionaal  In principe voor alle bèta vakken: docenten, TOA’s, PAL’s, schoolleiders etc

5 Samenwerkomgeving Mogelijke voordelen zijn: • overal en altijd kunnen werken (mits je internet hebt) • inter-institutioneel samenwerken • beschikking krijgen over groot netwerk, gericht op inhoud • centrale voorziening, waardoor minder tijd en geld kwijt aan het terug zoeken van spullen • van elkaar leren • veiligheid, beslotenheid, vertrouwen, saamhorigheid • integratie met e-klassen, en andere interactieve digitale lesmaterialen • besparing op reiskosten • inloggen via eigen website • etc Wat zijn de voordelen? Mogelijke nadelen zijn: • verandering werkwijze(s) nodig • enige digitale vaardigheden zijn gewenst • gedeeltelijk los laten van “eigen” identiteit • meer vertrouwen op goed beheer (door anderen) • onpersoonlijk, groot, ingewikkeld, duur systeem….. Nadelen?

6 Enkele uitgewerkte voorbeelden Hierna volgen enkele ontwerp- suggesties voor de functionaliteit van de virtuele samenwerk- omgeving, te bereiken vanuit de websites van verschillende Bèta / NLT Steunpunten. Het is zeker mogelijk om de samenwerk- omgeving benaderbaar en zichtbaar te maken via de huidige website(s). De ontwerpsuggesties zijn op deze gedachten gebaseerd (je ziet dus achtergrond-schermen van deze websites). Wat volgt is geen definitief of compleet ontwerp. Jullie input en feedback is van harte welkom.

7 Startpagina – anonieme bezoeker van website (in dit geval Laatste nieuws Veelgestelde vragen Lid worden? Inloggen 1. nieuwe menu – items 2. nieuw menu – item Nieuwe leden 3. overzicht van groepen en leden Op de homepage komen enkele nieuwe mogelijkheden: (1) waaronder een uitleg over hoe en waarom men lid kan worden. (2) verder komt er een knop om in te loggen, en (3) wordt ook een overzicht gegeven van de leden van het netwerk van het steunpunt, plus de groepen die er bestaan

8 Inloggen op samenwerk-omgeving Nieuwe leden Op de inlog-pagina wordt informatie gegeven over nieuwe (werk)groepen en leden. Op de titel van een groep kan geklikt worden, om meteen naar de overzichtspagina van die groep te gaan. Bij een “open” groep, is dan meteen alle informatie beschikbaar. Bij een besloten groep, zal sowieso eerst ingelogd moeten worden. Anonieme bezoekers hebben altijd alleen maar “leesrechten”, en alleen in een open groep. Ingelogde bezoekers die NIET lid van een groep, kunnen ook alleen maar lezen in die groep. Alleen leden van een groep kunnen documenten uploaden, discussies starten etc. Klikken op een profielfoto, brengt je meteen naar de profielpagina van de desbetreffende persoon.

9 Ingelogd, en lezen discussie in een groep Wiskunde D22 leden besloten groep AgendaForumDocumenten U bent ingelogd als Wytze Koopal Leden Gebruiker is doorgeklikt naar de forumpagina van de groep Wiskunde D, waar hij lid van is (als hij geen lid is, kan hij het forum niet bezoeken). De nieuwste bijdrage, met nieuwe reacties, staat bovenaan (vet gedrukt). In de menubalk bovenin heeft men ook direct toegang tot de documenten van deze groep, de agenda en de leden. Een gebruiker kan zich abonneren op een specifieke discussie in het forum met de knoppen. Laatste forumberichten Getal & Ruimte – mooie video gezochtGerard Pieterse12 juni 2010 Video-conferencing4 nieuwe documenten 25 berichten, 1 nieuw onderwerp Toetsvragen verzamelingenPiet Jansen8 juni 2010 Toetsvragen optellenPiet Breuk24 mei 2010 Simulaties breukenPeter Visser14 mei 2010 Oefeningen breuken – uitwerkingen gevraagdPeter Visser4 april 2010 Welke methode moet ik kiezen?Jan Kiezer1 maart 2010 Abonnement op discussie Hef abonnement op Abonnement op discussie Hef abonnement op Abonnement op discussie

