Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdChristiana van den Pol Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Gokken en Presentiment Gewone en buitengewone intuitie HOVO 2015
2
Deel I:’Gewone’ intuitie Behaviorisme Beslissen zonder ‘reden’ (hoofd is black box) Cognitive Science de Groot: ‘The thinking of the Chess Player’ Simon: Chunking (Anderson) Cognitive Neuro Science Damasio’s somatic marker -> model
3
Een model voor ‘beslissen’ Probleem Similar problems in past Rationele analyse Nee Parallel Onbewust Beslissing Gevolg Emotie SOMATIC MARKING!!! Serieel Bewust
4
Somatic Marking Probleem Beslissing Emotie Associatie van lichaamsresponse met probleem en beslissing/gevolg
5
Intuitief beslissen Probleem Similar problems in past SM YES! Beperking van beslis’ruimte’ door SM BEPERKTE Rationele analyse Beslissing Parallel Onbewust Serieel Bewust
6
Eyetracker experiment
7
De 3 factoren van Intuitie Impliciet Leren (van voorgaande ervaringen) Ontwikkeling van Somatic marker ‘Luisteren’ naar Somatic marker (resulterend in snelle goede beslissingen)
8
Het lichaam (emoties) kent het goede antwoord voordat de hersenen dat bewust hebben gemaakt (cognities). Deze kennis word impliciet geleerd van de feedback uit beslissingen uit Conclusie
9
Buitengewone Intuitie
10
Wordt een intuitieve beslissing ook gedreven uit de toekomst Huidige beslissing Toekomstige Resultaat Fysiologische (lichaams) Response Somatic Marker
11
Intuitie: de psi component Presentiment Onbewust gedrag gedreven door toekomstige condities Voorbeeld: Een autobestuurder die langzaam gaat rijden zonder een duidelijke reden. Uiteindelijk lijkt dit zn leven te redden. En heeft u nog voorbeelden?
12
Hoe onderzoek je Presentiment? Genereer random toekomstige condities Onderzoek het gedrag VOORafgaande aan die condities.
13
Presentiment Onderzoek: Welke maten gaan we meten? Zoiets als het ‘langzamer gaan rijden’ Somatic Marker -> Fysiologie Huidgeleiding Hart slag frekwentie Hersen maten EEG fMRI -BOLD
14
Welke toekomstige condities gaan we genereren? Condities tot heden (vergelijk met overstekend wild ): Emotionele of Neutrale Plaatjes Harde geluiden op onverwachte momenten NIEUW: Gokuitkomsten
15
Hamm’s Animal fear study Skin Conductance Fixation stimulus 7000 msec time 6850 msec Blank Screen 150 msec
16
Hamm’s publicatie Erotic Calm
17
Resultaten her-analyse Hamm’s data Presentiment? Erotic Calm
18
Banaan Appel Produceert een EEG dat afwijkt van Banaan
19
FEPS5 2003 KUB ` Donkers, FCL & Boxtel, GJM Van (2005) Mediofrontal negativities to averted Gains and Losses in the Slot-Machine Task. Journal of Psychophysiology, 19 (4) 4 73
20
XYZ vs XXX 44 4 XXY XXX
21
SLOT MACHINE
22
Methode 32 Vrijwilligers 128 aanbiedingen Elke aanbieding: Deelnemer betaalt 0.50 euro XXX = Winst van 7 ECHTE euro (p=12.5%) Random met teruglegging (als roulette) Focus op medio frontal electroden (Fz, Pz, Cz) Preprocessing identiek aan Donkers et al
23
Totaal resultaat (onafh. Conditie) 1 deelnemer: geen bruikbare data
24
Cms reference Mastoid reference Rereferenced T7-T8
25
xxx xyz xxy XXY
26
Statistics Gemiddeld verschil XXX-XXY in S2-S3 interval: 1.88 microV (t= 2.35, df=31, p = 0.026) S3
27
Doen vrouwen het beter?
28
Relatie met aandacht van deelnemer Self-rated attention Effect in microvolts (*1000)
29
Relatie met ‘Luckiness’
30
Zijn er nog speciale deelnemers
31
Waar in de hersenen EEG geeft slechts een globaal idee Functional MRI kan de locatie van de activiteit precieser aangeven
32
fMRI studie opzet Toekomstige condities: 48 random erotic, violent & neutral pictures Hersenmaat: brain blood oxygenation Neurale activiteit 8 vrijwilligers
33
Bierman & Scholte, 2002 Plot for BOLDsignal for the whole experiment Event related averaging erotic neutral stimulus Brain-map with ROI’s Erotic Presentiment effect at time: -4 seconds. Td = 2.89 df= 39 p < 0.01
34
Einde presentiment en gokken
36
Conclusie Intuition heeft een psi component. Tijd is een slecht begrepen concept. Maar: Kijk uit voor Grandfather Paradox
37
Hartelijk Dank voor uw aandacht Email: d.j.bierman@uva.nld.j.bierman@uva.nl Website: http://Home.medewerker.uva.nl/ d.j.bierman/
38
Part 2: Art & Science A proposal (thanks M & M) Stage Audience on sensored chairs skinconductance
39
The well connected dancer dancer atavar Stage with 3 levels
40
atavar Stage with 3 levels himmel hell lift
41
atavar Stage with 3 levels himmel hell lift himmel hell lift
42
atavar +atavar Stage with 3 levels himmel hell lift
43
Conditions Increase interactivity Skin conductance drives decisions By dancer to enter By lift to go up or down Science Random decisions Does skin conductance before decision ‘present’ the decisions
44
Variations Atavar can use lift too!
45
Part 3: Port Eliot NIAS in the Netherlands Quiet Castle like surroundings Scientist spend sabattical Generally to write a book for colleagues and students National Science Foundation sponsors Weekends -> home
46
Increase the public value Port Eliot Scientists spend sabbatical To write for academic audience But also to write for Public series (or tv) Artist spend sabbatical The artist is target audience for public goal
47
Win Win Win Scientists do learn to communicate to the public Artists learn new scientific technologies to increase performance Port Eliot gets financial support by serving a public goal without having the ‘open for public’ requirement
48
Back of the envelope From National Science and Art Councils 20 (persons) * 100 (dayly rate) * 200 (days) = 400000 pounds Royalties of public series go to Eliot: 20 * 5000 (copies) * 1 * 3 (years in press) = 300000 pounds Commercial retreat weekends: aSC meditation: 20 (persons) * 300 (fee) * 33 (weekends): 200000
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.