Download de presentatie
GepubliceerdBrigitta Bakker Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Hoogbegaafd? Herkennen en erkennen
Jelle Berens exceLLeren, coaching en begeleiding Hoogbegaafd? Herkennen en erkennen Varsseveld 9 april 2015 Illustraties en schema’s via SLO
2
Onderwijs in Nederland
3
Programma Voorstellen Ontwikkelingsvoorsprong Wat is hoogbegaafdheid?
Typen hoogbegaafde kinderen Begeleiding op school en thuis Uitwisselen Eerst een filmpje
5
Vroegsignaleren van begaafdheid
Vanaf de geboorte Op het consultatiebureau Op de peuterspeelzaal of het kinderdagverblijf Op de basisschool Het voortgezet onderwijs Valkuilen…
6
Wat is hoogbegaafdheid?
7
Hoogbegaafd? Aanleg om tot uitzonderlijke prestatie te komen
Persoonlijkheid en omgeving bepalen de ontwikkeling Hoge intelligentie èn creatief denkvermogen Van binnenuit gemotiveerd Hoeft niet op alle gebieden zichtbaar te zijn Hoog IQ? Nee, meer dan IQ!
8
Intelligentie en begaafdheidskenmerken
9
(hoog)begaafdheid uitdaging snel leergierig intrinsiek gemotiveerd
Dabrowski persoonlijkheidsgroei veel willend brede interesse Csikszentmihalyi creativiteit veeleisend nieuwsgierig perfectionistisch gevoelig specifieke, diepgaande interesses intens zet door actief flow scherpe waarneming veel energie kennishonger Dweck FIXED vs growth mindset snel gefocust leergierig intrinsiek gemotiveerd ontwikkelings- potentieel gedrevenheid procesgericht (hoog)begaafdheid opvallend gevoel voor humor enthousiast voor passies eigengereid zelf ontdekkend creërend (denk)vermogen rijke fantasie veel ideeën autonoom zelfsturend plezier in creëren rijk en levendig voorstellingsvermogen productief flexibel reflecterend Luc Stevens basisbehoeften origineel zoekend naar betekenis meerdere invalshoeken Ken Robinson uitdaging initiatiefrijk kritisch problemen herkennen ondernemend probleem oplossing eigen-wijsheid nonconformistisch omgaan met ambiguïteit meerdere oplossingen sterk rechtvaardigheidsgevoel
10
Wat kun je zien bij deze kinderen?
Cognitieve vaardigheden (Grote) taalvoorsprong, soms “ouwelijk” Scherp waarnemingsvermogen, zien heel veel Snel en breed informatie kunnen opnemen Snel iets met die informatie kunnen doen Dingen op hoger niveau bekijken Begrip boven leeftijdsniveau, snappen iets teveel… Goed probleemoplossend (analytisch) vermogen
11
Maar ook… (begaafdheidskernmerken)
Intens Creatief en fantasierijk Van binnenuit gedreven Onderzoekend Actief / veel energie Denkt meerdere kanten op Kritisch Originele, flexibele denker Houdt van leren en uitdagingen Associatieve denker Intuïtief Zelfkritisch / perfectionistisch Gevoel voor humor Gevoelig voor verwachtingen en gevoelens van anderen Sterke (behoefte aan) zelfstandigheid Leer- / nieuwsgierig Afspraak is afspraak
12
Herken je ze zo?
13
Of juist niet?
14
Nee, (Hoog)begaafdheid kent vele gezichten
15
Typen hoogbegaafde kinderen
SOCIAAL TE ONAANGEPAST? AANGEPAST Zelfstandig GOED Succesvol PRESTATIES Uitdagend Onderduikend (Leer- en) gedragsproblemen Drop-out Profielen van Betts & Neihart:
16
Profielen en begeleiding
Succesvol Goede prestaties, vermijdt risico, volgzaam Uitdagend Creatief, eigen mening, eerlijk, competitie Onderduikend Ontkent eigen kunnen, past zich aan, onderpresteren Drop-out Uitdagend, storend, matig presterend, veel kritiek Dubbel-gelabeld Naast begaafd ook leer- of gedragsproblemen Zelfstandig Eigen doelen, sociaal, creatief, neemt risico’s
17
Begeleiding Kinderen die begaafd zijn hebben behoefte aan een uitdagende en stimulerende omgeving. Werk samen met school. Blijf met ze in gesprek. Laat ze zelf dingen oplossen. Maak het ook eens te moeilijk. Zorg voor een omgeving met “peers”.
19
Vragen of uitwisseling?
Dank u wel voor de aandacht. De presentatie is te vinden op de website van De materialen van Hoogbegaafdheid in Zicht staan op
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.