De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

oktober MedMec01 les 3 Mail: Wiki:

Verwante presentaties


Presentatie over: "oktober MedMec01 les 3 Mail: Wiki:"— Transcript van de presentatie:

1

2 oktober MedMec01 les 3 Mail: p.m.terstroet@hr.nlp.m.terstroet@hr.nl Wiki: http://mediaencreativiteit.pbworks.comhttp://mediaencreativiteit.pbworks.com eerst algemene pagina media en creativiteit daarop naar linksonder scrollen, docentenpagina’s, op mijn naam klikken en dan: Media en creativiteit MEDMC101D Creative tools groepen: CMIDCMD1A en 1B jaar 1 DT (deeltijd), modulewijzer en alle slides van de afgelopen lessen onder mijn docentenpagina Aanwezig: dinsdag en woensdag Wijnhaven 107, postvakjes links in gangetje bij betreden 5 e etage

3 Huiswerk voor les 3 Maken en inleveren vooronderzoek 2B Verzamel zoveel en divers mogelijke voorbeelden van gebruiksaanwijzingen en beeldtaal. Selecteer 10 interessante voorbeelden uit beide categorieën (totaal 20 stuks dus ). Gebruik per voorbeeld een A4 (scan de voorbeelden) Schrijf per voorbeeld een analyse (zie punten modulewijzer) laat zien dat je goed kunt kijken door ook zelf punten te ontdekken die het vermelden waard zijn. Inleveren in snelhechter. Maak een uitgebreide mindmap (creatieve techniek 1), om op zoveel mogelijk ideeën voor een onderwerp voor een gebruiksaanwijzing te komen. (komt in procesmap), verzamel de gevonden ideeën op een apart A4. Creatieve techniek 2, haal d.m.v. koppeling zoveel mogelijk ideen uit je mindmap, alle ideeën zijn de moeite waard ook voor de handliggende of flauwe, ze mogen er allemaal zijn! ( komt straks in procesmap). Verzamel de gevonden ideeën op een A4. Creatieve techniek 3. Toevalstreffers (komt in procesmap) Verzamel deze ideeën op een A4. NOG GEEN IDEE SELECTEREN DAT DOEN WE IN DE LES Vergeet de dummy niet!

4 Agenda les 3 Hoe gaat het met de dummy? Vragen 3 creatieve technieken van vorige keer? Van heel veel onderwerpen voor gebruiksaanwijzingen naar longlist van 10 en uiteindelijk naar shortlist 3, en gekozen onderwerp. Beantwoordt onderwerp aan de opdracht? Wat waren de beoordelingscriteria ook al weer? Wat is een goede startformulering? Toelichting stappenplan groot en gereduceerd 10 beeldideeën per stap noteren en tekenen (divergeren) Werk studenten laten zien Werken in de klas

5 Waar zijn we nu?

6 Opdracht 3. gebruiksaanwijzing Kies een ongewone of bijzondere handeling. Het moet een min of meer complexe handeling zijn met duidelijk begin en eind. Maak voor deze handeling een gebruiksaanwijzing en bedenk een toepassing. Met andere woorden waar en hoe is je gebruiksaanwijzing terug te vinden. Je mag hierbij geen tekst, cijfers, beweging, geluid gebruiken. Je mag dus alleen d.m.v. beelden communiceren. Gebruiksaanwijzing 1x plano en 1x in toepassing

7 Beoordelingscriteria opdracht 3 Kwantiteit–Je hebt minstens drie creatieve technieken gebruikt. Deze technieken hebben geleid tot het genereren van minstens 45 ideeën voor onderwerp gebruiksaanwijzing Terug te vinden in je procesmap Kwaliteit–De handeling en je gebruiksaanwijzing is niet voor de handliggend. Ook hoe en waar je gebruiksaanwijzing wordt aangetroffen is met aandacht uitgewerkt. Originaliteit–Je gebruiksaanwijzing getuigt van authenticiteit. Het is nergens (ook niet online) terug te vinden, het komt voort uit je eigen denken.

8 Welk onderwerp ga je kiezen? 1. Welke onderwerpen zijn origineel 2. Welke van deze zijn makkelijk beeldend te vertalen 3. Welke van deze onderwerpen hebben je interesse 4. Bij welke van deze krijg je de meeste ideeen Lees boek hoofdstuk 6 stuk A over kiezen Leg dit proces vast voor later in je procesmap.

