Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLennert Dijkstra Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
PODUZE snc STELT VOOR: DE ARBITRAGE, EEN PASSIE… VOOR U7-U8 / U9 / U10-U11-U12 MET DE SAMENWERKING VAN MARC LEQUINT
2
U7-U8 / U9 / U10-U11-U12 DEZE DRIE CATEGORIEËN SPELEN MET VERSCHILLENDE AANTALLEN, OP VERSCHILLENDE SPEELVELDEN EN SPECIFIEKE SPEELTIJDEN MET ALS BETRACHTING: HET SPEL MAXIMAAL LATEN DOORSPELEN MET EEN MAXIMUM AAN VEILIGHEID Een speler die gekwetst is of bloedt moet het veld verlaten en mag pas het veld opnieuw betreden mits toelating van de scheidsrechter
3
U7-U8 / U9 / U10-U11-U12 Een aangename sfeer, vóór, tijdens en na de wedstrijd is belangrijk. Maak vooraf goede afspraken met de begeleiders van de andere ploeg. Welke gevaren fluiten we af? Hoe gaan we actief samenwerken in de 8- of 10 m zone? Toepassing van de self-pass bij de U9 !
4
HERAKLES HOCKEY CLUB TERMINOLOGIE SELFPASS BACKSTICK KICK SHOT Push FLICK SLEEP Flat BACKHAND SHOT
5
HERAKLES HOCKEY CLUB NOG MEER BEGRIPPEN BULLY LANGE UITSLAAN STROKE ZIJLIJN PC VOORDEEL TIME OUT 25 METER LIJN OBSTRUCTIE FOUT ACHTERLIJN TIP IN SHOOT OUT
6
NAARGELANG DE CATEGORIE ZAL DE ARBITRAGE EVOLUEREN U7-U8 boys & girls: 1/8 ste veld – 2 x 20’ – Lijn op 8 meter 4 tegen 4 - Zonder keeper – Geen self-pass
7
U7 – U8 Boys & Girls op 1/8 ste van een ‘normaal’ veld 8 m Doel: bij voorkeur een echte doel met plank van 46 cm. Cirkel vervangen door een lijn op 8m, evenwijdig aan de achterlijn. Fout uit de zone: tegenstanders op 3m. Fout van de verdediging in de zone, de bal wordt geplaatst achter de lijn, tegenstanders en medespelers op 3m. Goedgekeurde doelpunt: de bal moet door de stick van een aanvaller geraakt worden in de zone.
8
NAARGELANG DE CATEGORIE ZAL DE ARBITRAGE EVOLUEREN U9 Boys & Girls: 1/4 veld – 2 x 25’ – Lijn op 10 meter 6 tegen 6, waarvan 1 keeper met uitrusting – Self-pass
9
U9 Boys & Girls op 1/4 van een normaal veld 10 m Doel: bij voorkeur een echte doel met plank van 46 cm. Cirkel vervangen door een lijn op 10m, evenwijdig aan de achterlijn. Fout uit de zone: tegenstanders op 3m. Fout van de verdediging in de zone: de bal wordt geplaatst 3m achter de lijn, tegenstanders en medespelers op 3m. Goedgekeurde doelpunt: de bal moet door de stick van een aanvaller geraakt worden in de 10 m zone. Mag boven de plank indien niet gevaarlijk. Keeper: mag in de zone met lichaam en stick verdedigen. Mag met de stick spelen buiten de zone (opgelet voor gevaarlijk spel). Mag niet over de middenlijn.
10
VERKLARING: BALVERDEDIGER AANVALLERPLAATS FOUT3MRICHTING
11
VRIJE SLAG: bij een overtreding buiten de 8 of 10 meter zone volgt een vrije slag op de plaats van de overtreding. De tegenstander moet altijd op een afstand van minimum 3 meter staan.
12
VRIJE SLAG: bij een overtreding van een aanvaller binnen de 8 of 10 meter zone, vrije slag voor de verdediger op de lijn. De tegenstander moet altijd op een afstand van minimum 3 meter staan.