10 U bent ingelogd als Wytze Koopal Ingelogd, met overzicht van groepen etc Wiskunde D22 leden besloten groep Module water6 leden besloten groep Video-conferencing55 leden open groep Laatste nieuws78 leden open groep Uw groepen Laatste forumbijdragen Alle groepen Uw groepen Nieuwe groepen Wiskunde D4 nieuwe berichten Onderwerp: getal & ruimte Module water8 nieuwe berichten Onderwerp: video-fragmenten Laatste documenten Wiskunde D1 nieuw document Video-conferencing4 nieuwe documenten Gebruiker is succesvol ingelogd en krijgt nu een overzicht van:  de groepen waar hij of zij lid van is  de laatste forumbijdragen in de verschillende groepen  de laatste documenten die zijn gedeeld. Ga naar uw eigen profiel Alle groepen Uw groepenNieuwe groepen Alle groepen Uw groepen Nieuwe groepen Alle groepen Uw groepen

11 Ingelogd, agenda van de groep Wiskunde D22 leden besloten groep AgendaForumDocumenten U bent ingelogd als Wytze Koopal Leden Vergadering Enschede Overleg Wiskunde D Maak nieuw agenda-item Export agenda Vakantie Wytze Gebruiker is doorgeklikt naar de agenda van de groep Wiskunde D, waar hij lid van is. Afhankelijk van de precieze rechten, kan de gebruiker ook zelf een item in de agenda plaatsen.

12 Ingelogd, documenten delen Wiskunde D22 leden besloten groep AgendaForumDocumenten U bent ingelogd als Wytze Koopal Leden Vergaderstukken Concept ontwerpdocumenten Urenbriefjes Goede voorbeelden Nieuwsbrieven Materiaal van uitgevers Gebruiker is doorgeklikt naar de documenten van de groep Wiskunde D, waar hij lid van is. Hier kunnen (in mappen) documenten met elkaar gedeeld worden. Dit kan natuurlijk van alles zijn, zowel inhoudelijk (les)materiaal, als ook meer projectmatig materiaal, zoals vergaderstukken. Stel notificatie in Download alles

13 Ingelogd, profiel van gebruiker U bent ingelogd als Wytze Koopal NLT Wiskunde D22 leden besloten groep Project TGT6 leden besloten groep Video5 leden besloten groep VDTLS16 leden open groep Uw groepen Elke gebruiker kan een uitgebreid profiel aanmaken, met contactgegevens etc. Profielen kunnen ook vanaf de homepage benaderd worden. De gebruiker bepaalt zelf wat hij openbaar maakt voor de anonieme bezoeker van de website. Uw collega’s Elke gebruiker kan een netwerk met “collega’s” maken.

14 Samenwerkomgeving: meer mogelijkheden Andere mogelijke functies van een samenwerkomgeving zijn:  foto's delen  video's delen  micro-blogging (a la Twitter) voor informeel leren  wiki's, teksten, body of knowledge samen maken en beheren  blogs  video/audio conferencing  chat  bookmarks met elkaar delen (social bookmarking)  polls en enquetes  inkomende en uitgaande RSS feeds  etc

15 Discussie (45 minuten)  Graag horen we uw reacties en input – Suggesties – Wensen – Waarom wel? Waarom niet? – Wat is het meest wenselijk?

16 Afronding  Als afronding: graag onze korte enquête invullen  Dank!


Download ppt "Samenwerkomgeving  Welk probleem lost het op  Definitie  Voorbeelden, schermontwerpen  Discussie, vragen Wytze Koopal Jan Jaap."

Verwante presentaties


Ads door Google