Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdGerarda Jansen Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Soorten programma’s nConsole- applicatie
2
Soorten programma’s nConsole- applicatie nWindows- applicatie
3
Soorten programma’s nConsole- applicatie nWindows- applicatie nWeb- applicatie
4
Soorten programma’s nConsole- applicatie nWindows- applicatie nWeb- applicatie nGame
5
Soorten programma’s nConsole- applicatie nWindows- applicatie nWeb- applicatie nGame nApplet
6
Soorten programma’s nConsole- applicatie nWindows- applicatie nWeb- applicatie nGame nApplet nApp
7
Opbouw broncode nOpdrachten om het geheugen te veranderen nOpdrachten zijn gegroepeerd in methoden nMethoden zijn gegroepeerd in klassen
8
en dat kunnen zelf ook weer aanroepen zijn van weer andere methodes... dus de “waar was ik gebleven” administratie is best ingewikkeld! Soorten opdrachten nToekennings -opdracht: verander het geheugen nAanroep van een andere methode: voer eerst de opdrachten in die methode uit, en ga daarna verder waar je gebleven was
9
Voorbeeld C#-programma één klasse...met één methode...met acht opdrachten accolades begrenzen klasse en methode using Android.OS; using Android.App; using Android.Widget; using Android.Graphics; [ActivityAttribute(Label = "Hello", MainLauncher = true)] public class HalloApp : Activity { protected override void OnCreate(Bundle b) { base.OnCreate(b); TextView scherm; scherm = new TextView(this); scherm.Text = "Hallo!"; scherm.TextSize = 80; scherm.SetBackgroundColor(Color.Yellow); scherm.SetTextColor(Color.DarkBlue); this.SetContentView(scherm); }
10
Klasse- en methode-header naam: bedacht door de programmeur één van de methodes moet OnCreate heten OnCreate using Android.OS; using Android.App; using Android.Widget; using Android.Graphics; [ActivityAttribute(Label = "Hello", MainLauncher = true)] public class HalloApp : Activity { protected override void OnCreate(Bundle b) { base.OnCreate(b); TextView scherm; scherm = new TextView(this); scherm.Text = "Hallo!"; scherm.TextSize = 80; scherm.SetBackgroundColor(Color.Yellow); scherm.SetTextColor(Color.DarkBlue); this.SetContentView(scherm); }
11
Opdrachten using Android.OS; using Android.App; using Android.Widget; using Android.Graphics; [ActivityAttribute(Label = "Hello", MainLauncher = true)] public class HalloApp : Activity { protected override void OnCreate(Bundle b) { base.OnCreate(b); TextView scherm; scherm = new TextView(this); scherm.Text = "Hallo!"; scherm.TextSize = 80; scherm. SetBackgroundColor(Color.Yellow); scherm. SetTextColor (Color.DarkBlue); this. SetContentView (scherm); }
12
Opdrachten: toekenning opdrachten: toekennen van waarde aan variabele using Android.OS; using Android.App; using Android.Widget; using Android.Graphics; [ActivityAttribute(Label = "Hello", MainLauncher = true)] public class HalloApp : Activity { protected override void OnCreate(Bundle b) { base.OnCreate(b); TextView scherm; scherm = new TextView(this); scherm.Text = "Hallo!"; scherm.TextSize = 80; scherm. SetBackgroundColor(Color.Yellow); scherm. SetTextColor (Color.DarkBlue); this. SetContentView (scherm); } naam van de variabele altijd een = nieuwe waarde
13
Opdrachten: methode-aanroep opdrachten: aanroep van andere methoden using Android.OS; using Android.App; using Android.Widget; using Android.Graphics; [ActivityAttribute(Label = "Hello", MainLauncher = true)] public class HalloApp : Activity { protected override void OnCreate(Bundle b) { base.OnCreate(b); TextView scherm; scherm = new TextView(this); scherm.Text = "Hallo!"; scherm.TextSize = 80; scherm. SetBackgroundColor(Color.Yellow); scherm. SetTextColor (Color.DarkBlue); this. SetContentView (scherm); } naam van de methode altijd een punt overige details object dat onderhanden genomen wordt
