De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

[klant logo] Recruitment en Social Media Cases en Tips voor [klantnaam]

Verwante presentaties


Presentatie over: "[klant logo] Recruitment en Social Media Cases en Tips voor [klantnaam]"— Transcript van de presentatie:

1 [klant logo] Recruitment en Social Media Cases en Tips voor [klantnaam]

2 Vraag vanuit [klantnaam](en aanvullend) Inzet social media door [klant] thans Welke best practices zijn er? Wat zien we bij concurrerende werkgevers? Evaluatie ‘Werken bij [klant] site’ Cases vacatures [klant-expertise] / commercieel Cases vacatures Techniek / ICT Ambitieniveau: wat [klant] in-house blijven doen, wat inkopen?

3 Wat gaan we doen vandaag? Kennismaken: wie-o-wie? Korte update stand-van-zaken Social Media [klant] en de arbeidsmarkt: concurrerende werkgevers Werken-bij-site [klant]: 1 e korte evaluatie Oefenen: je zoekt een baan Cases [klant] vacatures: SEO Werken bij [klant]: kansen via LinkedIN? Best en Worst Practices LinkedIn Idem Facebook Wat verwacht baanzoeker? The candidate experience

4 Eerst maar kennismaken: wie-o-wie? Part 1 Bij wie in de familie (dochter?) zit een Kunsthistorica? XXXX werkt toch niet meer bij XXXX? Welke sites zou zij kunnen bijwerken? Waarom weet ik dat op ik FaceBook de enige echte XXXX te pakken heb? Op welke vacature (uit 2011!) kan ik nog solliciteren bij Jessica?! Waar stond zij met Patrick in maart? Wie zit er nogal wat uurtjes achter de mengtafel? Van welke modellen houdt hij? Hoe heet zijn Broer? Welk probleem had Jaap met zijn wasmachine? Welke skills & expertise worden hem het meeste toegekend?

5 Trends social media: alles ‘veel’ ?! Erik Qualman: the Social Media Revolution (part 3) GntaQmTSF6hTqrzA GntaQmTSF6hTqrzA Veel = waar, met welke waarde? Zin vs. Onzin Leuke aftrapper online recruitment:

6 Kennismaken: wie-o-wie? Part 2 Wie heeft er nogal wat ‘inhaalwerk op LinkedIn’? Wie is er getrouwd met XXX? Maarehh… wie zoent (zij?) daar nu op Facebook? Kunnen we haar bellen op ? Wie coacht het hockeyteam ‘XXX’? Wie woont er in XXX? Wie van HR / MarCom laat het minste van zichzelf zien op het Web?

7 Intermezzo: De nieuwe medewerker, steeds grilliger Uitstroom minder te voorspellen, wie werkt wel/niet langer door? Instroom loopt vast: nu reeds tekort technici + IT + … Veelgezochten kiezen voor ZZP’schap Andere potentials huiverig voor switch: opgeven vaste baan? Hypotheek? Verhuizen? Kortom: personeelsplanning steeds lastiger! Terwijl: vinden, werven, opleiden/inwerken gaat juist níet sneller (immers honkvastheid, ZZP-willen blijven, opleidingsmismatch)

8 Wat valt op bij Concurrenten? Hier hoort een overzicht van de concurrenten, althans wat betreft de arbeidsmarkt: hoe is het bij hen gesteld met de ‘werken bij’ sites, de vindbaarheid van hun vacatures e.d.?

9 Wie het beter weet, mag het ….. Werken bij??http://www.rbs.nl/nl waar mag ik tekenen?www.asml.com bent u daar nog?http://www.elsevier.com/careers/working-at-elsevier Werken bij Delta Lloyd: geroemd en bekroond, maar toch…http://www.werkenbijdeltalloydgroep.nl/ Bol.com nog iets op aan te merken??www.banen.bol.com

10 Wat valt op bij Concurrenten [klant]? Hier wordt nader uitgewerkt: Diepere evaluatie vindbaarheid, aantrekkelijkheid, ‘candidate experience’ bij arbeidsmarkt-concurrenten

11 Wat valt op bij [klant]? Twitter: is in beheer bij afd. Communicatie? Mooi xxx volgers! Kansen voor directe benadering kandidaten! Pagina [klant] als werkgever weinig dynamisch, alleen één link naar ‘vacatures’, verder prima Facebook [klant]: veel interactie, vacatures worden enigszins opgepikt en ‘liked’ Vacature pagina ‘xxx’: nog geen integratie Social Media SEO vacaturepagina’s [klant]: eerst oefenen!

