Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Enterprise Service Bus IBK3ESB01
Paul J. Cornelisse / G. Pluimakers
2
Concept Het concept van de ESB werd als eerste bescheven als “a new architecture that exploits Web services, messaging middleware, intelligent routing, and transformation” door Roy Schulte of Gartner, in zijn paper “Predicts 2003: Enterprise Service Buses Emerge” in december 2002
3
Bron van discussie Sinds die dag is de ESB onderwerp geweest van veel discussie in de SOA en Web services gemeeschappen. Sommige van die debatten legden de focus met name op Java and Web services technologie en wel in die mate dat Andrew Binstock (Integration Watch) in December 2003 het volgende schreef
4
“Am I the only one who thinks this [ESB] emperor has no clothes
“Am I the only one who thinks this [ESB] emperor has no clothes? The only thing this vision of the ESB offers that cannot be found in IBM’s WebSphere MQ and in TIBCO’s various products is that the latter are not inherently based on Java specifications... ESBs have no defining advantage over products such as WebSphere MQ, and they lack its credentials.”
5
Les 1 ESB Basics ESB als Single Point of Access
ESB als Transaction Manager ESB als Security Manager ESB als Service Proxy ESB als Gateway naar de Wereld ESB Nadelen
6
ESB Basics De term "bus" is een analogie met de interne bus van een computer waarop de CPU, RAM en andere chips zijn verbonden
7
ESB Basics Een enterprise service bus wordt meestal uitgevoerd als een server of een set servers, en is dus meer dan alleen een "netwerk".
9
ESB Basics Clients en servers verbonden met een ESB communiceren niet direct. Ze communiceren via de ESB.
10
ESB Basics Dit gebeurt doordat de ESB dezelfde service-interface aanbiedt aan potentiële klanten, die hun aangesloten diensten/applicaties/clients... “blootstellen” aan de ESB
11
ESB Basics Deze indirectheid via de ESB heeft een aantal voor-en nadelen, waarop we verder ingaan in de rest van deze presentatie
12
ESB als Single Point of Access
Een voordeel van het aansluiten van klanten en diensten via een ESB is dat clients alleen maar hoeven te kijken naar diensten in een enkele locatie: De Enterprise Service Bus
13
ESB als Single Point of Access
Clients hebben enkel nog toegang tot de dienst via de ESB. Als een dienst wordt verplaatst van de ene server naar de andere, hoeft alleen maar de configuratie van de ESB aangepast te worden.
14
ESB als Transaction Manager
Een ander voordeel is dat de ESB gedistribueerde transacties, waaraan meerdere services deelnemen, kan coördineren
15
ESB als Transaction Manager
Als een transactie meerdere gedistribueerde services nodig heeft, dient een enkele applicatie meestal coördinerende taken uit te voeren
16
ESB als Transaction Manager
In plaats van dit te laten uitvoeren door een client, wordt deze taak uitgevoerd door de ESB
17
ESB als Transaction Manager
De client kan nog steeds het begin en einde van de transactie bepalen, zelfs als het werk van de coördinatie van de deelnemers wordt uitgevoerd door de ESB
18
ESB als Transaction Manager
19
ESB als Security Manager
Security aspecten zoals authenticatie en autorisatie kunnen worden gecentraliseerd in de ESB
20
ESB als Security Manager
Zelfs als een dienst in een toepassing geen authenticatie of autorisatie heeft, kan de ESB eisen dat deze in de service-interface wordt vrijgeven aan potentiële clients
21
ESB als Security Manager
22
ESB als Service Proxy Een ESB kan functioneren als gateway of proxy voor applicaties die niet gestandaardiseerde service-interfaces aanbieden
23
ESB als Service Proxy Stel, we hebben een toepassing die een een Java RMI service biedt. De rest van het netwerk loopt op .NET dat niet direct met de RMI-service kan communiceren
24
ESB als Service Proxy Om dit probleem op te lossen kunnen we een serviceproxy in Java installeren die de RMI*) -service kan aanroepen De service proxy biedt daarna een webservice-interface (SOAP + WSDL) via de ESB om met de .NET-applicaties te kunnen communiceren *) Remote Method Invocation
25
ESB als Service Proxy Zo'n proxy dienst hoeft geen ingebouwde mogelijkheid van de ESB te zijn Hij kan gewoon ook worden ingezet als een afzonderlijke dienst, die via de ESB wordt aangeboden
26
ESB als Service Proxy
27
ESB als Gateway naar de Wereld
Als clients een verbinding moeten kunnen maken met diensten in de buitenwereld, kan de ESB potentieel fungeren als een gateway
28
ESB als Gateway naar de Wereld
Ook hier kunnen veiligheidsaspecten etc. worden toegevoegd bovenop de externe dienst
29
ESB als Gateway naar de Wereld
Als de externe dienst bovendien in staat is om deel te nemen aan gedistribueerde transacties, kan de ESB dit ook coördineren
30
ESB als Gateway naar de Wereld
31
ESB Nadelen De ESB kan een single point of failure worden Als de ESB down is, kan er geen communicatie tussen clients en services plaatsvinden De extra communicatielaag kan leiden tot verminderde prestaties in de client-service communicatie
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.