De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

 Scholingsochtend ‘Digitale overheid’  Westervoort, 1 september 2014 De overheid gaat digitaal Gaat u mee?

Verwante presentaties


Presentatie over: " Scholingsochtend ‘Digitale overheid’  Westervoort, 1 september 2014 De overheid gaat digitaal Gaat u mee?"— Transcript van de presentatie:

1  Scholingsochtend ‘Digitale overheid’  Westervoort, 1 september 2014 De overheid gaat digitaal Gaat u mee?

2 Even voorstellen... Piet Boekhoudt 2

3 Programma  Inleiding – achtergrond en problematiek  E-overheid – wat kun je ermee?  DigiD – sleutel tot e-overheid  DigiD – veiligheid  Ontwikkelingen e-overheid  Ondersteuning van burgers 3

4  Achtergrond  Digitale overheid Elektronische overheid E-overheid Inleiding

5 Achtergrond – e-overheid  Internet – websites – www  Digitalisering van de dienstverlening  Overheidswebsites, bijvoorbeeld  Gemeente Den Haag www.denhaag.nlwww.denhaag.nl  Belastingdienst www.belastingdienst.nlwww.belastingdienst.nl  Sociale Verzekeringsbank (SVB) www.svb.nlwww.svb.nl  Regelhulp www.regelhulp.nlwww.regelhulp.nl  Vaak met persoonlijke pagina’s (‘mijn-omgeving’) 5

6 Maatschappelijk probleem  Onderzoek Nationale ombudsman  Voordelen e-dienstverlening o overheid op de goede weg  Zorgen over o Toegankelijkheid o Herstelmogelijkheden o Vertrouwen in veiligheid  Werkwijze ontwikkelen voor burgers die de ontwikkelingen niet kunnen bijbenen of alternatieven bieden... 6

7 Omvang problematiek  Onderzoek Ministerie Binnenlandse Zaken (september 2013)  75-80% van Nederlanders kan zelfstandig e-overheid gebruiken  15-20% kan met extra ondersteuning e-overheid gebruiken  Onderzoek Unie KBO (mei 2014)  30% van senioren met internetaansluiting maakt geen gebruik van e-overheid  Wanneer alle contact digitaal: 76% van senioren zonder internetaansluiting kan niet zelfstandig zakendoen met de overheid, 11% waarschijnlijk niet (totaal 87%) ... noodzaak voor een vangnet 7

8  Digitaal zaken regelen met overheid  Veilige toegang: DigiD E-overheid Wat kun je ermee?

9 E-overheid – wat kun je ermee? Zaken regelen met de overheid  Gemakkelijk  Snel  Overal  Altijd  Veilig Vertrouwelijke informatie 9

10 E-overheid – wat kun je er mee? Informatie zoeken  Adressen  Openingstijden  Regelingen ... Bijvoorbeeld www.belastingdienst.nl Zaken regelen – persoonlijk  Rijbewijs, paspoort  Parkeervergunning  AOW  Belastingaangifte ... 10

11 E-overheid – wat kun je ermee? Zaken regelen – persoonlijk  Toeslagen (huurtoeslag, zorgtoeslag,...)  Pensioenoverzicht  Aangifte politie  Zorgdeclaraties  Zorgdossier inzien .... Bijvoorbeeld www.mijnpensioenoverzicht.nl 11

12 12

13 13

14 14

15 15

16  Sleutel tot de e-overheid  Veilige toegang Wat is DigiD?

17 DigiD – wat kan ik ermee?  Identificeren bij de e-overheid  Digitaal legitimatiebewijs  bent u wie u zegt dat u bent?  toegang tot uw eigen gegevens  Inloggen bij de e-overheid  gebruikersnaam, wachtwoord, soms sms-code  Veilig zaken regelen met de e-overheid 17

18 DigiD  Gebruikersnaam  Wachtwoord  bij voorkeur onthouden, niet opschrijven  nooit aan derden vertellen en/of geven  gebruik van geheugensteuntjes  sms-code  mobiele telefoon  niet altijd verplicht 18

19 www.svb.nl 19

20 www.digid.nl 20

21 21

22 www.digid.nl 22

23 DigiD aanvragen  Bedenk uw gebruikersnaam en wachtwoord  Gebruikersnaam: uniek, evt. BSN of e-mailadres  Wachtwoord: zelf bedenken, let op eisen  Methode wachtwoord te onthouden?  Bijvoorbeeld zinnetje onthouden o ‘Heleen wordt dit jaar 49 jaar!’  Hwdj49j! 23