14
Klasse-bibliotheken library-klassen mag je gebruiken... als je maar aangeeft in welke library ze staan using Android.OS; using Android.App; using Android.Widget; using Android.Graphics; [ActivityAttribute(Label = "Hello", MainLauncher = true)] public class HalloApp : Activity { protected override void OnCreate(Bundle b) { base.OnCreate(b); TextView scherm; scherm = new TextView(this); scherm.Text = "Hallo!"; scherm.TextSize = 80; scherm. SetBackgroundColor(Color.Yellow); scherm. SetTextColor (Color.DarkBlue); this. SetContentView (scherm); }
15
Methode-header en -aanroep methode- header methode- aanroepen using Android.OS; using Android.App; using Android.Widget; using Android.Graphics; [ActivityAttribute(Label = "Hello", MainLauncher = true)] public class HalloApp : Activity { protected override void OnCreate(Bundle b) { base.OnCreate(b); TextView scherm; scherm = new TextView(this); scherm.Text = "Hallo!"; scherm.TextSize = 80; scherm. SetBackgroundColor(Color.Yellow); scherm. SetTextColor (Color.DarkBlue); this. SetContentView (scherm); }
16
Syntax en semantiek nSyntax: de vorm van het programma compilatie eenheid using; klasse declaratie library naam nSemantiek: wat het programma betekent
17
Syntax van klasse-declaratie klasse declaratie publicprivate classnaam{member} :naam attributen] [ naam)( =expressie,,
18
Syntax van member member publicprivate naam type void()blok, naamtype protected overridestatic
19
Syntax van blok blok declaratie opdracht {}
20
Syntax van opdracht opdracht (), ;expressie. methode naam =expressie;variabele property naam += object naam
21
Semantiek van het programma using Android.OS; using Android.App; using Android.Widget; using Android.Graphics; [ActivityAttribute(Label = "Hello", MainLauncher = true)] public class HalloApp : Activity { protected override void OnCreate(Bundle b) { base.OnCreate(b); TextView scherm; scherm = new TextView(this); scherm.Text = "Hallo!"; scherm.TextSize = 80; scherm. SetBackgroundColor(Color.Yellow); scherm. SetTextColor (Color.DarkBlue); this. SetContentView (scherm); }
22
Klasse uit library Android.App Activity Bij het starten van een app: nOperating system maakt een Activity -object aan… n…en neemt dat onderhanden met de methode OnCreate( ) Methode uit klasse Activity
23
eigen subklasse van Activity met een nieuwe invulling van OnCreate doe wat in elke Activity nodig is en wat je verder maar leuk vindt [ActivityAttribute(Label = "Hello", MainLauncher = true)] public class HalloApp : Activity { protected override void OnCreate(Bundle b) { base.OnCreate(b); TextView scherm; scherm = new TextView(this); scherm.Text = "Hallo!"; scherm.TextSize = 80; scherm. SetBackgroundColor(Color.Yellow); scherm. SetTextColor (Color.DarkBlue); this. SetContentView (scherm); }
24
View Een View maakt iets zichtbaar nTextView nEditView nImageView nButton nSeekBar n… Hallo! Jero klik hier
25
maak en gebruik een TextView declaratie van een variabele toekenning aan de variabele gebruik van de variabele [ActivityAttribute(Label = "Hello", MainLauncher = true)] public class HalloApp : Activity { protected override void OnCreate(Bundle b) { base.OnCreate(b); TextView scherm; scherm = new TextView(this); scherm.Text = "Hallo!"; scherm.TextSize = 80; scherm. SetBackgroundColor(Color.Yellow); scherm. SetTextColor (Color.DarkBlue); this. SetContentView (scherm); }
26
Objecten naar smaak aanpassen property van de TextView veranderen TextView-object onderhanden nemen Activity-object onderhanden nemen [ActivityAttribute(Label = "Hello", MainLauncher = true)] public class HalloApp : Activity { protected override void OnCreate(Bundle b) { base.OnCreate(b); TextView scherm; scherm = new TextView(this); scherm.Text = "Hallo!"; scherm.TextSize = 80; scherm. SetBackgroundColor(Color.Yellow); scherm. SetTextColor (Color.DarkBlue); this. SetContentView (scherm); } HalloApp-object onderhanden nemen