12 Oefening SEO: je zoekt een baan en je… (Part 1) Je bent een [professional op domein klant] en je zoekt….. Je hebt de [opleiding] afgerond en je zoekt werk met veel ‘buitendienst’ Je hebt de [opleiding] afgerond en je zoekt werk met veel ‘commercie’ Je werkt al meer dan 5 jaar in [domein klant] (WO) en je wilt (leidinggevend) verder

13 SEO Vacatures [klant]: cases ‘vacature xxx’ geeft in 1 e 3 Google-pagina’s geen [klant]- vermelding; ‘vacature xxx’ geeft als 8 e resultaat de [klant]-vacature! Welke trefwoorden passen het best? Vacature xxx Medewerker =>> Markplaats! Umfeld?? ‘vacature account manager [domein]’: geen [klant]-hits, is de vacature ‘Relatiebeheerder’ ingevuld?

14 [klant]: kansen via LinkedIn? 216 ‘current employees’ GD op LinkedIn Ambassadeurs, wie? (500+ in aflopende volgorde => [opsomming 8 namen] Specifiek voor ICT: [naam A, B, C, D] Company page [klant]: makkelijk te vinden? 825 volgers! Echter….

15 Best Practices op LinkedIn Ogilvy & Mather: followers! Sonos, job section! Google…. [concurrent A] [concurrent B]: careers met youtube integratie

16 Verwachtingen baanzoekers; ‘the candidate experience’: solliciteren als feestje? Transparantie: sollicitatieprocedure, arbeidsvoorwaarden, geen drempels, job alerts Gemak: solliciteren via één klik, bv mbv LI-profiel, vraag-en-antwoord via chat Persoonlijk: direct contact recruiter / vacaturehouder, ook ná 5 uur. Bij gesprek: wie krijg ik te spreken en in welke rol? Hoe snel hierna welke volgende stappen? Dus: verwachtingen managen! Ieder contact telt! Alles is branding/marketing! Best practices: 7 genomineerden digitaal-werven award: Cap Gemini, Deloitte, Enexis, Quinity, Tam Tam, Technische Unie, VUmcCap GeminiDeloitte EnexisQuinityTam Technische UnieVUmc Maar ook: SAB Miller/ Grolsch Ratings werkgevers: Ook:

17 Intermezzo: Hoe kan [klant] zich impopulair maken bij werkzoekenden? Algemene, ambtelijk-nietszeggende vacatureteksten Vacatureprofielen: veel vragen, weinig bieden Bij 1 e inschrijving meteen hemd van het lijf vragen Gesprek: lang laten wachten, koeioneren Géén reactie op sollicitatie, níet op de hoogte houden Algemene, nietszeggende afwijzing Wel referenten benaderen, dat níet melden maar ogv dat wel afwijzen

18 Facebook? Heeft [klant] daar iets te zoeken? Je bouwt een fanbase op: dan, Facebook verzamelt info over je fans en gebruikt die informatie voor getargete communicatie… Van anderen. Stel je bent recruiter en je zoekt technici… Mwah. Dan zie je je kansrijke kandidaten toch liever niet gebombardeerd worden met vacatures van je rivaal? Het is ingewikkeld om de juiste instellingen te vinden Leuke dingen moet je buiten de timeline organiseren, want ze mogen niet van Facebook Facebook bepaalt wie jouw updates te zien krijgt Via Facebook heb je nooit rechtstreeks contact met je fans Het kan zijn dat de voorwaarden zomaar eenzijdig wijzigen niet-over-het-hoofd/http://www.frankwatching.com/archive/2013/02/11/de-7-onbekende-nadelen-van-facebook-zie-ze- niet-over-het-hoofd/

19 Top 10 recruitment pagina’s op Facebook Een goed voorbeeld is de Politie. De Facebook pagina ‘Kom bij de Politie‘ heeft al ruim fans, die samen maandelijks zo’n reacties achterlaten. Verder is de Facebookpagina van Open armen, die het werken in de zorg promoot, heel actief. Voor de verschillende doelgroepen zijn er verschillende Facebookpagina’s geopend. Zo is er een Facebookpagina van Tante Lenie over de thuiszorg, een Facebookpagina van Ome Bert over het verzorgingstehuis, een Facebookpagina van Constance van Aerdenne over de verpleeghuiszorg en de Facebookpagina van Kleine Brian over de kraamzorg. Naast de verschillende Facebookpagina’s zijn alle vier de personages ook te volgen op Twitter.Kom bij de PolitieOpen armenTante LenieOme BertConstance van AerdenneKleine Brian

20

21 Discussie, feedback Jaap Roorda


Download ppt "[klant logo] Recruitment en Social Media Cases en Tips voor [klantnaam]"

Verwante presentaties


Ads door Google