De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Bedrijfsprocessen (deel 2).

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bedrijfsprocessen (deel 2)."— Transcript van de presentatie:

1 Bedrijfsprocessen (deel 2)

2 Business Process Management: WHY ?
Doelstellingen: Documentatie Kostallocatie Kostreductie Operational Excellence: ISO9000, Lean, Six Sigma, ... Automatisatie Business Modelling (Domain, Process, Rules) Workflow Engines Enterprise Application Integration Business Intelligence Business Activity Monitoring Bereiken van doelstellingen afhankelijk van Process Maturity Level

3 Why spend the effort, money, ... ?
Bedrijfsprocessen vs Strategie ... Cost Leadership (Operational Excellence) Product Differentiation (Innovation) Customer Intimacy (Customer Orientation)

4 Proces verbetering AS-IS models versus TO-BE models
Verbeteringen op het vlak van Innovatie Customer Orientation efficientie GAP ?  Change Management

5 Do it Yourself Bekijk je BP-voorbeeld
In welke dimensie(s) zou je dit process kunnen verbeteren : innovatie ? customer orientatie ? operational excellence ?

6 BP Maturity categorieën van BP Improvement methodologieën
(1) “smalle” focus op herontwerp en verbetering van een (geïsoleerd) proces Define – Measure - Analyze – Improve – Control Bottom Up (2) “brede” focus op reorganisatie van de onderneming en het opzetten van een context voor business process governance. SCOR – Analyse van de volledige supply chain Top Down

7 BP Maturity Level 5: processes are CONTINUOUSLY OPTIMIZED
Pro-active verbetering van processen Definite van proces-meetpunten Dag aan dag beheer van processen Gegevens verzamelen voor beleidsbeslissingen Level 4: MANAGED Processes are Managed gedefinieerde value chains eliminatie van discontinuiteiten tussen belangrijkste processen Level 3: DEFINED Most processes organized Level 2: REPEATABLE Some organized Processes Goede resultaten uit het verleden herhalen Basic best practices Level 1: INITIAL No organized Processes Organisatie sterk afhankelijk van de kwaliteit van medewerkers (depends on Heroes)

8 BP Maturity Voorspelbaarheid Controle Effectiviteit

9 Van niveau 2 nr 3: interfaces tussen processen
FIRM INFRASTRUCTURE HUMAN RESOURCE MANAGEMENT TECHNOLOGY DEVELOPMENT PROCUREMENT INBOUND LOGISTICS OPERATIONS OUTBOUND MARKETING &SALES SERVICE A D B C E

10 Van niveau 3 nr 4: horizontale & verticale integratie

11 Business Process Enactment
Implementatie van de To-Be processen Technologie – Informatiesystemen BP Engines versus Embedded workflow Single Application versus Applicatie-Integratie Human aspects: change management Kwantitatieve Analyse van Operaties Performance Management, Business Acitivy Monitoring Throughput, turnaround time, resource consumption, … Quality Management (e.g. Six Sigma)

12 BP Enactment: Automatisatie
Belangrijkste reden: efficientie & kosten Geautomatiseerd proces versus manueel proces Strict versus informeel (e.g. deadlines) HOE ? Proces ingebed in applicaties Proces als aparte bovenlaag Applicatie-integratie 1 systeem via Integratielaag

13 BPM versus SW ontwikkeling?
Why Who When Where What How Contextual/ Scope Conceptual/ Enterprise Logical/ IS Functionality Physical/ Design As Built/ Subcontractor Functioning/ Code Objective Precedent Organization Reporting Event Cycle Node Line Entity Relationship Input Process Output Process Modelling UML MDA PIM PSM

14 Bedrijfsprocessen: collaboratie en link met IS’n
Why Who When Where What How Contextual/ Scope Conceptual/ Enterprise Logical/ IS Functionality Physical/ Design As Built/ Subcontractor Functioning/ Code Objective Precedent Organization Reporting Event Cycle Node Line Entity Relationship Input Process Output Vertical Consistency