13
VRIJE SLAG U7-U8: bij een overtreding van een verdediger binnen de 8 meter zone, vrije slag voor de aanvallers op de lijn, alle spelers moeten op een afstand van minimum 3 meter staan.
14
VRIJE SLAG U9: bij een overtreding van een verdediger binnen de 10 meter zone, vrije slag voor de aanvallers op de “Free Hit Line” of 13 meter lijn, alle spelers moeten op een afstand van minimum 3 meter staan.
15
OVER DE ACHTERLIJN U7-U8-U9: als de bal over de achterlijn gaat, krijgt de verdedigende ploeg een vrije slag op de 8 of 10 m lijn. De tegenstander moet altijd op een afstand van minimum 3 meter staan.
16
OVER DE ACHTERLIJN : als de bal duidelijk vrijwillig over de achterlijn wordt gespeeld door een verdediger, vrije slag voor de aanvallers op de 8m of 13m “Free hit” lijn (evenwijdig met de zijlijn, recht tegenover de plaats waar de bal over de achterlijn ging). Alle spelers staan op minimum 3 meter.
17
BAL OVER DE ZIJLIJN: als de bal over de zijlijn gaat, buiten de 8 of 10 m zone, op de plaats waar de bal uit ging krijgt de ploeg, die de bal niet als laatste heeft aangeraakt, een vrije slag. De tegenstanders moeten op minimum 3 meter afstand blijven.
18
BAL OVER DE ZIJLIJN U7-U8: als de bal binnen de 8 meter zone over de zijlijn gaat en werd als laatste door een verdediger geraakt, vrije slag voor de aanvallers op de 8 meter lijn. Alle spelers moeten op minimum 3 meter afstand blijven. GEEN SELF-PASS.
19
BAL OVER DE ZIJLIJN U7-U8: als de bal over de zijlijn gaat, binnen de 8 zone, en werd als laatste geraakt door een aanvaller, vrije slag voor de verdediging op de 8 m lijn. De tegenstanders moeten op minimum 3 meter afstand blijven. GEEN SELF-PASS.
20
BAL OVER DE ZIJLIJN U9 : als de bal over de zijlijn gaat, binnen de 10 zone, en werd als laatste geraakt door een aanvaller, vrije slag voor de verdediging op de 10 m lijn. De tegenstanders moeten op minimum 3 meter afstand blijven. SELF-PASS.
21
BAL OVER DE ZIJLIJN U9: als de bal binnen de 10 meter zone over de zijlijn en werd als laatste door een verdediger geraakt, vrije slag voor de aanvallers 3 meter achter de 10 meter lijn. Alle spelers moeten op minimum 3 meter afstand blijven. SELF-PASS.
22
NIET FLUITEN, als het duidelijk is dat de bal… (behalve betwisting) over de zijlijn over de achterlijn gaat of
23
Het begin en het einde van elke helft fluiten, de tijd in het oog houden alsook de doelpunten en het spel laten hervatten na een doelpunt.
24
ALTIJD FLUITEN VOOR OPZETTELIJKE FOUTEN: de speler haalt er een voordeel uit. Backstick: de bal mag niet vrijwillig met de bolle kant van de stick worden gespeeld op een manier dat de speler er voordeel uit haalt.
25
ALTIJD FLUITEN VOOR OPZETTELIJKE FOUTEN: Kick: de bal mag niet vrijwillig met de voet of het been worden gespeeld.
26
GEVAARLIJK SPEL ALTIJD AFFLUITEN Zwaaien met de stick naast (een) andere speler(s), in back- hand of in rechte slag.
27
GEVAARLIJK SPEL ALTIJD AFFLUITEN Hakken op de stick.
28
GEVAARLIJK SPEL ALTIJD AFFLUITEN Een tegenstander duwen of vasthouden.
29
GEVAARLIJK SPEL ALTIJD AFFLUITEN De speler ligt op de grond.