27
this en base HalloApp-object onderhanden nemen Activity-object onderhanden nemen [ActivityAttribute(Label = "Hello", MainLauncher = true)] public class HalloApp : Activity { protected override void OnCreate(Bundle b) { base.OnCreate(b); TextView scherm; scherm = new TextView(this); scherm.Text = "Hallo!"; scherm.TextSize = 80; scherm. SetBackgroundColor(Color.Yellow); scherm. SetTextColor (Color.DarkBlue); this. SetContentView (scherm); }
28
app met meerdere Activities public class Act1 : Activity { …. } [ ActivityAttribute (MainLauncher = true) ] public class Act2 : Activity { …. } public class Act3 : Activity { …. }
29
Syntax van opdracht opdracht (), ;expressie. methode naam =expressie;variabele property naam += object naam base.OnCreate(b); TextView scherm; scherm = new TextView(this); scherm.Text = "Hallo!"; scherm.TextSize = 80; scherm. SetBackgroundColor(Color.Yellow); scherm. SetTextColor (Color.DarkBlue); this. SetContentView (scherm);
30
Syntax van opdracht opdracht (), ;expressie. methode naam =expressie;variabele property naam += object naam base.OnCreate(b); TextView scherm; scherm = new TextView(this); scherm.Text = "Hallo!"; scherm.TextSize = 80; scherm. SetBackgroundColor(Color.Yellow); scherm. SetTextColor (Color.DarkBlue); this. SetContentView (scherm); base.OnCreate(b); TextView scherm; scherm = new TextView(this); scherm.Text = "Hallo!"; scherm.TextSize = 80; scherm. SetBackgroundColor(Color.Yellow); scherm. SetTextColor (Color.DarkBlue); this. SetContentView (scherm);
31
Syntax van opdracht opdracht (), ;expressie. methode naam =expressie; property naam object naam variabele += base.OnCreate(b); TextView scherm; scherm = new TextView(this); scherm.Text = "Hallo!"; scherm.TextSize = 80; scherm. SetBackgroundColor(Color.Yellow); scherm. SetTextColor (Color.DarkBlue); this. SetContentView (scherm); base.OnCreate(b); TextView scherm; scherm = new TextView(this); scherm.Text = "Hallo!"; scherm.TextSize = 80; scherm. SetBackgroundColor(Color.Yellow); scherm. SetTextColor (Color.DarkBlue); this. SetContentView (scherm);
32
Syntax van opdracht opdracht (), ;expressie. methode naam =expressie;variabele property naam += object naam base.OnCreate(b); TextView scherm; scherm = new TextView(this); scherm.Text = "Hallo!"; scherm.TextSize = 80; scherm. SetBackgroundColor(Color.Yellow); scherm. SetTextColor (Color.DarkBlue); this. SetContentView (scherm); base.OnCreate(b); TextView scherm; scherm = new TextView(this); scherm.Text = "Hallo!"; scherm.TextSize = 80; scherm. SetBackgroundColor(Color.Yellow); scherm. SetTextColor (Color.DarkBlue); this. SetContentView (scherm);
33
Syntax van opdracht opdracht (), ;expressie. methode naam =expressie;variabele property naam += object naam base.OnCreate(b); TextView scherm; scherm = new TextView(this); scherm.Text = "Hallo!"; scherm.TextSize = 80; scherm. SetBackgroundColor(Color.Yellow); scherm. SetTextColor (Color.DarkBlue); this. SetContentView (scherm); base.OnCreate(b); TextView scherm; scherm = new TextView(this); scherm.Text = "Hallo!"; scherm.TextSize = 80; scherm. SetBackgroundColor(Color.Yellow); scherm. SetTextColor (Color.DarkBlue); this. SetContentView (scherm);
34
Syntax van declaratie base.OnCreate(b); TextView scherm; scherm = new TextView(this); scherm.Text = "Hallo!"; scherm.TextSize = 80; scherm. SetBackgroundColor(Color.Yellow); scherm. SetTextColor (Color.DarkBlue); this. SetContentView (scherm); base.OnCreate(b); TextView scherm; scherm = new TextView(this); scherm.Text = "Hallo!"; scherm.TextSize = 80; scherm. SetBackgroundColor(Color.Yellow); scherm. SetTextColor (Color.DarkBlue); this. SetContentView (scherm); declaratie typenaam;, type klasse naam int string
