Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEmma ten Wolde Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
2
Fedor bij de Wehkamp
4
OPTIMAAL KETENBEHEER Wehkamp homeshopping
5
Homeshopping in Nederland Totale omzet: 1,4 miljard = ruim 3% afgezet tegen het aandeel van de non-food omzet in de totale detailhandel Andere homeshopping bedrijven: Neckermann - Otto - Klingel
6
Wehkamp B.V. Klanten:1,6 miljoen Oplage catalogi/mailings:25 miljoen Zendingen :6,6 miljoen Omzet:365 miljoen € 15.000 artikelen van ‘hardware’ tot ‘supermarkt’ Leveranciers:700 FTE’sca 1350 Vestigingen:3 ZwolleDedemsvaartMaurik
7
19702000 Dag 1 Klant doet bestelling op de bus Dag 2 Dag 3 Dag 4 Dag 5 Dag 6 Dag 7 Dag 8 Order komt binnen Order wordt verponst Verwerking (batchgewijs) Order picken Ontvangst door post Aflevering bij klant Klant bestelt Order wordt verwerkt Magazijnverwerking Aflevering bij klant
8
Ontwikkeling van de logistiek als marketingtool 1990-1994 : Total quality assurance : –Kwaliteitscontrole in de magazijnen –Waardetoevoeging 1994 – 1997 : Snelheid in levering naar de Klant –24 uur levering : als eerste in Nederland grootschalig toegepast voor gehele assortiment 1997 – heden : betrouwbaarheid levering –Niet alleen snel, maar ook kompleet en foutloos –SCM : ketenintegratie, operational excellence –WMS in dcMaurik(2000) en dcDedemsvaart ( 2002) –Distributiestructuur twee man bezorging
9
De logistieke opdracht Bezorgen volgens wens van de klant –juiste product –juiste dag –juiste tijdstip –juiste plaats –juiste wijze Tegen de laagst mogelijke kosten voor –klant –wehkamp
10
Ketenschakels en verbindende stromen in de keten Leveranciers Jobbers Reparatiecenters Klanten Voorraadbeheer Assortimentbeheer Warehousing Retour Distributie Inkomende goederen Factuur Order entry Bestellen
11
Supply Chain Procesgericht denken en werken Voorraadbeheer : aantallen, levertijden Transport : vervoer van leverancier naar magazijn ( douane, consolidaties,volume) Inslag Magazijnen : leveringsplan, waarde toevoeging Opslag Magazijnen : fysieke beschikbaarheid ; opslag efficiency. Uitslag magazijnen : planning, picken, combinatiegraad Distributie :ritplanning, afspraak nakomen, performance derden Opruimen/afstoten : prijsbepaling, opkoper contracten, vervoer, afstoten non-kwaliteit
12
Opslag en distributie 6.000.000 zendingen 1.800.000 retouren 40 landen 700 leveranciers 30.000 zendingen Wehkamp Maurik 31.000 m2 Dedemsvaart 32.000 m2 - meubelen - beeld/geluid - huish.app - kleding - klein technisch 600.000 zendingen 60.000 retouren 1.600.000 klanten
13
DC Maurik Dagelijks 2700-3500 Klanten ( 3500-4500 colli 14.000 bulklocaties( hoogbouw 11.500), 6500 picklocaties EDI gegevensoverdracht aan Selektvracht Dagelijks 50 trucks met wissellaadbak laden en ‘s nachts pendelen DC Maurik in bedrijf van 0600-24.00 uur
14
Twee man bezorging Leveren op gewenste plaats, aansluitservice, meenemen wit- en bruingoed Leveren op gewenste plaats Pendelstructuur ( nacht )Vanuit Maurik Dagelijks naar iedere plaats in Nederland Geen landelijke dekking Levering binnen 1 week en indien gewenst binnen 24 uur Levering gemiddeld na 2 weken Telefonische afspraakSchriftelijke aankondiging Heden1999
15
Twee man bezorging (2) 45 auto’s en 90 wissellaadbakken 50 auto’s 14 Vervoerders werken samen in DuoDistriNet 15 Vervoerders Niet thuis 3,5 %Niet thuis 7,5% Netto afleveringen 90 %Netto afleveringen 80 % Heden1999
16
Bezorgen bij de Klant Levering aan consumenten Visitekaartje van het bedrijf Kritisch t.a.v. bezorgtijdstip –24-uurs levering –Op afspraak –voor-/namiddag –Avondbezorging –Zaterdagbezorging
17
DC Dedemsvaart Dagelijks 30 –60.000 klanten 12800 palletplaatsen en 50.000 picklocaties 2 Sorteerinstallaties : klant- en postcode niveau. In bedrijf van 0600 – 0100 EDI gegevensoverdracht aan Selektvracht : T&T Nachtelijk transport van dcD naar SV-depots Selektvracht, 3000 pakjesbezorgers : middag, avond, zaterdag ; 2000 Mail bezorgers. EDI terugmelding door SV : waar en wanneer inclusief eventuele afwijkingen. 93 % binnen 24 uur ; 7 % niet thuis en diversen. Dagelijks gemiddeld 10.000 retouren van Klanten; binnen twee dagen weer op voorraad.
18
In Beeld
19
Procesflow Dedemsvaart
20
Ketenintegratie goed voor Wehkamp en de klant
21
After Sales Sales (inbound) 264 777 0,75 mln www.wehkamp.nl Orders, catalogus aanvraag, adres wijzigingen # doorverbinden # doorverwezen 9 mln 1500 0,6 mln 925.000 3 mln Jimmy (0800-8080) (333) 1,5 mln 1 mln Brieven 400.000 Contactstromen 3,3 mln TeleMarketing (outbound) 0,3 mln Retourenlijn (345) Informatielijn (364) Betaaltelefoon (345) ? Bestelfax (830) wap.wehkamp.nl nihil klantenservice @wehkamp.nl @ IVRE-mailInternetPost/faxlive WAP Campagnes (outbound) 50.000 Klantingangen Analyse huidige situatie Netbellen
22
Huidige werkwijze Consumenten Front office Distributie- centrum Leveranciers Wehkamp Selektvracht Catalogus Catalogusaanvraag Telefonische order Fax order Schriftelijke order VR order BKR Orderpakket T&T Artikelen Order Krediet- waardigheid Picklist Website order nieuwe/restartikelen E-Picklist Catalogus / info aanvraag (Elektr.) catalogus
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.