De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

BETER LEREN LEREN VOOR SCHOLIEREN. BLOK 2 WAT ONS BREIN LASTIG VINDT en waar we allemaal last van hebben.

Verwante presentaties


Presentatie over: "BETER LEREN LEREN VOOR SCHOLIEREN. BLOK 2 WAT ONS BREIN LASTIG VINDT en waar we allemaal last van hebben."— Transcript van de presentatie:

1 BETER LEREN LEREN VOOR SCHOLIEREN

2 BLOK 2 WAT ONS BREIN LASTIG VINDT en waar we allemaal last van hebben

3 INFORMATIE VAN BUITEN LANGE TERMIJN GEHEUGEN ZINTUIGLIJK GEHEUGEN WERKGEHEUGEN ▼▼▼▼▼▼▼ KORTE TERMIJN GEHEUGEN geleidelijk, vanzelf 30 seconden snelkoppeling weg

4 HET STUDEREN GAAT VAAK NIET ZO GOED, BIJ: GROTE GETALLEN EN WOORDEN EEN NIEUW JARGON (vaktaal) EEN DOORGAANDE STROOM VAN INFORMATIE TEVEEL EN TE LANG LEZEN EN LEREN

5 1 GROTE GETALLEN EN WOORDEN

6 WERKGEHEUGEN ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ INFORMATIE VAN BUITEN 9 5 1 8 4 0 6 2 een groot getal ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ 8 cijfers ineens, dat is teveel voor de 7 ingangen We noemen dat VERSTOPPING 95 18 40 62 zó kan het wel ▼ ▼ ▼ ▼ WERKGEHEUGEN ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼

7 INFORMATIE VAN BUITEN 11 letters ineens, dat is teveel voor de 7 ingangen VERSTOPPING igno mini ous en zó kan het ook ▼ ▼ ▼ i g n o m i n i o u s een groot lastig woord ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ WERKGEHEUGEN ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ WERKGEHEUGEN ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ (schandelijk) ig no mi ni ous zó kan het wel ▼ ▼ ▼ ▼ ▼

8 VERSTOPPING GROTE GETALLEN 9 5 4 5 1 2 8 7 4 3 4 ► 954. 51. 28. 74. 34 GROTE WOORDEN disadvantageous ► dis ad van ‘ta geous (nadelig) dis / ad / van / ‘ta / geous Gebruik punten of spaties als je overschrijft, of schuine streepjes in de bestaande tekst. Spreek het woord tien keer hardop uit.

9 2 EEN NIEUW JARGON (vaktaal) (veel nieuwe vreemde woorden en afkortingen)

10 INFORMATIE VAN BUITEN WERKGEHEUGEN ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ Je begint aan een nieuw schooljaar met nieuwe vakken en je wordt gebombardeerd met veel onbekende woorden, begrippen en instructies. Of je komt na lang spijbelen of ziekte weer terug in de klas. Alles lijkt nieuw en je krijgt de tijd niet om de nieuwe termen te koppelen aan iets in je geheugen En daardoor kun je bijna niets onthouden van wat er wordt behandeld. AFSTOTING

11 INFORMATIE VAN BUITEN LANGE TERMIJN GEHEUGEN WERKGEHEUGEN ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ KORTE TERMIJN GEHEUGEN geen aanwezige voorkennis geen aanwezige voorkennis AFSTOTING de nieuwe informatie kan dan niet aan een bestaand netwerk worden gekoppeld

12 VERMINDERING VAN AFSTOTING HET BEGIN VAN EEN NIEUW SCHOOLJAAR Lees van elk nieuw vak het eerste hoofdstuk van het leerboek door en leer alvast zoveel mogelijk de daarin voorkomende nieuwe termen, symbolen en begrippen. TERUG NA AFWEZIGHEID Kijk in de studiewijzer of vraag een medeleerling tot waar de klas gekomen is. Als de klas met een nieuw onderdeel is begonnen, lees dan vooraf de gemiste hoofdstukken door en leer alvast zoveel mogelijk de daarin voorkomende nieuwe termen, symbolen en begrippen.

13 3 EEN STROOM VAN INFORMATIE

14 INFORMATIE VAN BUITEN UITDOVING WERKGEHEUGEN ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ Je leest of luistert maar door, of de docent gaat maar door, zonder pauze, Je begrijpt alles wel, dus het lijkt erg makkelijk…… maar de netwerkjes die je maakt, gaan meteen weer stuk en daardoor kun je bijna niets onthouden.

15 VOORBEELDEN VAN UITDOVING  anekdotes (moppen) na elkaar  voorstellen van personen na elkaar  het lezen van de krant, ook van leerboeken  de leraar legt goed uit, maar……. je kunt het niet navertellen

16 DUS WAT IS UITDOVING? Als pakketjes nieuwe informatie, zoals woorden, getallen of plaatjes, te snel je brein binnenkomt, dan kun je die kennis niet vastmaken aan iets dat je al weet …… Dan kun je daar bijna niets van onthouden. De tweede zin dooft de eerste zin uit, de derde zin dooft de tweede uit, enzovoorts.

17 HET VERMINDEREN VAN UITDOVING Bij het lezen: Stel vragen aan jezelf terwijl je leest. Bij het luisteren: Stel vragen aan de ander die je iets vertelt, om zo de woordenstroom te onderbreken. Bij het leren: Gebruik leertechnieken, die gebaseerd zijn op het stellen van vragen.

18 WAT IS NU HET VERSCHIL TUSSEN AFSTOTING EN UITDOVING ? Bij afstoting kun je de informatie niet begrijpen. Je slaat dicht, je haakt af: verloren tijd. Bij uitdoving kun je de informatie prima volgen. Je begrijpt alles. Dat is bedrieglijk. Want je kunt bijna niets onthouden. Het is geen verloren tijd, want als je nu gaat studeren zul je veel herkennen…. Maar dat studeren…., dat moet je dan wel doen!

19 4 TEVEEL EN TE LANG

20 LANGE TERMIJN GEHEUGEN WERKGEHEUGEN veel ongeordende informatie je kunt niet meer goed denken KORTE TERMIJN GEHEUGEN VERSTIKKING weg TEVEEL EN TE LANG INFORMATIE VAN BUITEN

21 HET VERMINDEREN VAN VERSTIKKING…. Als je teveel en te lang studeert, probeer je te denken met je werkgeheugen. En daar is dit niet op gebouwd. Na 20 of 30 minuten studie minimaal 5 minuten pauzeren

22 HET STUDEREN GAAT VAAK NIET ZO GOED, DOOR: VERSTOPPING AFSTOTING UITDOVING VERSTIKKING


Download ppt "BETER LEREN LEREN VOOR SCHOLIEREN. BLOK 2 WAT ONS BREIN LASTIG VINDT en waar we allemaal last van hebben."

Verwante presentaties


Ads door Google