15 Bedrijfsprocessen VS BIS
Informatiesystemen zijn typisch georganiseerd per functioneel domein Bedrijfsprocessen lopen overheen “Silo”-applicaties Oplossingen: Eén systeem versus Applicatie-Integratie Procesmodel A B C D E ? ERP SCM CRM Legacy Legacy Procurement Order Management

16 Processen ingebed in Applicaties
Waar zijn de processen ? Services Components Objects Applications Office Systems ERP CRM SCM Legacy BSS/ OSS

17 Processen via bovenlaag ?
Business Processes QoS, security, management, monitoring A D B C E Waar zijn de processen? Services Integration infrastructure Components Objects Applications Office Systems ERP CRM SCM Legacy BSS/ OSS

18 Gelaagd en proces-centric !
Business Processes QoS, security, management, monitoring A D B C E Services Integration infrastructure Components Objects Applications Office Systems ERP CRM SCM Legacy BSS/ OSS

19 Collaboratieve processes
Business-to-Business Integration Market B2B Extended Enterprise Electronische Contracten RosettaNet ebXML

20 Collaboratieve processen
Why Who When Where What How Contextual/ Scope Conceptual/ Enterprise Logical/ IS Functionality Physical/ Design As Built/ Subcontractor Functioning/ Code Objective Precedent Organization Reporting Event Cycle Node Line Entity Relationship Input Process Output Vertical Consistency Horizontal Consistency Why Who When Where What How Contextual/ Scope Conceptual/ Enterprise Logical/ IS Functionality Physical/ Design As Built/ Subcontractor Functioning/ Code Objective Precedent Organization Reporting Event Cycle Node Line Entity Relationship Input Process Output Vertical Consistency

21 Collaborative Processes
Organisation Black Box Product view Work Organisation Operational view Management View Information systems PRIVATE  PUBLIC  Partnership Alignment Integration Organisation Product view Work Organisation Information systems PUBLIC  PRIVATE 

22 B2B collaboratie XML-Raamwerken voor collaboratie Rosettanet ebXML
 gestandaardiseerde processen ebXML  negotiatie-raamwerk

23 Rosettanet Onafhankelijk non-profit consortium, start in 1998
Meer dan 400 leden, vooral in in hi-tech sector (electronic components, IT, semi-conductors, …) Standaarden voor internet-gebaseerde uitwisseling van business informatie & transacties RosettaNet Partner Interface Processes (PIP's): Standaardisatie van electronische documenten voor XML-based B2B interactie Standaardisatie van de exchange sequence per proces processen opgedeelde in clusters en segmenten

24 Clusters

25 Voorbeeld PIP: order process
Seller Buyer Provide Pricing & Avail. Confirm Order Modify Order Ship Order Request Payment PIP 3A2: P&A Reply PIP 3A7: Ack PO PIP 3A4: Ack PO PIP 3B2: ShipNotice PIP 3C3: Invoice Optional Process Extension PIP 3A2: Check P&A PIP 3A4: Req PO PIP 3A8: Change PO PIP 4B2: Ship Rcpt PIP 3C6: Remit Adv PIP 3A9: Cancel PO Search for Avail. Product Place Order Modify Order Receive Product Remit Payment

26 ebXML (UN/CEFACT, OASIS)
"End-to-end" protocol-stapel en specificaties van B2B interacties gebaseerd op XML en open standaarden BPSS (Business Process Specification Schema) Specificatie van publieke collaboratief proces

27 ebXML (UN/CEFACT, OASIS)
CPP (Collaboration Protocol Profile) Business beschrijving van een partner, o.m. rollen in een proces IT-technical technische beschrijving: capabiliteiten inzake transport, security, messaging,… CPA (Collaboration Protocol Agreement) Contract gegenereerd op basis van CPP, eventueel na negociatie Overeengekomen taken in de collaboratie

28 Relevante links Magazine Organisation Consortia: Specifications:
BPTrends Organisation Consortia: bmi.omg.org Specifications: www-128.ibm.com/developerworks/library/specification/ws-bpel/


Download ppt "Bedrijfsprocessen (deel 2)."

Verwante presentaties


Ads door Google