30
GEVAARLIJK SPEL ALTIJD AFFLUITEN De speler brengt zichzelf in gevaar door op de knie te vallen op de grond.
31
GEVAARLIJK SPEL ALTIJD AFFLUITEN Elke bal die boven de knie komt in de buurt van spelers wordt afgefloten.
32
GEVAARLIJK SPEL ALTIJD AFFLUITEN: Bij een schot op doel mag de bal op geen enkel moment boven de hoogte van de plank komen. Bij de U9 mag het wel (keeper met uitrusting).
33
BIJ DE U9, NIET FLUITEN BEHALVE INDIEN GEVAARLIJK SPEL Bal hoger dan de plank op een shot op doel.
34
NAARGELANG DE CATEGORIE ZAL DE ARBITRAGE EVOLUEREN U10 – U11 – U12 Boys & Girls: 1/2 Veld – 2 x 25’ 8 tegen 8, waarvan een keeper met uitrusting – Self-pass
35
NAARGELANG DE CATEGORIE ZAL DE ARBITRAGE EVOLUEREN U10 – U11 – U12 op 1/2 veld - Echte goal met een plank van 46 cm hoog; - Echte cirkel op 14,63 m, aangevuld, indien mogelijk, met een buitencirkel stippellijn op 5 m - Elke scheidsrechter is verantwoordelijk voor wat in zijn cirkel gebeurt: overtredingen van de aanvallers (vrije slag), overtredingen van de verdedigers (PC/Stroke/Shoot out), alsook de doelpunten - De niet geëngageerde scheidsrechter fluit NOOIT in de cirkel van zijn collega. Hij mag signaleren wanneer de geëngageerde arbiter naar hem kijkt. De geëngageerde scheidsrechter mag eventueel de tijd stilleggen en zijn collega raadplegen.
36
ALLE FOUTEN HIERVOOR HERNOMEN ZIJN VAN TOEPASSING OP 1/2 VELD MAAR HIER HEBBEN WE 3 BELANGRIJKE NIEUWIGHEDEN 1/ OBSTRUCTIE EN OBSTRUCTIE DOOR DERDE 2/ LANGE CORNER 3/ PENALTY CORNER (PC)/SHOOT OUT EN STROKE
37
OBSTRUCTIE
38
OBSTRUCTIE DOOR DERDE
39
Een vrije slag toegestaan aan de aanvallende ploeg, op minder dan 5 m van de cirkel, dient gespeeld te worden zo dicht mogelijk van de cirkel, op 5 m ervan.
40
In de 23 m-zone, als een vrije slag gefloten is ten voordele van de aanvallers: alle spelers, behalve hij die de bal zal spelen, moeten zich op een afstand van minimum 5 m van de bal houden: zowel TEGENSTANDERS als MEDESPELERS.
41
VRIJE SLAG EN BAL OVER DE ACHTERLIJN VOOR DE VERDEDIGERS: bij een overtreding door een aanvaller binnen de cirkel, mag de verdedigende ploeg een vrije slag nemen, op een loodrechte lijn ten opzichte van de achterlijn, in de verlenging van de plaats van de overtreding, tot op de hoogte van de kop cirkel = maximum 15 meter; bij een overtreding door een aanvaller buiten de cirkel, wordt een vrije slag gegeven op de plaats van de overtreding. De verdedigende ploeg mag de bal tot op de kop cirkel leggen = maximum 15 meter; als de bal over de achterlijn uit gaat en een aanvaller heeft de bal als laatste geraakt, dan krijgt de verdedigende ploeg een vrije slag op een loodrechte lijn ten opzichte van de achterlijn in het verlengde van de plaats waar de bal buiten ging, tot de kop cirkel = maximum 15 meter.
