De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Weblectures, wat mag dat zijn?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Weblectures, wat mag dat zijn?"— Transcript van de presentatie:

1 Weblectures, wat mag dat zijn?
Willibrord Huisman Afdeling Onderwijsondersteuning April 2012, bijgewerkt april 2014 0. Substitutie - transitie – transformatie A. Waar hebben we het over? … en is dat voldoende? B. Waar kunnen we het over hebben? (..) Wat gebeurt er op de RU? D. Voorbeelden van elders: Opname workshoppresentatie met P2Go Kennisclips als feedback op toetsvragen Annoteren van opname ('social tagging') E. Hoe zou het kunnen gaan? Waarschuwing Als u deze tekst ziet, is er waarschijnlijk iets niet in orde: uw computer toont de animaties niet, terwijl die essentieel zijn voor deze publicatie. Gebruikt u het programma Powerpoint, druk dan nu op de toets F5 (of kies "Diavoorstelling"). Gebruikt u een smartphone of tablet, dan heeft deze vermoedelijk een incomplete powerpointviewer. Deze publicatie is weinig geschikt om af te drukken. U bestudeert deze ppt het beste in presentatiemodus; de animaties maken het wat begrijpelijker. Deze ppt is bedoeld voor gebruik met mondelinge toelichting. Deze versie juli 2012 sluit qua nummering aan bij de tabel uit het adviesrapport van de commissie Weblectures Radboud Universiteit, juli 2012. Voor recente literatuur, achtergronden, voorbeelden, ervaringen, relevant voor Nederlands hoger onderwijs zie OO, 22 april 2014 Willibrord Huisman - OO

2 Weblectures, 0: probleemschets
collegezaal ? doen zien ? zien ? ? ? ? Op de RU is de collegezaal het uitgangspunt voor weblectures ? Problemen: - collegezalen zijn te klein - sommige studenten kunnen niet komen - veel studenten willen het opnieuw bestuderen - (elk jaar wordt ongeveer hetzelfde herhaald) T OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

3 Weblectures, 1: uitzenden
doen zien live uitzenden Oplossing van alleen het probleem van plaats T OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

4 Weblectures, 2: herhalingen
doen opslag zien opnemen uitzenden zien uitzenden uitzenden zien Oplossing van de problemen van: - plaats - tijd hergebruik mogelijk T OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

5 Weblectures, 3: uitzending gemist
doen opslag zien opnemen opvragen uitzenden Oplossing van de problemen van: - plaats - tijd - tempo T OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

6 Weblectures, 4: indexeren
doen opslag deel 1 opvragen zien opnemen bewerken deel 2 uitzenden deel 3 deel 4 Winst van (automatisch) indexeren: - student kan efficiënter de video bestuderen - meer mogelijkheden voor differentiatie Kosten: - ingewikkelder software nodig T OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

7 Weblectures, 5: revisie en aanvulling
college jaar 1 opslag deel 1 zien opnemen opvragen bewerken deel 2 uitzenden deel 3 deel 4 opnemen jaar 2 opslag bewerken deel 4b deel 5 Winst: - geleidelijke opbouw van materiaal - kwaliteitsverbetering Probleem: - opslag wordt ingewikkelder (metadatering) T OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

8 Weblectures, 6: ook buiten de collegezaal
college jaar 1 opslag deel 1 student AV-dienst opvragen bewerken deel 2 uitzenden deel 3 deel 4 jaar 2 opslag bewerken deel 4b elders bv. veld wie? deel 6 opslag deel 5 transcoderen Winst: - authentieke context - docent kan zelf opnemen(?) Probleem: - docent moet zelf opnemen(?) - technische kwaliteit niet meer gegarandeerd T OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

9 Weblectures, 7: materiaal van elders
college jaar 1 opslag deel 1 student AV-dienst opvragen bewerken deel 2 uitzenden deel 3 deel 4 jaar 2 opslag bewerken deel 4b elders bv. veld wie? opslag deel 5 deel 6 extern gemaakt ? deel x Voordelen: - ontzaglijk veel materiaal beschikbaar Nadelen: - rechten zijn wisselend geregeld - technische kwaliteit uiteenlopend - niet altijd 100% geschikt voor doel T OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

