Download de presentatie
1
Rekenen en wiskunde - Verhoudingen
Les 21 Welk deel heb je het liefst? Leerjaar 1 VOx is ontwikkeld in opdracht van OCW door KPC Groep, SLO en CED-Groep
2
Leerdoel van de les We leren dat je iets in tweeën, in vieren en in achten kunt verdelen We leren hoe we zulke stukjes noemen en hoe we dat schrijven We kijken naar wat we het liefst hebben: de helft of een kwart of een achtste deel We kijken ook nog naar hoe vaak het ene deel in het andere deel past 2
3
Sta met de leerlingen stil bij het feit dat de stokbrood in tweeën verdeeld is. Stel vervolgens terwijl u wijst naar een deel de vraag “Hoe noem je zo’n deel?”. Laat leerlingen reageren. Sommige leerlingen zeggen misschien de helft, anderen noemen ½. Toon vervolgens de volgende dia. 3 VOx is ontwikkeld in opdracht van OCW door KPC Groep, SLO en CED-Groep
4
Hoe noem je zo’n deel? Het ½ deel 4
5
½ ½ Hoe noem je zo’n deel? 5 De helft of het ½ deel.
VOx is ontwikkeld in opdracht van OCW door KPC Groep, SLO en CED-Groep
6
En als je de stokbrood in vieren deelt? Hoe noem je zo’n deel?
6
7
Het ¼ de deel of een kwart.
7
8
In hoeveel stukken is de stokbrood nu verdeeld? Hoe noem je zo’n deel?
8
9
In hoeveel stukken is de stokbrood nu verdeeld? Hoe noem je zo’n deel?
1/8 1/8 1/8 1/8 1/8 1/8 1/8 1/8 9
10
Wat heb je het liefst? 10
11
Sta nog eens stil bij hoeveel van die halve stokbroden er in een hele stokbrood zitten en hoeveel van die kwarten of ¼ delen er in een hele stokbrood zitten. Als je nu nog zo’n ¼ deel bij het ¼ deel doet hoeveel wordt het dan? Dan is het evenveel dan de helft. Hoe noem je dat? Misschien weet een leerling al hoe je dat moet schrijven? 2/4. 11
12
Sta nog eens stil bij hoeveel van die 1/4 stokbroden er in een hele stokbrood zitten en hoeveel 1/8 sten er in een stokbrood zitten. Hoe vaak past 1/8 in ¼ ? Hoe noem je dat 2 keer 1/8? Sommige leerlingen weten misschien al dat je dit 2/8 deel noemt. Laat dit op het (digi)bord schrijven. 1/8 12
13
Laat de relatie tussen ½, 1/4 en 1/8 nog eens zien en vraag op wat je allemaal kunt zien: als je de stokbrood in tweeën deelt krijgt ieder de helft of ½ deel, als je de stokbrood in 4-en deelt krijgt ieder ¼ deel etc. In een hele stokbrood zitten twee halve stokbroden. In zo’n halve zitten 2 keer ¼ deel, in een hele zitten 4 keer ¼ deel of vier kwarten. In een hele zitten 8 keer 1/8 deel. 1/8
14
1 heel of 1/2 stokbrood Wat heb je het liefst? 14
Nu en in de volgende dia’s wordt de vraag gesteld zonder dat leerlingen steun hebben aan het visuele, er wordt in de dia geen stokbrood getoond. Leerlingen uit leerroute B en C kunnen steeds nadat ze eerst proberen de vraag vanuit hun voorstelling te de stroken van het stokbrood erbij pakken als visuele ondersteuning. 14
15
½ of ¼ stokbrood Wat heb je het liefst? 15
Voor leerlingen die dit moeilijk vinden kunnen, nadat ze hier eerst over nagedacht hebben, stroken die een stokbrood voorstellen als ondersteuning gebruikt worden. 15
16
1/4 of 1/8 stokbrood Wat heb je het liefst? 16
Voor leerlingen die dit moeilijk vinden kunnen, nadat ze hier eerst over nagedacht hebben, stroken die een stokbrood voorstellen als ondersteuning gebruikt worden. 16
17
½ stokbrood Hoe vaak gaat: in 1 heel stokbrood? 17
Gebruik hier voor leerlingen die dit moeilijk vinden ook visuele ondersteuning van de “stokbroodstroken “ of pak de stokbrood er bij en laat met de hand aangeven hoeveel ½ is . 17
18
¼ stokbrood Hoe vaak gaat: in ½ stokbrood? 18
Gebruik hier visuele ondersteuning van de stokbroodstroken . En herhaal nog eens de overzichtsdia (zie volgende) waarop de relatie te zien is tussen ½, 4 en 1/8. 18
19
1/8 stokbrood Hoe vaak gaat: in 1/4 stokbrood? 19
Gebruik hier visuele ondersteuning van de stokbroodstroken . 19
20
1/8 stokbrood Hoe vaak gaat: in 1 heel stokbrood? 20
Toon nadat leerlingen deze vraag beantwoord hebben of nadat leerlingen hierover nagedacht hebben de volgende dia nog eens waarin de relaties tussen ½, ¼ en 1/8 nog eens getoond worden en waarin te zien is hoe veel achtsten er in een hele gaan 20
21
1/8
22
1/4 stokbrood Hoe vaak gaat: in 1 heel stokbrood ? 22
Ook hierna kan nog eens de volgende dia getoond en besproken worden waarin hele, halve, vierde en achtste stokbroden in relatie tot elkaar te zien zijn. 22
23
1/8
24
Terugblik Wat hebben we gedaan? Wat hebben we geleerd?
Wat vonden we nog moeilijk? Wat onthouden we voor de volgende keer? Bespreek de vragen als afsluiting van deze les. Blik terug op wat leerlingen hebben gedaan en kijk al een beetje vooruit naar wat we de volgende keer gaan doen. 24 VOx is ontwikkeld in opdracht van OCW door KPC Groep, SLO en CED-Groep
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.