Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRoel Brander Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Door: Andrea Piombo 2 CMD-I VIRALE MARKETING
2
VIRALE MARKETING ? VIRALE MARKETING WAT IS HET ? Lijkt op mond-tot-mondreclame verstrekt door het internet Snel, goedkoop & kan groot aantal mensen bereiken Richt zich op consumenten, niet bedrijven. Marketingtechniek met behulp van Soc. de bekendheid v.e merk te vergoten.
3
VIRALE MARKETING – DRIE GROEPEN VIRALE MARKETING DE VERBINDERS DE EXPERTS DE VERKOPERS Adverteerders die gebruik maken van V.M. -> niet focussen op alle consumenten (Auteur) Malcolm Gladwell identificeerde drie groepen in zijn boek “The tipping point”
4
VIRALE MARKETING – DE VERBINDERS VIRALE MARKETING DE VERBINDERS De verbinders zijn individuen die makkelijk verschillende werelden, zoals S.M. met elkaar in verbinding kunnen brengen.
5
VIRALE MARKETING – DE EXPERTS VIRALE MARKETING DE EXPERTS De experts beschikken over meer informatie dan de gemiddelde consument. Door hun expertise bezitten zij de eigenschap om andere te beïnvloeden.
6
VIRALE MARKETING – DE VERKOPERS VIRALE MARKETING DE VERKOPERS De verkopen bezitten de eigenschap om anderen makkelijk over te halen.
7
VIRALE MARKETING Zolang ieder persoon het ten minste éénmaal doorstuurt Campagne blijven bestaan
8
HOE IS VIRALE MARKETING ONTSTAAN? VIRALE MARKETING Douglas Rushkoff (mediacriticus) Een van de eerste die over viral marketing op internet schreef Hij zag viral marketing als een virus dat internetgebruikers kon “infecteren” Gevolg -> Dat deze gebruikers makkelijk hun “infectie” konden overdragen aan anderen. Boek “Media Virus”
9
RESULTATEN VIRAL MARKETING VIRALE MARKETING Welke media werkt het best bij virale marketing ? (Onderzoek van marketeers) - Aantrekkelijk - Eenvoudig zijn om door te sturen - Lef & Originaliteit vergroten de kans op succes Succesfactor en
10
VIRAL MARKETING VIRALE MARKETING In 1997 kreeg viral marketing een gezicht Bij elk email -> automatisch een reclameboodschap. Van 0 naar 66 miljoen gebruikers Binnen 2 jaar
11
Voordele n VIRALE MARKETING Vergeleken met traditionele media --> kostenvoordeel Het mechanisme sluit goed aan bij specifieke doelgroepen: bv jongeren De snelheid van de campagne Het ontwerpen van virale campagnes is lastig Niet controleerbaar. Gaat zijn eigen gang eenmaal gelanceerd Geen succes verzekered Nadelen
12
VIRALE MARKETING AT&T
13
Slechte voorbeelden VIRALE MARKETING https://www.youtube.com/watch?v=orwy2lm9KwU
14
Goede voorbeelden VIRALE MARKETING https://www.youtube.com/watch?v=7u0ij9D5S4Y#t=64
15
ALS Ice bucket challenge VIRALE MARKETING
16
Nog een paar tips … VIRALE MARKETING Kies een duidelijk doel en een afgebakende doelgroep. Bedenk een prikkelende boodschap Bouw een website rond uw boodschap Zorg dat uw website een herkenbaar korte URL heeft Kies de kanalen waarlangs u uw boodschap wil verspreiden Hou het simpel, maar origineel!
17
Bronnen VIRALE MARKETING http://moneydiver.com/viral-marketing-examples/ http://www.gofunky.nl/viral-marketing-inzetten/ http://nl.wikipedia.org/wiki/Virale_marketing http://www.intemarketing.nl/marketing/technieken/interactieve-marketing#toc-0-2 http://www.freepublicity.nu/viral-marketing.php https://books.google.be/books?id=th3G8PojCZgC&pg=PT5&lpg=PT5&dq=viral+marketing&source=bl&ots=Gx nVVbT-dF&sig=yy4zOtMLZyxIrwI- mi86WKp7aC4&hl=nl&sa=X&ei=1uWyVMqGG4L4ap39gqAI&ved=0CDcQ6AEwBDgU#v=onepage&q=vi ral%20marketing&f=false
18
BEDANKT VOOR UW AANDACHT VIRALE MARKETING
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.