42
43
VRIJE SLAG EN BAL OVER DE ACHTERLIJN VOOR DE VERDEDIGERS: bij een overtreding door een aanvaller binnen de cirkel, mag de verdedigende ploeg een vrije slag nemen, op een loodrechte lijn ten opzichte van de achterlijn, in de verlenging van de plaats van de overtreding, tot op de hoogte van de kop cirkel = maximum 15 meter; bij een overtreding door een aanvaller buiten de cirkel, wordt een vrije slag gegeven op de plaats van de overtreding. De verdedigende ploeg mag de bal tot op de kop cirkel leggen = maximum 15 meter; als de bal over de achterlijn uit gaat en een aanvaller heeft de bal als laatste geraakt, dan krijgt de verdedigende ploeg een vrije slag op een loodrechte lijn ten opzichte van de achterlijn in het verlengde van de plaats waar de bal buiten ging, tot de kop cirkel = maximum 15 meter.
44
45
VRIJE SLAG EN BAL OVER DE ACHTERLIJN VOOR DE VERDEDIGERS: bij een overtreding door een aanvaller binnen de cirkel, mag de verdedigende ploeg een vrije slag nemen, op een loodrechte lijn ten opzichte van de achterlijn, in de verlenging van de plaats van de overtreding, tot op de hoogte van de kop cirkel = maximum 15 meter; bij een overtreding door een aanvaller buiten de cirkel, wordt een vrije slag gegeven op de plaats van de overtreding. De verdedigende ploeg mag de bal tot op de kop cirkel leggen = maximum 15 meter; als de bal over de achterlijn uit gaat en een aanvaller heeft de bal als laatste geraakt, dan krijgt de verdedigende ploeg een vrije slag op een loodrechte lijn ten opzichte van de achterlijn in het verlengde van de plaats waar de bal buiten ging, tot de kop cirkel = maximum 15 meter.
46
47
EEN PENALTY CORNER (PC) WORDT TOEGEKEND VOOR: -een overtreding van een verdediger in zijn cirkel, waarbij het maken van een doelpunt niet wordt voorkomen (kick, backstick); -een opzettelijke overtreding van een verdediger in zijn cirkel tegen een aanvaller die niet in balbezit is, noch de mogelijkheid heeft de bal te spelen; -een opzettelijke overtreding van een verdediger buiten zijn cirkel, maar binnen zijn 23 meterzone; -een verdediger de bal opzettelijk over de achterlijn speelt. Keepers mogen de bal met hun stick, hun beschermingsuitrusting of enig deel van hun lichaam, in iedere gewenste richting laten afketsen, ook over de achterlijn (de rug draaien aan het spel en de bal achter de lijn spelen = PC ); - wanneer in de cirkel, de bal komt vast te zitten in de kleding of uitrusting van een keeper of van een verdediger.
48
EEN PENALTY CORNER (PC) WORDT GEGEVEN EEN PENALTY CORNER (PC) WORDT GEGEVEN: -maximum 5 verdedigers waaronder de keeper moeten achter de achterlijn blijven (op een minimum afstand van 5 meter van de bal). De andere spelers zijn ter hoogte van de cirkel van de tegenstanders. Als een verdediger te snel uitloopt begeeft hij zich in de cirkel van de tegenstanders; -om een doel te maken dient de bal uit de cirkel te gaan ook al rolt ze voordien in de cirkel; -als de eerste poging om een doel te maken een shot is, mag de bal niet hoger gaan dan de plank, behalve indien ze hoger in doel belandt nadat ze geraakt wordt door een stick of een lichaamsdeel; -als de eerste poging om een doel te maken een push is, mag de bal hoger dan de plank gespeeld worden. Altijd opletten voor een mogelijk gevaarlijk spel; -als de PC na de tijd gegeven wordt (halftijd of einde wedstrijd), blijven spelen tot de PC-fase beëindigd is.
49
Goed uitgelopen. (zelfs wat laat) EEN PC CORRECT UITVOEREN: De speler is te vroeg uitgelopen en moet plaats nemen in de cirkel van de tegenstanders. Hij mag niet vervangen worden.
