De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leren leren Vera Turpyn Dinsdag, 3 juni 2008. Leren leren Verwerven van basiskennis Zelfstudie stimuleren Persoonsonafhankelijkheid nastreven Actieve.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leren leren Vera Turpyn Dinsdag, 3 juni 2008. Leren leren Verwerven van basiskennis Zelfstudie stimuleren Persoonsonafhankelijkheid nastreven Actieve."— Transcript van de presentatie:

1 Leren leren Vera Turpyn Dinsdag, 3 juni 2008

2 Leren leren Verwerven van basiskennis Zelfstudie stimuleren Persoonsonafhankelijkheid nastreven Actieve houding

3 Leren leren Hoe wordt er op school aan leren leren gewerkt ? Tips m.b.t. ondersteuning thuis.

4 Op school Basisvoorwaarden Verwerkingsstrategieën en geheugenstrategieën Persoonlijke voorkeur 1ste, 2de, 3de lj 4de, 5de lj 6de lj

5 basisvoorwaarden Aanpakgedrag WAT ?

6 basisvoorwaarden Aanpakgedrag wat ? HOE ?

7 basisvoorwaarden Aanpakgedrag wat ? HOE ?

8 basisvoorwaarden Aanpakgedrag wat ? hoe ? DOEN

9 basisvoorwaarden Aanpakgedrag wat ? hoe ? DOEN

10 basisvoorwaarden Aanpakgedrag wat ? hoe ? doen CONTROLE

11 BASISVOORWAARDEN AANPAKGEDRAG WAT ? Leren KIJKEN Ik kijk naar het hele blad. Ik kijk naar verschillende dingen. Zelfs opdrachten die me vertrouwd zijn, bekijk ik steeds opnieuw.

12 BASISVOORWAARDEN AANPAKGEDRAG WAT ? Leren KIJKEN Spel Verduidelijken doel Formuleren regel Brugmoment

13 BASISVOORWAARDEN AANPAKGEDRAG WAT ? Spel

14 BASISVOORWAARDEN AANPAKGEDRAG WAT ?

15

16

17

18 Verduidelijken doel Formuleren regel

19 Stop ik kijk goed. Ik kijk en vertel wat ik zie.

20 BASISVOORWAARDEN AANPAKGEDRAG WAT ? Brugmoment

21 Stop ik kijk goed. Ik kijk en vertel wat ik zie.

22 basisvoorwaarden Aanpakgedrag

23 basisvoorwaarden Aanpakgedrag Precisie en nauwkeurigheid

24 basisvoorwaarden Aanpakgedrag Precisie en nauwkeurigheid Tijd- en ruimtebegrip

25 basisvoorwaarden Aanpakgedrag Precisie en nauwkeurigheid Tijd- en ruimtebegrip Integratie

26 basisvoorwaarden Aanpakgedrag Precisie en nauwkeurigheid Tijd- en ruimtebegrip Integratie Selectieve aandacht ROOD BLAUW GROEN GEEL

27 basisvoorwaarden Aanpakgedrag Precisie en nauwkeurigheid Tijd- en ruimtebegrip Integratie Selectieve aandacht Vergelijken

28 basisvoorwaarden Aanpakgedrag Precisie en nauwkeurigheid Tijd- en ruimtebegrip Integratie Selectieve aandacht Vergelijken Relateren

29 basisvoorwaarden Relateren

30 oorzaak – gevolg 4 oorzaken om te laat op school te komen je kan ook gevolgen bedenken Het vriest … Je vergeet jouw boekentas op de bus …. Ieder gevolg kan op zijn beurt een ooraak zijn van een nieuw gevolg je komt te laat op school  je mist het begin van de les  …. je speelt te wild op de speelplaats  je vriend valt  ….

31 Welk gevolg hoort bij welke oorzaak ? moeilijk dicteegekneusde knie auto gewassenslecht cijfer te laat opgestaanhoofdpijn voetbal gespeeldzakgeld gekregen verstopte neuste laat op school Oorzaken en gevolgen zijn niet geordend pas geverfd hoog cijfer busabonnement onvindbaar gebeten goed gestudeerd te veel gesnoept pijnlijke maag rode vlek op nieuwe jas hond geplaagd slordigheid Ongevalsrapport Niet altijd oorzaak/gevolg (1 – 3) vb. aarde – planeten – Mars – Mercurius vrachtrijders – weggebruikers – voetgangers – fietsers

32 basisvoorwaarden Aanpakgedrag Precisie en nauwkeurigheid Tijd- en ruimtebegrip Integratie Selectieve aandacht Vergelijken Relateren Zelfregulering

33 basisvoorwaarden Aanpakgedrag Precisie en nauwkeurigheid Tijd- en ruimtebegrip Integratie Selectieve aandacht Vergelijken Relateren Zelfregulering Zingeving

34 Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden trommel

35 Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden gordijn

36 Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden riem

37 Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden koffie

38 Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden school

39 Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden ouders

40 Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden zon

41 Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden hof

42 Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden pet

43 Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden boer

44 Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden zetel

45 Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden kalkoen

46 Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden kleur

47 Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden huis

48 Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden rivier

49 Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden tellen

50 Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden tellen opschrijven

51 Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden tellen opschrijven Anders groeperen : levende wezens, alles wat zich in huis bevindt, …

