Download de presentatie
GepubliceerdLeen Vink Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens beter ontwikkelen’
Volksuniversiteit voorjaar 2014 5e avond
2
Goed en Nieuw In tweetallen, 2 minuten elk. Focus op een recente gebeurtenis die goed en/of nieuw was. Waarin je energie, blijheid of geluk voelde. Deel in de hele groep de titel van jouw ervaring en laat je gevoelens op je gezicht zien
3
Open Frame Vragen Gebeurtenissen Korte verhalen
Deel een echte levenservaring om nate denken vanuit NLP Doel: toepassen van NLP in jouw eigen werkelijkheid.
4
Veranderen van submodaliteiten
Werken met het veranderen van submodaliteiten van je interne voorstelling Visuele submodaliteiten Locatie Formaat van het beeld Kleur of zwart/wit Mate van contrast 3-D of vlak Geassocieerd of gedissocieerd Omlijst of panoramisch Helder of dof Formaat van de centrale onderwerpen Afstand van het beeld Intensiteit van de kleur Stilstaande of bewegende beelden Beweging: snel of langzaam Scherp beeld (van alles of van onderdelen) Vanuit welke hoek gezien Aantal beelden (wisselingen) 1. locatie 2. formaat 3. kleur 4. contrast
5
Verzwakken van negatieve ankers
Werken met het veranderen van submodaliteiten van je interne voorstelling kleiner contrast S W I S H
6
Voorbeelden van visuele herinneringen die je zou willen verzwakken
Je hebt een ongeluk gezien Je hebt geweld gezien Je hebt iemand gezien die pijn leed Verdriet had Heel angstig was Een ziekenhuis Een nare droom Spoken Een nare film
7
Een negatieve herinnering wegblazen
8
Een positieve visuele herinnering versterken
Het beeld veranderen: groter meer contrast meer kleur 1. groter 2. meer contrast 3. meer kleur
9
Een positieve visuele herinnering nog versterken
meer contrast groter S W I S H
10
Auditieve submodaliteiten
In bladmuziek aangeduid met p (zacht) of f (sterk) Volume Toonhoogte Intern of extern Timbre (kwaliteit) Cadans (interrupties, in groepen) Ritme Stembuigingen Tempo Pauzes Tonaliteit Locatie Unieke eigenschappen van geluid Duur
11
Voorbeelden van negatieve auditieve herinneringen
Een schreeuw Een kreet Een gil Schelden Brullen Vloeken Vallende scherven
12
Het verzwakken van auditieve herinneringen
Lagere toon Kleiner volume Verder weg Korter van duur Extern plaatsen Timbre bijv. van een mannenstem naar een kinderstem
13
Het versterken van positieve auditieve herinneringen
Hogere toon Groter volume Dichterbij weg Langer van duur Intern plaatsen
14
Kinesthetische submodaliteiten
Temperatuur Textuur Trilling Druk Beweging Duur Voortdurend -afwisselend Intensiteit Grootte Vorm Gewicht Intern of extern
15
Voorbeelden van negatieve kinesthetische herinneringen
Pijn Koude Angst Woede Verdriet Terneergeslagen Uitgeput Zwaar Verlamd
16
Het verzwakken van negatieve kinesthetische herinneringen
Minder intens Korter Zachter Korter van duur Warmer Buiten jezelf plaatsen Lichter, minder gewicht Meer energie Bewegen Moed
17
Het versterken van positieve kinesthetische herinneringen
Intenser Aangenamere aanraking Korter van duur Warmer Binnen jezelf plaatsen Lichter, minder gewicht Meer energie Bewegen Moed
18
Waarden Wat zijn waarden? Welke waarden focus je op?
Waarden en overtuigingen Ordening van waarden Opvragen en rangschikken van waarden Benaderen of vermijden van waarden
19
Op welk Neurologische Niveau bevinden zich waarden?