10 Weblectures, 8: studentproducten
Wie mag wat? college jaar 1 opslag deel 1 opvragen student AV-dienst bewerken deel 2 uitzenden deel 3 deel 4 mede- student opvragen jaar 2 opslag bewerken deel 4b elders bv. veld ? opslag deel 5 deel 6 docent opvragen extern gemaakt ? deel x door student gemaakt opslag deel y YouTube Winst: - eigentijds onderwijs (student is actief) Problemen: - beheersstructuur wordt ingewikkelder T OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

11 Introductie weblectures, 2012
uitzenden Eva Huisman, 2001 Faciliteren we alleen videogebruik volgens het transmissiemodel? OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

12 Waar kunnen we het over hebben: 9, verwijzen
doen opslag deel 1 zien opnemen bewerken link Springen naar moment in de video De kijker: - kan de video stopzetten; - vervolgens de link van dat moment opvragen; - en die plakken in een forumbericht of mail of document. Daarna kan elke lezer op zo'n link klikken, en dan wordt de video gestart vanaf dat moment. Voorbeeld: Spring naar het begin van de finale: T OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

13 Waar kunnen we het over hebben, 10: verrijken
doen opslag deel 1 zien opnemen bewerken opvragen deel 2 uitzenden deel 3 deel 4 Toevoegen bij of in de video: - extra tekst - ondertiteling - hyperlinks - commentaar achteraf - opdrachten - toetsvragen T OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

14 Waar kunnen we het over hebben, 11: annoteren
"verrijken" annoteren doen opslag deel 1 zien opnemen bewerken opvragen deel 2 uitzenden deel 3 deel 4 Annoteren ("taggen"): de kijker voegt eigen aantekeningen toe, gekoppeld aan de tijdcode van de video T OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

15 Waar kunnen we het over hebben, 12: "social tagging"
"verrijken" annoteren mede- student annoteren doen opslag deel 1 student opnemen bewerken opvragen deel 2 uitzenden deel 3 deel 4 In interactief onderwijs: "social tagging" - studenten zien elkaars annotaties - studenten reageren op elkaar annotaties - docent kan ook annoteren en reageren - ieder kan ook privé annoteren annotaties downloadbaar met hyperlinks Zie schermafbeeldingen over social tagging elders in deze ppt. T OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

16 Introductie weblectures, 2012
Voorbeelden elders Opname van een workshoppresentatie met ppt, Presentations2go, te zien met Silverlight Kennisclips in gebruik als feedback op formatieve toetsvragen Social tagging Workshoppresentatie (NB over weblectures) met live ingevoerde annotaties door de deelnemers naderhand bewerkt en uitgebreid OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

17 Voorbeeld van een opgenomen workshoppresentatie
Standaardvoorziening van de Wageningen Universiteit Road kit (= mobiele opname-apparatuur) Cameraman M/V Streaming video server met Presentations2Go Te bestuderen op een PC (met Silverlight) Opname & weergave uit de praktijk: OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

18 Opgenomen workshoppresentatie
Beamer met ppt; flapoverbord, loopmicrofoon Camera met cameraman neemt op en volgt Beamersignaal wordt ook opgenomen OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

19 Spreker groot, projectie klein
De weergavesoftware geeft onderin allerlei knoppen en info die de student gebruikt bij het bestuderen van de video OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

20 Spreker klein, projectie groot
De software neemt ook momentopnamen van het beamersignaal op. Vaak komen die uit de powerpoint, maar het kunnen bijvoorbeeld ook webpagina's zijn. OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

21 Indexeren: springen naar ander tijdstip
De student kiest een moment aan de hand van een overzicht van de momentopnamen van het beamersignaal (in dit geval een powerpoint die vol met plaatjes zit) OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

22 Voorbeeld van een "kennisclip"
In een online vooropdracht van een PAO-cursus tevoren opgenomen minifilmpjes voor alleen de camera studenten maken een online meerkeuzetoets ze krijgen direct (automatisch) de uitslag bij elke vraag volgt een filmpje waarin de expert het antwoord mondeling uitlegt. Filmpje = OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