24 www.svb.nl 24

25

26  Risico’s  Veilig omgaan met DigiD  Ja, DigiD is veilig! Is DigiD wel veilig?

27 DigiD – risico’s Risico DigiD-aanvraag  Fraudegevallen in Amsterdam en Groningen  Stelen van persoonlijke gegevens (BSN)  Onderscheppen van post (activeringscode)  Doorsluizen van uitkeringen naar rekeningen 27

28 DigiD – risico’s Fishing 28

29 DigiD – veilig ermee omgaan  Houd DigiD privé  Controleer de DigiD-website  Kies een moeilijk te raden wachtwoord  Herken valse e-mails (phishing)  Houd uw PC gezond https://www.digid.nl/veiligheid/ https://www.digid.nl/veiligheid/ 29

30  Bruikbaarheid  vindbaar en toegankelijk  Standaardisatie  bouwstenen  Veiligheid  DigiD Ontwikkelingen e-overheid

31 E-overheid –bruikbaarheid  Webrichtlijnen  kwalitatief goede websites  ook voor mensen met functiebeperkingen  voor alle soorten van gebruik o computer, tablet, mobiel 31

32 E-overheid – bruikbaarheid 32

33 E-overheid – bruikbaarheid toptaken 33

34 E-overheid – bruikbaarheid 34

35 E-overheid – bruikbaarheid gemakkelijke websites www.svbabc.nl 35

36 E-overheid – bruikbaarheid gemakkelijke websites www.svbabc.nl 36

37 E-overheid – standaardisatie  Samenwerkende catalogi (overheidsproducten)  14+netnummer (bijvoorbeeld 14053, Enschede)  MijnOverheid  berichtenbox  statusinformatie  lopende zaken 37

38 E-overheid – standaardisatie mijn.overheid.nl MijnOverheid 38

39 E-overheid – standaardisatie 39 aangesloten organisaties

40 E-overheid – standaardisatie Berichtenbox 40

41 E-overheid – standaardisatie Berichtenbox 41

42 E-overheid – veiligheid  Zekerheidsniveaus  basis: gebruikersnaam + wachtwoord  midden: gebruikersnaam + wachtwoord + SMS-code  eID (2015?)  hoger zekerheidsniveau: DigiD-kaart (pasje met chip)  zekerheid, privacy, minder wachtwoorden  publiek/privaat  Machtigen 42

43 E-overheid – veiligheid DigiD Machtigen 43

44 E-overheid – veiligheid DigiD Machtigen 44

45  Digitaal 2017  Vangnet voor burgers  inhoudelijk ondersteuning  versterken digitale vaardigheden  versterken zelfredzaamheid en participatie Ondersteuning burgers

46 E-overheid – kanaalsturing Digitaal 2017  burgers kunnen uiterlijk 2017 digitaal zakendoen met de overheid  ‘Digitaal waar het kan, persoonlijk waar het moet’  digitale kanaalkeuze onder zachte dwang  Belastingdienst o wetsvoorstel Vereenvoudiging formeel verkeer Belastingdienst o o.a. wettelijke basis digitaal verkeer  maatschappelijke druk (Nationale Ombudsman, Unie KBO,...) ... vangnet voor burgers 46

47 Vangnet voor burgers Minister Plasterk 47

48 Vangnet voor burgers  Voorlichting: bewustwording, kennismaking, veilige omgang  Inhoudelijke ondersteuning, bijvoorbeeld  invullers (Belastingdienst en vak- en ouderenbonden)  Verbetering van digitale vaardigheden en zelfredzaamheid  basisvaardigheden, bijvoorbeeld o ‘Klik & Tik’, SeniorWeb, TabletCafé’s in de bieb,...  e-overheid, bijvoorbeeld o Digisterker  Digitaal Hulpplein (Min. BZK)  verbinden van vraag (burger) en aanbod (ondersteuning)  campagne 48

49 De overheid gaat digitaal Gaat u mee?

50 Meer informatie? Piet Boekhoudt @ piet.boekhoudt@digisterker.nl, 053 - 2030 062piet.boekhoudt@digisterker.nl  www.digisterker.nl www.digisterker.nl 50


Download ppt " Scholingsochtend ‘Digitale overheid’  Westervoort, 1 september 2014 De overheid gaat digitaal Gaat u mee?"

Verwante presentaties


Ads door Google