De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Asfalt en bitumendag 2010.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Asfalt en bitumendag 2010."— Transcript van de presentatie:

1 Asfalt en bitumendag 2010

2 Verschillen publieke en private oplossingen?
Max von Devivere Eurovia

3 Wereldleider geintegreerd bouw-concessie model 195.000 werknemers
Actief in meer dan 90 landen €31,9 mia omzet sites per jaar VINCI Construction VINCI Energie Eurovia 16 % 54 % 30 % Omzet per activiteit April page 3

4 Wereldwijd de grootste private concessiehouder en operator van autosnelwegen

5 VINCI Autoroutes: aanwezig en zichtbaar

6 Voorbeelden van concessies & PPPs
Land Naam Omschrijving Eind vd concessie QP VINCI Verkeers- risico Consoli- datie1 Royaume-Uni Brug over de Severn 2 bruggen 2016 35% Ja ME Portugal Brug over de Taag 2 bruggen bij Lissabon 2030 37% Canada „Confédération“ brug Liaison vers l’île du Prince Edward 2032 19% Allemagne A4 Hörselberg 45 km (A-Modell) 2037 50% IG Grèce Rion–Antirion 2.9 km - verbinding Péloponesus met vaste land 2039 57% Newport 10 km weg 2042 Nee IP Pays-Bas Coentunnel, Amsterdam 2 tunnels onder het IJ 28% Maliakos–Kleidi 230 km autosnelweg 2038 14% Athènes–Patras–Corinthe 365 km autosnelweg 30% A5 Malsch–Offenburg 60 km (A-Modell) Slovaquie Voie express R1 52 km autosnelweg 2041 Belgique Locorail, Antwerpen Spoortunnel onder de Schelde 2049 nee 1 IG: intégration globale; IP: intégration proportionnelle ; ME: mise en équivalence En construction

7 Voordelen van private participatie bij infrastructuurprojekten
Privé kapitaal leidt tot lagere totale projectkosten Tijdwinst en foutreductie door geïntegreerde aanpak hetgeen leidt tot snellere openstelling Grote beschikbaarheid van de infrastructuur Meer mogelijkheden om innovaties te implementeren Optimalere inzet van personeel en materieel Voorbeeld Cofiroute: In 1981 audit door de socialistische franse regering bij Cofiroute (destijds de enige private operator) met als resultaat: De totale kosten voor 1100 km autosnelweg waren 15 % lager dan bij de tolwegen die door de overheid beheerd werden.

8 Privaat en publiek Private en publieke oplossingen worden geleid door het reageren op een veranderende perceptie naar veilige en duurzame mobiliteit en de middelen daartoe Private doelen zijn gericht op: optimaliseren van bedrijfseconomische doelen reduceren van emissies stimuleren van hergebruik veilige en duurzame werkomgeving innovatie als kernwaarde verminderen van afval snellere uitvoering betere performance van onze producten

9 Voorbeelden van andere oplossingen:
A19 en “Paquet vert”

10 Voordelen private participatie bij infrastructuurprojekten
De ervaring van COFIROUTE Sinds 1995 elke 5 jaar een Masterplan waarbinnen nieuwe investeringen, performance level, en km-prijs worden vastgesteld (Paquet). In 2010 onderhandelde „VINCI Autoroutes“ met de overheid het “Paquet vert” 750 Milj Euro worden in de komende 3 jaar extra geïnvesteerd in milieumaatregelen, veiligheid en maatschappelijke acceptatie. Win/win overheid doordat Cofiroute de financiering verzorgd de gebruiker krijgt een hoger service niveau Cofiroute : omzet en imago

11 “Congestion pricing” project in de US

12 Harilaos-Trikoupis-Brug
Bouwkosten: 860 Mio. Euro Technologische Innovatie: eerste brug met off-shore platforms Op 8 Juni 2008 bewees het ontwerp zich voor de eerste keer bij een aardbeving met een waarde van 6,5 op de schaal van Richter

13 Toll-collect ter financiering van de ”A-Modelle”
Eerste “free-flow-system” Eerste tolheffing in Duitsland voor alle vrachtwagens boven de 12 ton Milieuvriendelijk Emissieklasse en aantal assen Free-flow Flexibel Doelfinanciering OBU OBU

14 A4-Rondweg Hörselberge
Speciale betonoplossing C35/45-3,7 is ontwikkeld voor een levensduur van 30 jaar

15 Term maintenance in the UK
Meerjarige onderhoudscontracten op «County-niveau» Introductie «thin-surfacing» in de UK Behoud van het erfgoed maar ook «community development»

16 Onderhoudscontract “Kreisstraßen NRW ”
Onderhoud van 100 km wegen en 6 bruggen gedurende 16 jaar in NRW(D) Saneren van m2 asfaltoppervlak en inbouw van ton asfalt. Meer vrijheid bij de keuze van de uitvoeringsplanning en maatregelen.

17 Het eigen beheer van de infrastructuur geeft de mogelijkheid innovaties voor te stellen en te implementeren Dit mag niet automatisch leiden tot verlenging van garantietermijnen, oneigenlijke concurrentie, onduidelijke eisen bij de teruggave

18 Noxer: succesvolle reductie van NOx

19 Duurzame bindmiddelen: Sequoia®

20 Warm asfalt: meer dan 800.000 ton ingebouwd
Vergelijking tussen AB ingebouwd bij 160 °C en een AB met het Evotherm DAT® proces geproduceerd bij 110 °C : Vergelijking tussen een EME ( High Modulus mix ) met 20/30 geproduceerd bij 170 °C en een EME geproduceerd met Evotherm DAT ® proces bij 115 °C :

21 Duurzame bindmiddelen: Poxyvia®

22 Renfovia® Asfalt met hoge vervormingsmodulus Uitvoering in de winter.
Kortere bouwtijd en een optimalere laagdikte keuze

23 SEVE: hulpmiddel optimalisering van de carbon footprint en keuze milieuvriendelijke alternatieven

24 Conclusies Betrokkenheid bij beheer en onderhoud:
kan zeker leiden tot andere keuzes bij de bouw, maakt de introductie van innovaties eenvoudiger Vooral partnering en het verdelen van de risico's maakt de introductie van innovatieve oplossingen mogelijk De bouw kan alleen innoveren als de overheid bereid is de voorgestelde oplossingen toe te passen

25 Hartelijk dank voor uw aandacht


Download ppt "Asfalt en bitumendag 2010."

Verwante presentaties


Ads door Google