23 Introductie weblectures, 2012
"Kennisclip" René Klomp , VSO-cursus, 2011 Video-antwoord op online formatieve toetsvraag verschijnt in Blackboard bij de feedback op de vraag. OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

24 Annoteren van video ("tagging")
Presentatie door Sanne Gratama van Andel Op SURF-workshop over weblectures Opgenomen met P2go Roadkit Onderwerp = weblectures Tevens demonstratie van tagging: ter plekke naderhand OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

25 Tagging, 1: basis = normale weblecturepresentatie
Spreker plus momentopnamen van de beamerpresentatie. Onderin: tijdlijn. Stip = moment dat je ziet Muispijl kijkt ondertussen elders op de tijdlijn naar wat daar te zien is; dit verschijnt in een klein venstertje OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

26 Tagging, 2: annotaties toegevoegd
Kijkers en sprekers kunnen naderhand annotaties toevoegen. Deze verschijnen op de tijdlijn (groene streepjes). Het kan ook live (= al tijdens de opname). OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

27 Tagging, 3: overzicht van annotaties
Uitklapbaar overzicht van moment en inhoud van de annotaties, met mogelijkheden om er op te reageren en ze te wijzigen. De blauwe zijn de annotaties van de de ingelogde student; de groene die van de andere studenten. OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

28 Tagging, 4: kies van wie je wat wilt zien
Je kunt kiezen wiens annotaties je wel en niet wilt zien (Normaliter verschijnen hier namen van medestudenten) OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

29 Introductie weblectures, 2012
Tagging, 5: nabewerken Studenten (en docenten) kunnen naderhand: - hun eigen annotaties verbeteren - hyperlinks toevoegen - reacties schrijven op annotaties van anderen - nieuwe annotaties toevoegen - hun eigen annotaties verwijderen OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

30 Introductie weblectures, 2012
Tagging, 7: download Studenten (en docenten) kunnen de tags downloaden als html-bestand: - van door hen geselecteerde medestudenten - met aanklikbare tijdcodes - inclusief reacties OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

31 Hoe het zou kunnen gaan, jaar 1
Docent geeft hoorcollege Studenten volgen het hoorcollege Opname komt online Studenten raadplegen opname vlak voor tentamen Collegebezoek (F2F + uitgesteld): méér dan 100% OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012

32 Hoe het zou kunnen gaan, jaar 2
Studenten bestuderen de opname van vorig jaar Studenten stellen vragen in (korter) college Docent beantwoordt vragen in college Opname komt online Studenten raadplegen opnamen nogmaals, vlak voor het tentamen OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

33 Hoe het zou kunnen gaan, jaar 3a
Studenten werken aan opdrachten en gebruiken daarbij de opnamen van vorige jaren Studenten stellen vragen in werkcolleges Docent bespreekt vragen Afgebakende onderwerpen worden opgenomen Opnamen komen als 'kennisclips' online Tentamen = individuele uitwerking van een opdracht OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

34 Hoe het zou kunnen gaan, jaar 3b
Studenten werken aan opdrachten en gebruiken daarbij de opnamen van vorige jaren Studenten stellen vragen online aan elkaar Studenten bespreken elkaars werk online Docent bespreekt kwesties in werkcollege Afgebakende onderwerpen worden opgenomen Opnamen komen als 'kennisclips' online Tentamen = individuele uitwerking van een opdracht OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

35 Hoe het zou kunnen gaan, jaar 4
Studenten werken aan groepsopdrachten en gebruiken daarbij de opnamen van vorige jaren Studenten stellen vragen online aan elkaar Opdrachtuitwerkingen kunnen video's zijn Studenten bespreken elkaars werk online Docent bespreekt kwesties in werkcollege en online Afgebakende onderwerpen worden opgenomen Opnamen komen als 'kennisclips' online Videoproducten van studenten kunnen online blijven Tentamen = individuele uitwerking van een opdracht OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

36 Introductie weblectures, 2012
OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO


Download ppt "Weblectures, wat mag dat zijn?"

Verwante presentaties


Ads door Google