50
DE BAL NIET BINNEN DE CIRKEL CONTROLEREN… MAAR BUITEN DE CIRKEL EEN PC CORRECT UITVOEREN:
51
DE SHOOT OUT ipv PC: - bestaat enkel bij de U10, dezelfde voorwaarden als PC - de aanvallende speler vertrekt met de bal op het middelpunt van het veld - de keeper staat op zijn doellijn - alle andere spelers hebben hun stick in de hand in de tegenovergestelde cirkel - iedereen vertrekt bij het fluitsignaal van de scheidsrechter
52
EEN STROKE WORDT TOEGEKEND: -voor een overtreding van een verdediger, in zijn cirkel, waardoor het waarschijnlijk maken van een doelpunt wordt voorkomen; -voor een opzettelijke overtreding van een verdediger in zijn cirkel tegen een tegenstander die in balbezit is of een mogelijkheid heeft om de bal te spelen. -het spel wordt onderbroken en de tijd wordt stilgelegd. De bal wordt op de strokepunt geplaatst (6,40 m rechtover het midden van de doel); -de verdedigende keeper moet met beide voeten op de doellijn staan en mag niet van de doellijn komen, of een van zijn voeten verplaatsen voordat de bal gespeeld is; -de aanvaller die de stroke neemt moet achter de bal en op een speelafstand van de bal staan. Hij mag niet shotten, alleen de bal over de grond of in de lucht duwen, in één beweging; -alle andere spelers moeten uit de cirkel gaan.
53
Tot de scheidsrechter gefloten heeft moet de speler die de stroke neemt zich achter de bal plaatsen, op een afstand zodat hij de bal kan spelen De scheidsrechter fluit, de speler neemt de stroke. GOEDE positie van de scheidsrechter De scheidsrechter fluit, de speler neemt de stroke. SLECHTE positie van de scheidsrechter STROKE
54
Vragen?
55
55 HERAKLES HOCKEY CLUB SCHEIDSRECHTERS ZELFVERTROUWEN UITSTRALEN IS ESSENTIEEL Respect Luisteren naar de spelers en de coach Basisregels aanleren en aanscherpen
56
56 HERAKLES HOCKEY CLUB Samenwerking tss beide arbiters Gemeenschappelijk basis Vertrouwen en respect Open communicatie
57
57 HERAKLES HOCKEY CLUB Voorbereiding wedstrijd ESSENTIEEL focusveiligheid aanvangstijd respecteren fluit pen /notablokje chronometerglimlach begeleiding goal/paaltjes op juiste plaats
58
58 HERAKLES HOCKEY CLUB Voor het eerste fluitsignaal Het aantal spelers toegelaten op terrein tellen – is de keeper klaar Checken beenbeschermers / mondstuk – VERPLICHT Juiste kledij – Jong geleerd is oud gedaan: perfect in orde
59
59 HERAKLES HOCKEY CLUB Fluiten Wanneer moet er gefloten worden – indien echt nodig – begin van het spel/hervatting van het spel – vrije slag – Stroke – PC/Shoot out Duidelijke signalen – Geen bruuske bewegingen
60
60 HERAKLES HOCKEY CLUB Starten van de wedstrijd
61
61 HERAKLES HOCKEY CLUB Stil zetten
62
62 HERAKLES HOCKEY CLUB Resterende speltijd
63
63 HERAKLES HOCKEY CLUB Inslaan
64
64 HERAKLES HOCKEY CLUB Uitslaan
65
65 HERAKLES HOCKEY CLUB Lange corner
66
66 HERAKLES HOCKEY CLUB Doelpunt
67
67 HERAKLES HOCKEY CLUB Afstand nemen
68
68 HERAKLES HOCKEY CLUB Strafcorner
69
69 HERAKLES HOCKEY CLUB Stroke
70
70 HERAKLES HOCKEY CLUB Obstructie
71
71 HERAKLES HOCKEY CLUB Kick
72
72 HERAKLES HOCKEY CLUB Te hoge bal
73
73 HERAKLES HOCKEY CLUB Looplijnen
74
74 HERAKLES HOCKEY CLUB HERAKLES WE NEED YOU The players need you
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.