52 Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden tellen opschrijven Anders groeperen : levende wezens, alles wat zich in huis bevindt, … Verhaal maken

53 Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden Actieve strategie

54 Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden Actieve strategie Niet vastkleven aan de gegeven structuur

55 Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden Actieve strategie Niet vastkleven aan de gegeven structuur Verschillende inputkanalen gebruiken

56 Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden Voorbeeld 1 : franse woordenschat Voorbeeld 2 : woordpakket

57

58 Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden Leren van teksten

59 Verwerkings- en geheugenstrategieën Leren van teksten Leren kijken naar de lay-out van een tekst

60 Verwerkings- en geheugenstrategieën Leren van teksten Leren kijken naar de lay-out van een tekst. Markeren van kernwoorden

61 Verwerkings- en geheugenstrategieën Leren van teksten Leren kijken naar de lay-out van een tekst. Markeren van kernwoorden Titeltjes bedenken

62 Verwerkings- en geheugenstrategieën Leren van teksten Leren kijken naar de lay-out van een tekst. Markeren van kernwoorden Titeltjes bedenken Samenvatten

63 Verwerkings- en geheugenstrategieën Leren van teksten Leren kijken naar de lay-out van een tekst. Markeren van kernwoorden Titeltjes bedenken Samenvatten Schema maken

64 Verwerkings- en geheugenstrategieën Leren van teksten Leren kijken naar de lay-out van een tekst. Markeren van kernwoorden Titeltjes bedenken Samenvatten Schema maken Tabel maken

65 Verwerkings- en geheugenstrategieën Leren van teksten Leren kijken naar de lay-out van een tekst. Markeren van kernwoorden Titeltjes bedenken Samenvatten Schema maken Tabel maken Mind map maken

66 Verwerkings- en geheugenstrategieën Leren van teksten MIND MAP

67 Verwerkings- en geheugenstrategieën Leren van teksten Verwerkingsstrategie = afhankelijk van tekstkenmerken en van het beoogde resultaat

68

69 Verwerkings- en geheugenstrategieën Leren van teksten Verwerkingsstrategie = afhankelijk van tekstkenmerken en van het beoogde resultaat Verwerkingsstrategie = afhankelijk van persoonlijke voorkeur

70 Verwerkings- en geheugenstrategieën Leren van teksten Verwerkingsstrategie = afhankelijk van persoonlijke voorkeur

71 Actief leren

72

73 Leren leren Hoe wordt er op school aan leren leren gewerkt ? Tips m.b.t. ondersteuning thuis.

74 Leren leren Tips m.b.t. ondersteuning thuis. Rustige werkplek

75 Leren leren Tips m.b.t. ondersteuning thuis. Rustige werkplek Vast ritueel

76 Leren leren Tips m.b.t. ondersteuning thuis. Rustige werkplek Vast ritueel Duur

77 Leren leren Tips m.b.t. ondersteuning thuis. Rustige werkplek Vast ritueel Duur Persoons- onafhankelijk

78 ONTHOUDKAARTEN

79 TIPS OM OPDRACHTEN BETER TE BEGRIJPEN Lees instructies HARDOP en lees ze TWEEMAAL. Gebruik een MARKEERSTIFT of SCHRIJF op een kladblad de belangrijkste gegevens. (Je mag de gegevens ook tekenen.) CONTROLEER of je ALLE deeltjes van de opdracht hebt bekeken. Vraag je steeds af : wat staat er LETTERLIJK en wat WEET ik erover ? Probeer in eigen woorden de opdracht en de gegevens te VERTELLEN.

80 TIPS VOOR HET REKENEN VOUW je kladblad in verschillende vakjes, en maak in ieder vakje één oefening. Gebruik een MARKEERSTIFT om het BEWERKINGSTEKEN aan te duiden. Omcirkel het NUMMER van de opdracht, zodat je duidelijk kunt zien dat je dat cijfer niet mag gebruiken in jouw berekeningen. CONTROLEER het JUIST OVERSCHRIJVEN van de oefeningen.

81 LUISTEREN KORTE L A N G E a,e,i,o,u 1 mk katten KLINKER kaTTen aa,ee,oo,uu KLINKER 1 mk stElen 2 mk HOORWOORDEN Parken paarden

82

83 Leren leren Tips m.b.t. ondersteuning thuis. Rustige werkplek Vast ritueel Duur Persoons- onafhankelijk Communicatie met leerkracht

84 Leren leren Tips m.b.t. ondersteuning thuis. Rustige werkplek Vast ritueel Duur Persoons- onafhankelijk Communicatie met leerkracht Bewerkstelligen mondigheid kinderen


Download ppt "Leren leren Vera Turpyn Dinsdag, 3 juni 2008. Leren leren Verwerven van basiskennis Zelfstudie stimuleren Persoonsonafhankelijkheid nastreven Actieve."

Verwante presentaties


Ads door Google