9 Hoe nu verder? Startformulering Zeer uitgebreid stappenplan, chronologisch, inventariseer alles wat er eventueel bij zou kunnen horen, doe dit puntsgewijs. Van daaruit maak je een: Gereduceerd stappenplan: welke stappen zal je absoluut in beeld moeten vertalen om je boodschap duidelijk te maken? Per stap 10 verschillende beeldideeën tekenen

10 Onderwerp: Iemand begraven maar dat is nog geen heldere startformulering, hoe kan je dat als een verhaaltje met begin en eind formuleren – dit wordt de kapstok van je gebruiksaanwijzing Startformulering: Ik wil laten zien hoe wij in het westen een dode begraven, van net overleden totdat uiteindelijk de kist onder de grond is. N.B. Je ontwerp moet voor iedereen van 8-80 jaar duidelijk zijn, dus ook voor mensen uit een andere cultuur of voor mensen die niet kunnen lezen.

11 Groot stappenplan begraven 1.Iemand is dood. 2. Mensen zijn verdrietig omdat hij/zij niet meer leeft. 3. Kist uitzoeken 4.datum plannen. 5.Alle bekenden uitnodigen door brief of advertentie. 6. Dode wordt gewassen en afgelegd 7.Krijgt mooie kleding aan. 8.Wordt in kist gelegd 9. Mensen komen kijken thuis of in centrum, 10.Afscheid van dode 11.Voorwerpen in kist 12. Kist wordt gesloten 13. Met auto of koets naar begraafplaats.14. Kerkdienst of praatje 15. toespraken etc, 16. Muziek, veel mensen zijn in het zwart.17.Met z’n allen de begraafplaats op, achter elkaar in een rij, priester of begrafenisondernemer voorop. 18. Er wordt een route afgelegd. 19. Er wordt stilgehouden bij gat in de grond. 20.Kist gaat in het gat in de aarde, men laat de kist zakken 21. Allen om het graf, nog meer toespraken 22. Iedereen schepje aarde op de kist, soms ook bloem. 23. Kransen en bloemen op de aarde 24. Men gaat weer terug naar binnen 25. Condoleren, koffie en cake 26. Intimi gaan mee naar huis. 27.Broodmaaltijd, borrel. 28. Later op de dag als iedereen weg is, kist totaal afgedekt door aarde. 29.Ongeveer 2 maanden later steen met inscriptie, duidelijk wie daar ligt en hoe oud hij/zij is geworden.

12 Klein stappenplan 01. Iemand is dood. 08. Wordt in kist gelegd 12. Kist wordt gesloten 13. Naar begraafplaats 14. Kerkdienst of praatje (mensen in zwart) 17. Met z’n allen de begraafplaats op 19. Er wordt stilgehouden bij gat in grond 20. Kist gaat in het gat 22. Schepje aarde in het gat (doet iedereen met een schepje) 24. Terug naar binnen 25. Condoleren nabestaanden, koffie met cake 28. Kist wordt helemaal onder aarde bedolven.

13 Zoveel mogelijk (10) beeldideeën per stap noteren en er een schetsje bijmaken Stap1. Iemand is dood: 1. Kruisjes op de ogen. 2. Geraamte. 3. Liggend. 4. Geen kleur meer 5. Hart tikt niet meer 6. Als engel 7. Stippellijn figuur 8. Mes in de buik 9. Munten op ogen voor de veerman. 10.Contour op straat bij misdaad Pas nà alle stappen, kritisch naar je ideeën kijken Door met stap 2. etc.

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29 Huiswerk voor les 4 Dummy, Procesmap bijhouden Startformulering helder, wordt genoteerd Stappenplan groot Stappenplan gereduceerd Per stap van ‘t gereduceerde stappenplan minimaal 10 beeldoplossingen bedenken in woord en beeld.(echt tekeningetjes maken!) Beste beeldoplossingen per stap selecteren en naast elkaar plaatsen op papier (klad, ziet er nog niet goed uit, een geraamte a.h.w) feedback in de les Boek:Hoofdstuk 2 Creatief denken (blauwe gedeelte) pag. 18 t/m 35 bestuderen en Hoofdstuk 6A over kiezen.


Download ppt "oktober MedMec01 les 3 Mail: Wiki:"

Verwante presentaties


Ads door Google