De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Taal op de tuin schooltuinmedewerkers en de taalontwikkeling van kinderen (c) Mees&Meester.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Taal op de tuin schooltuinmedewerkers en de taalontwikkeling van kinderen (c) Mees&Meester."— Transcript van de presentatie:

1 Taal op de tuin schooltuinmedewerkers en de taalontwikkeling van kinderen (c) Mees&Meester

2 Impulsen voor taalontwikkeling  Woordenschat  Interactie  Begrijpend lezen Hoofdlijnen taal PO Zonder taal geen onderwijs Alle onderwijs is taalonderwijs DE BREDE VISIE OP TAAL (c) Mees&Meester

3 De STM en taalontwikkeling  Woordenschat  Interactie  Begrijpend lezen (c) Mees&Meester

4  … … in de … kunnen …. ……. De … kan dan geen … en … … en gaat …. (50%)  Zonder … in de … kunnen planten… …. De plant kan dan geen water en … … en gaat dood. (80%)  Zonder lucht in de grond kunnen planten… stikken. De plant kan dan geen water en voedsel opzuigen en gaat dood. (95%) Begrijpend lezen wat maakt lezen zo moeilijk? (c) Mees&Meester

5 Eerst doen en de woorden leren kennen dan pas lezen en daarna verder Begrijpend lezen in drie stappen Voor tijdens na (c) Mees&Meester

6 INTERACTIE wat en waarom? (c) Mees&Meester

7 3 Mogelijkheden: 1.Labelen (supersnel: 15 seconden) 2.Aanbieden van een nieuw concept (sneller: 1 minuut) 3.Aanbieden van een cluster (3 á 4 minuten) WOORDEN OP DE TUIN Wat doe jij daarmee? (c) Mees&Meester

8  Leg uit Een hak is tuingereedschap. Met een hak kun je de grond los maken. Met een hak hak je de grond los.  Laat zien, beeldt uit, doe voor  Herhaal Kijk hier heb ik een hak. Dit is een hak. Een hak om aarde mee los te hakken. Een hak is handig tuingereedschap. WOORDEN OP DE TUIN Woorden aanleren: semantiseren (c) Mees&Meester

9 WOORDEN OP DE TUIN In clusters. WAAROM? (c) Mees&Meester

10 Tuin gereedschap - Hak – Schep – Schoffel - Hark WOORDEN OP DE TUIN In clusters. HOE? tuingereedschap Hak schep schoffel hark (c) Mees&Meester

11 WOORDEN OP DE TUIN Woordwebben grondsoorten veen klei löss zand zuurstofrijk zuurstofarm veel zuurstof weinig zuurstof zand klei zand gesteente rots bladrand bladnerf bladgroen blad bladsteel verkleuren bladmoes

12  Voorbewerken  Semantiseren (uitleggen, uitbeelden, herhalen)  Controleren en Consolideren WOORDEN OP DE TUIN Het aanbieden van een woordcluster (c) Mees&Meester

13 WOORDEN OP DE TUIN Opdracht: semantiseer een cluster GRONDSOORTEN veen klei zand (c) Mees&Meester

14 Controleren en consolideren  Controleer passieve woordkennis  Laat woorden veel klinken  Laat praten over het onderwerp (INTERACTIE) (vertel eens, wat zie je, wat gebeurt er nu)  Laat lezen over het onderwerp (BEGRIJPEND LEZEN) WOORDEN OP DE TUIN Na het semantiseren (c) Mees&Meester

15 Hoe verder ? Taal op de tuin (c) Mees&Meester


Download ppt "Taal op de tuin schooltuinmedewerkers en de taalontwikkeling van kinderen (c) Mees&Meester."

Verwante presentaties


Ads door Google