Wat is het meest belangrijke in jouw leven? Missie Wie ben je? Identiteit Waarom? Wat geloof je dat je kunt? Overtuigingen, Waarden Hoe? Welke vaardigheden? Vaardigheden Wat doe je? Gedrag Waar? Wanneer? Omgeving
20
Waarden Waarden passen niet in een kruiwagen Is geld een waarde?
21
Wat zijn jouw belangrijkste waarden?
Schrijf 5 waarden op, die voor jou belangrijk zijn. Assertiviteit Idealisme Trouw Barmhartigheid Integriteit Uithoudingsvermogen Begrip Kracht Verantwoordelijkheid Betrokkenheid Liefde Verdraagzaamheid Betrouwbaarheid Mededogen Vertrouwen Creativiteit Moed Vrede Dankbaarheid Opgewektheid Vreugde Eenvoud Oprechtheid Vriendschappelijkheid Eerlijkheid Optimisme Wijsheid Enthousiasme Rechtvaardigheid Zelfrespect Geduld Respect Zelfvertrouwen Geloof Scherpzinnigheid Hoop Schoonheid
22
Waarden vormen de ‘motivators’ van ons leven
Waarden geven richting aan ons leven Overtuigings/Waardesysteem 1 Overtuigings/Waardesysteem 2
23
Een Waarde – Overtuigings ‘Bloem’
Waarde ‘Respect’ Voorbeeld: Voor de Waarde Respect kun je de volgende Overtuigingen hebben: 3 4 1. Ik respecteer mensen van een andere cultuur. O O 2. Mijn respect voor iemand hangt niet af van zijn sociale positie. W O 2 O 5 3. Ik respecteer mijzelf net als Ik de mensen om mij heen respecteer. Respect O O 4. Ik heb respect voor mensen van alle leeftijden O 1 6 5. Ik respecteer andere religies 7 6. Ik respecteer dieren. 7. Ik heb respect voor de natuur
24
Soorten Waarden en Overtuigingen
Zijn waar we ons naar toe begeven of vanaf gaan. Hooggewaardeerde criteria: Belangrijkste waarden waaromheen we overtuigingen organiseren. Overtuigingen: Wat we geloven wat we kunnen Overtuigingensystemen: Serie overtuigingen geordend rond een waarde Attitude/ Gewoonte: groepen van overtuigingensystemen rond een onderwerp Kernovertuigingen: Grote groepen overtuigingensystemen op identiteitsniveau
25
Waarden, waar komen ze vandaan?
Cultuur Religie Omgeving Sport Familie Media Verwanten Economie School Voorouders Werk Vrienden
26
Je waarden creëer je in grote lijnen in drie fasen van je leven:
Waarden ontwikkelen Je waarden creëer je in grote lijnen in drie fasen van je leven: De inprentingsperiode loopt vanaf je geboorte totdat je ongeveer zeven jaar oud bent. Gedurende deze tijd leer je grotendeels onbewust van je ouders. 0 jaar inprentingsperiode jaar Welke waarden werden bij jou in deze periode vastgelegd? De modelleerperiode loopt van je achtste tot je dertiende jaar; je leert dan je vrienden bewust en onbewust te kopiëren. Sommige van je belangrijkste waarden, de kernwaarden, worden gevormd wanneer je ongeveer tien jaar oud bent. 8 jaar modelleerperiode jaar Welke waarden werden bij jou in deze periode vastgelegd? De socialisatieperiode ligt tussen je veertiende en eenentwintigste jaar. Tijdens deze periode leer je de waarden aan die op je relaties invloed hebben. 14 jaar socialisatieperiode jaar Welke waarden werden bij jou in deze periode vastgelegd?
27
Hoe bewust zijn we van onze waarden?
Helemaal bewust Attitudes Overtuigingen Waarden Kernwaarden Meta Programma‘s Helemaal onbewust
28
Vermijden of Benaderen? Voorbeeld van liefde of haat
Wat doe je met waarden? Vermijden of Benaderen? Voorbeeld van liefde of haat Zoek je Liefde? (Benaderen) Of wil je geen haat? (Vermijden) Vermijden 70% Benaderen 30%
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.