Download de presentatie
GepubliceerdMarina Bosmans Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Bèta activiteiten op het Comenius College
August Roelofsen
2
Inhoud Comenius College in het kort Voorstellen aanstuurders bèta
Pad tot nu toe Bèta activiteiten op het CC Bètadagen Comenius in Science (CiS) Toekomstplannen
3
CC in het kort 1500 leerlingen (vol) Mavo, havo en vwo
Circa 160 medewerkers LOOT-school Muziek en Cultuur goed zichtbaar, bèta kan beter Talentontwikkeling centraal bij leerling èn docent Sinds vorig jaar 3x excellent
4
Aanstuurders bèta binnen CC
Said el Haidouri Docent Natuurkunde U-talent netwerk Ingeborg Volkerts Docent Biologie/NLT Talentgebied voorzitter August Roelofsen Docent Scheikunde Bètapartners netwerk
5
Pad tot nu toe Aangesloten bètapartners netwerk (2010)
Invoering talentgebieden (2010) Neuzen dezelfde kant op Teamvorming Nu: plannen maken en inpassen Bètaplan voor langere tijd indienen Bijkomend voordeel: Directie is erg enthousiast en bereid te investeren!
6
Doelstellingen prestatiebox
Leerlingen presteren beter op de kernvakken (wiskunde, Engels, Nederlands). Scholen werken opbrengstgericht (maximaliseren van de leerprestaties van kinderen). Docenten signaleren verschillen tussen leerlingen en gaan hier op adequate wijze mee om. Scholen realiseren een ambitieuze leercultuur waarin excellentie wordt gestimuleerd en hoogbegaafdheid wordt ondersteund. Grotere instroom Bèta en techniek (55% op H en V)
7
Bèta activiteiten op het CC
WON-projecten ( Olympiades (4x) HiSPARC-project ( Meiden en Techniek (Mavo) ( Jongens en Techniek (Mavo) IT&M (Mavo) Bètadagen CiS Excursies Scholing en masterclasses ……………..
8
Samenwerking Hilversum
Samenwerking met ARHC en GGH heeft opgeleverd: Studiemiddag nieuwe examens Beste PWS van Hilversum Gezamenlijke afname Olympiades ………………….
9
Bètadagen Voor 3H en 3V elk 1 dag
Decaan geeft kort toelichting op de profielen Ook aandacht voor studies en beroepen per vak 5 workshops gegeven door eigen docenten Leerlingen lopen 2 workshops van 2 uur Workshopniveau en/of inhoud verschilt bij havo en vwo
13
Evaluatie bètadagen Leerlingen zijn enthousiast bezig en geven aan een goed beeld te krijgen van de bètaprofielen en vakken Waardering voor de dag is goed, maar is gebaseerd op het verwachtingspatroon van de leerling Aardig aantal leerlingen heeft van tevoren al voorkeur voor een profiel Keuze voor een profiel is regelmatig gebaseerd op valse aannames Instroom bèta op Vwo neemt iets toe, havo blijft constant
14
Comenius in Science and Design (CiS)
Zowel 4,5 vwo als 4 havo voor NG en NT Ingevoerd in de tijd die vrijkwam bij ANW Keuzemodule gedurende 1 tertiaal (Studie)Vaardigheden aanleren staat centraal (21st Century Skills) 4V en 4H in grote groepen gemengd (7 lln) Beoordeling met cijfer in combinatiecijfer Onderdeel van een doorlopende leerlijn onderzoek doen (in ontwikkeling)
15
Modules CiS Thema: Duurzaamheid Bouw een duurzaam huis CO2-reductie
Zoetwaterproductie uit zeewater Zonnecellen bouwen Leven in het ISS Verwerken van plastic afval
16
Aandachtspunten Grote groepen kan, maar veel structuur aanbrengen
Absentie van een jaarlaag geeft problemen Beoordeling, inhoud en niveau afstemmen en uniformiseren Beoordeling van lln in grote groep vergt oefening Hoe beoordeel je Havo en Vwo leerlingen in dezelfde groep?
17
Toekomstplannen Activiteiten / sprekers naar de school halen
Contacten met bedrijven leggen Opzetten en uitvoeren van bètabeleid in het talentgebied Olympiadeschool? Subsidies binnenhalen voor speciale projecten
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.