Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLeopold Bakker Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
TNO - ICT & Policy Business modellen voor educatieve content WORKSHOP Project Onderbouw VO Experimentele Leermiddelen Drs. Leo Pennings 30 januari 2006
2
Drs. Leo Pennings2 What is a business model!? Revenue model Value creation logic Role in transaction environment
3
30 januari 2006Drs. Leo Pennings3 Oorsprong begrip ‘Business model” Paul Timmers: "Business models for electronic commerce." Electronic Markets, 1998, vol.8, no.2, pages 3-8.
4
30 januari 2006Drs. Leo Pennings4 Wat is een business model? Een business model beschrijft de processen waarbij een bedrijf/organisatie nieuwe technologie of innovatieve processen omzet in economische waarde.
5
30 januari 2006Drs. Leo Pennings5 Definitie ‘business model’ Rappa (2002) ‘In the most basic sense, a business model is a method of doing business by which a company can sustain itself – that is, generate revenue. The business model spells-out how a company makes money by specifying where it is positioned in the value chain’
6
30 januari 2006Drs. Leo Pennings6 Definitie Business model volgens Roger Clarke (2004) Who pays? (consumer, producer, or third parties?) What for? (e.g. goods, services, expertise, assurances of quality or security) To whom? Why? (e.g. perceived value, or being locked in)
7
30 januari 2006Drs. Leo Pennings7 Definitie Business model volgens Timmers (1998) A business model is: an architecture for the product, service and information flows; a description of the various business actors and of their roles; a description of the potential benefits of these actors; a description of the sources of revenue
8
30 januari 2006Drs. Leo Pennings8 Definitie Business model volgens Hamel (2002) A business model is a business concept that has been put into practice Four main business model components: -Core strategy -Strategic resources -Value network -Customer interface
9
30 januari 2006Drs. Leo Pennings9 Drie benaderingen Business Model A. Revenu/product aspecten Bijv. Modellen van Rappa (2002) B. Business actor en netwerk aspecten Bijv. Modellen van Timmers (1998) C. Markt specificieke aspecten Bijv. Modellen van Hamel (2001)
10
30 januari 2006Drs. Leo Pennings10 Basis Business Model Service domein Wat is de dienst? Wie is de doelgroep? Welke toegevoegde waarde? Welke inkomstenbronnen? Welke kosten en investeringen? Welke geldstromen? Financieel domein Welke technologieën? Welke applicaties, devices, netwerken, infrastructuur? Technologie domein Organisatie domein Welke activiteiten en rollen? Welke actoren? Welke relaties en afspraken ?
11
30 januari 2006Drs. Leo Pennings11 Verschuivende panelen in het onderwijs Van het ‘traditionele leren’ naar het ‘nieuwe leren’ Van ‘gesloten educatieve content’ naar ‘open educatieve content’ Internationaal: naast ‘traditioneel auteursrecht’ ook ‘creative commons’ Naast ‘traditionele aanbieders’ ook ‘nieuwe aanbieders’ Gebruikers worden aanbieders
12
30 januari 2006Drs. Leo Pennings12 Designing a business model requires balancing… User, Technical Organizational and Financial requirements Strategic interests of company A versus those of company B
13
30 januari 2006Drs. Leo Pennings13 Business Blauwdruk Methode Basis Informatie Quick Scan Verdieping met ontwerp factoren Kritieke Ontwerp Factoren Kritieke Succes Factoren Evalueren van succesfactoren Ruwe schets van het business model Ok Yes! Nog niet Levensvatbaar business model Nieuw dienst idee STAP 1 STAP 2 STAP 3 service techniekorganisatie financiën Stop Nee!
14
30 januari 2006Drs. Leo Pennings14 Verdieping aan de hand van kritieke succes- en ontwerp factoren (+) Verwachte Waarde voor Bedrijf Verwachte Waarde voor Klant Verwachting Levensvatbaar Business Model bijv. Aansprekende Waarde Propositie bijv. Verdeling van Opbrengsten bijv. Winstgevend- heid bijv. Branding, Prijsstelling, Dienstenmix Kritieke Ontwerp Factoren Kritieke Succes Factoren bijv. Kwaliteit Product/Dienst bijv. Partner Keuze (+)
15
30 januari 2006Drs. Leo Pennings15 Geaccepteerde levering van diensten (QoS, Veiligheid) Duidelijkheid doelgroep (targeting) Duidelijkheid doelgroep (targeting) Aantrekkelijke waarde propositie (waarde elementen, prijsstelling, branding) Aantrekkelijke waarde propositie (waarde elementen, prijsstelling, branding) Niet opdringerig vasthouden klant (profiel management) Niet opdringerig vasthouden klant (profiel management) Klanten bereik (acceptatie branding) Klanten bereik (acceptatie branding) Winstgevendheid (verdeling van kosten en inkomsten) Winstgevendheid (verdeling van kosten en inkomsten) Aanvaardbare verdeling van rollen (partner selectie) Duurzame bedrijfsstrategie (Positiebepaling bedrijf) Duurzame bedrijfsstrategie (Positiebepaling bedrijf) Aanvaardbare risico’s (verdeling van investeringen) Aanvaardbare risico’s (verdeling van investeringen) Levensvatbaarheid Business Model Geaccepteerde Waarde voor Klant Geaccepteerde Waarde voor Klant Verwachte waarde voor bedrijf (+)
16
30 januari 2006Drs. Leo Pennings16 Balanceren met kritische ontwerpfactoren
17
30 januari 2006Drs. Leo Pennings17 Balanceren met kritische ontwerpfactoren
18
30 januari 2006Drs. Leo Pennings18 Inzet webbased educatieve content Aanvulling Vervanging Transformatie
19
30 januari 2006Drs. Leo Pennings19 Inzet webbased educatieve content
20
30 januari 2006Drs. Leo Pennings20 Aanbevelingen
21
30 januari 2006Drs. Leo Pennings21 Aanbevelingen webbased contentaanvullingvervangingtransformatie afgeschermd open toegevoegde waarde (inhoud) techniek (vorm & toegang) uitgevers uitgevers met instellingen A E C B D F
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.