35
Combineren van Views TextView AnalogClock TextClock
36
Combineren van Views AnalogClock wijzerklok; wijzerklok = new AnalogClock(this); wijzerklok.SetBackgroundColor(Color.Yellow); TextClock tekstklok; tekstklok = new TextClock(this); tekstklok.Format24Hour = "EEE HH:mm:ss"; tekstklok.TextSize = 50; TextView scherm; scherm = new TextView(this); scherm.Text = "Hallo!"; scherm.TextSize = 80; scherm.SetBackgroundColor(Color.Yellow); scherm.SetTextColor(Color.DarkBlue); this.SetContentView( scherm );
37
Combineren van Views AnalogClock wijzerklok; wijzerklok = new AnalogClock(this); wijzerklok.SetBackgroundColor(Color.Yellow); TextClock tekstklok; tekstklok = new TextClock(this); tekstklok.Format24Hour = "EEE HH:mm:ss"; tekstklok.TextSize = 50; this.SetContentView( scherm ); LinearLayout stapel; stapel = new LinearLayout(this); stapel.Orientation = Orientation.Vertical; stapel stapel.AddView(wijzerklok); stapel.AddView(tekstklok);
38
View Een View maakt iets zichtbaar nTextView nEditView nImageView nButton nSeekBar nAnalogClock, TextClock nLinearLayout Hallo! Jero klik hier
39
View Een View maakt iets zichtbaar nTextView nEditView nImageView nButton nSeekBar nAnalogClock, TextClock nLinearLayout Hallo! Jero klik hier obsoleted
40
En… aktie! Button public class KlikkerApp : Activity { protected override void OnCreate(Bundle b) { base.OnCreate(b); Button knop; knop = new Button(this); knop.Text = "Klik hier!"; knop.TextSize = 40; this.SetContentView(knop); } public void klik(object o, EventArgs ea) { } knop.Click += this.klik; knop.Text = teller.ToString() + " keer geklikt"; teller = teller + 1; } teller = 0; int teller;
41
En… aktie! Button public class KlikkerApp : Activity { protected override void OnCreate(Bundle b) { base.OnCreate(b); Button knop; knop = new Button(this); knop.Text = "Klik hier!"; knop.TextSize = 40; this.SetContentView(knop); } public void klik(object o, EventArgs ea) { } knop.Click += this.klik; knop.Text = this.teller.ToString() + " keer geklikt"; this.teller = this.teller + 1; } this.teller = 0; Button knop;int teller;
42
En… aktie! Button public class KlikkerApp : Activity { protected override void OnCreate(Bundle b) { base.OnCreate(b); this.knop = new Button(this); this.knop.Text = "Klik hier!"; this.knop.TextSize = 40; this.SetContentView(knop); } public void klik(object o, EventArgs ea) { } this.knop.Click += this.klik; this.knop.Text = this.teller.ToString() + " keer geklikt"; this.teller = this.teller + 1; } this.teller = 0; Button knop;int teller;
43
En… aktie! Button public class KlikkerApp : Activity { protected override void OnCreate(Bundle b) { base.OnCreate(b); knop = new Button(this); knop.Text = "Klik hier!"; knop.TextSize = 40; SetContentView(knop); } public void klik(object o, EventArgs ea) { } knop.Click += klik; knop.Text = teller.ToString() + " keer geklikt"; teller = teller + 1; } teller = 0; Button knop;int teller;
44
En… aktie! public class KlikkerApp : Activity { } } teller = 0; Button knop;int teller; protected override void OnCreate(Bundle b) { base.OnCreate(b); knop = new Button(this); knop.Text = "Klik hier!"; knop.TextSize = 40; SetContentView(knop); } knop.Click += klik; properties van Button Event-property van Button public void klik(object o, EventArgs ea) { knop.Text = teller.ToString() + " keer geklikt"; Event-handler teller = teller + 1; …krijgt als waarde een…
45
Afsluiten van een app “back” “home”
46
Roteren van een app “landscape” “portrait”
47
Roteren van een app “landscape” “portrait”
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.