Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEva Dijkstra Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Community Service in het Hoger Onderwijs in Nederland Prof. Dr. Lucas Meijs Professor Strategische Filantropie & Vrijwilligerswerk Rotterdam School of Management Erasmus University Business-Society Management @lucasmeijs
2
Experiential learning (Kolb)Community Involvement –Community service / service learning INVOLVED LEARNING: Learning situations that involve the combination of a experiential learning and a community involvement strategy. Strategy –Third party / learning institute –Community service at secondary and highschools –Service learning programs at Universities –Corporate volunteering through companies –Sociale activation / Full engagement organized by governmental welfare agencies –Gap Year Volunteering / Voluntourism by travel agencies –Active aging volunteerism by retirement organizations Experiential learning exists when a personally responsible participant cognitively, affectively, and behaviorally processes knowledge, skills, and/or attitudes in a learning situation characterized by a high level of active involvement (Hoover and Whitehead 1975, p. 25).
3
Involved learning (geplande) leerervaring Door anderen (school) aangestuurd Zelf gestuurd ‘ervaring ’ lerenMaatschappelijke stage / community service Algemeen vrijwilligerswerk ‘reflectie’ lerenService learningThe Duke of Edinburgh’s International Award
4
COMMUNITY INVOLVEMENT: SERVICE LEARNING & COMMUNITY SERVICES Community service (maatschappelijke stage) –Community services are activities and services pursued in the community with the purpose of having individuals volunteer their time and energy to help others. –Emphasis on the experience, rather than on concrete learning goals. Service learning is deliberate –An organized service activity that meets identified community needs and students reflect the service activity in such a way as to gain further understanding of course content (Bringle & Hatcher, 1996) –Service learning combines elements of enhanced student learning with community service to voluntary organizations and is based on the proposition that ‘experience enhances understanding: understanding leads to more effective action’ (Eyler and Giles, 1999) –‘Service learning is not merely an add-on experience requiring students to do something good for the community; rather, it is a form of experiential learning’ (Kolb, 1984)
5
Voort, J.M. van der, Meijs, L.C.P.M., Whitman, G. (2005) Creating Actionable Knowledge: Experimenting with Service Learning in a Corporate Regime
6
DIMENSIEOPTIES niveau studentenbachelormaster status curriculumcurriculairextra status vakverplichtkeuzevak leerdoelenvaardighedenmaatschappelijke betrokkenheid aard van de ‘service’helpende handen, direct Kennis, indirect aard van de ervaringindividueelteam ervaring Tijdsinvestering / betrokkenheid eenmalig, korte termijn lange termijn prof. dr. Lucas C.P.M. Meijs
7
AANLEIDING 1 Studenten willen betrokken zijn bij samenleving maar, net zoals bijna iedereen, hebben ze een drukke agenda Universiteit wil duidelijker aanwezig zijn in en zijn betrokken bij Rotterdam –Geef studenten een kans om bijdrage te leveren aan samenleving binnen het studieschema prof. dr. Lucas C.P.M. Meijs
8
AANLEIDING 2 Experiential learning –combineren van leren uit boeken met leren door te doen maar wel met veel reflectie –‘Service learning is not merely an add-on experience requiring students to do something good for the community; rather, it is a form of experiential learning’ (Kolb, 1984) Geef studenten de kans om op een andere manier te leren prof. dr. Lucas C.P.M. Meijs
9
AANLEIDING 3 Non profit organisaties ervaren gebrek aan vrijwilligers (zowel kwantitatief als kwalitatief) Non profit organisaties staan voor inhoudelijke uitdaging om anders te gaan organiseren –Geef studenten de kans / opdracht list te verzinnen prof. dr. Lucas C.P.M. Meijs
10
VRIJWILLIGERSWERK EN EMPLOYABILITY De vier instrumenten vrijwilligerswerk Experimenteren Netwerken Leren / ontwikkelen Signaal Social Capital Human Capital Employability
11
Toegevoegde waarde vrijwilligerswerk voor HR Selectie Als signaalfunctie Als netwerk MVO als matchinginstrument EVC Ontwikkeling/behoud Netwerken intern en extern Kennisoverdracht & Samenwerking Vaardigheden ontwikkeling Bedrijfsbetrokkenheid ‘sabbatical’ Carrière switch Verlaten (pre)Pensioen (bijdrage aan active / productive aging) Ander werk (o.a. onderdeel van sociaal plan)
12
DILEMMA COMMUNITY SERVICE Faciliteert de universiteit de maatschappelijke betrokkenheid van de studenten? of Faciliteren de studenten de maatschappelijke betrokkenheid van de universiteit?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.