Download de presentatie
GepubliceerdLouisa Hermans Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Emiel van Puffelen Stoas Onderzoek Wageningen
2
Leren directe kennisoverdracht vanuit docenten of vanuit informatiebronnen kennis wordt individueel geconstrueerd door de lerende persoon op basis van interpretatie van ervaringen in de wereld
3
Onderwijsontwerp moet dus meer gericht zijn op het creëren van: constructivistische leeromgevingen (CL) die individuen stimuleren tot kennisconstructie
4
Volgens Jonassen (1998) moeten CL’s voorzien in:
vraagstukken, problemen, projecten, (gerelateerde) casussen informatiebronnen kennisconstructie gereedschappen ondersteuning van het samenwerken en gevoel voor context
5
Informatie en Communicatie Technologie (ICT) ondersteuning van onderwijs:
web informatietechnologie ICT interface voor sociale interactie
6
ICT interface voor sociale interactie kan gebruikt worden voor:
ondersteuning van het samenwerken en gevoel voor context
7
Web informatietechnologie kan gebruikt worden voor:
vraagstukken, problemen, projecten, (gerelateerde) casussen informatiebronnen kennisconstructie gereedschappen
8
Doel van het onderzoek Het vinden en testen van een
optimale ontwerpstrategie voor een Constructivistische Leeromgeving met gebruik van ICT voor de informatie (constructie) functies.
9
Aanpak van het onderzoek
doelgroep: 18 een CL ontwerpende docenten van Wageningen Universiteit ondersteuning van het groepsontwerp proces en de vormgeving op het web interviews met docenten aan het begin van het ontwerp en bij het einde van de cursus observatie van docentenbijeenkomsten tijdens ontwerp, constructie en cursus bezoek van groepswerk van studenten meting van de mening van de studenten middels een web-enquête aan het einde van de cursus
10
De taak casus georiënteerd onderwijs voor 180 eerste jaars studenten van Wageningen Universiteit multidisciplinaire introductie in de omgevingswetenschappen; met bijdragen van 18 docenten vanuit 14 leerstoelgroepen cursus: 8 weken van 4 uur per dag start van het project : april 2000 start van de cursus: september 2000
11
Het team
12
De ontwerp-bijeenkomsten
13
Resultaat van het ontwerpen
De docenten hadden in het begin geen idee omtrent de aanpak, in de eerste sessies besloten ze tot gebruik van: een casus georiënteerde aanpak groepsbijeenkomsten (18 groepen van 10 studenten) gericht op gemeenschappelijk werken gedurende de cursus direct fysieke aanwezigheid / uitwisseling bij deze bijeenkomsten presentatie-software voor het maken en presenteren van de groepsresultaten een eenvoudig web-interface
14
Web interface
15
Constructie resultaten
groepsdiscussies gericht op structuur en voorbeelden op het web casusinhoud en een verklarende woordenlijst omgevingswetenschappen werkschema, gegevens van de docenten en zoekfuncties fotobibliotheek met uitleg gericht op omgevingswetenschappen substantiële bijdragen van de meeste docenten doordat ze net gezamenlijk een web-constructie cursus hadden gevolgd
16
De ontwerpcursus voor docenten
17
Plenaire introductie van het vak
18
Groepswerk van de studenten
19
Resultaat van het vak: indrukken
studenten gebruikten de informatiefuncties op het web om hun vragen te formuleren en op te lossen studenten deelden elkaar taken toe en werkten alleen of in kleine groepjes aan die taken studenten presenteerden hun werk halverwege en aan het einde van de cursus
20
Resultaat van het vak: mening van de docenten
docenten waren verrast door de hoge kwaliteit van de presentaties door de studenten docenten vonden dit een plezierige onderwijsvorm, en waardeerden hun nieuwe rol
21
Resultaat van het vak: enquête via het web
geïntroduceerd in de laatste week respons was 61% (109 van 180 studenten) goede waardering m.u.v. van het begin waarbij de docenten niet klaar waren geweest
22
Conclusies ontwerp van CL met ICT vergt begeleiding van interactie tussen ontwerpers ontwerpen met een groep vergt vrij veel bijeenkomsten zodra de onderwijsopzet duidelijk is, kunnen de informatiefuncties via het web, worden ontworpen verplaatsen van informatiefuncties naar het web, helpt docenten om te schakelen van doceren naar begeleiden van actief leren tevens stimuleert het intensief groepswerk
23
Conclusies casusconstructie kost veel tijd, en ondersteuning met web-functies maakt dat proces maar iets sneller web-presentatie van casusmateriaal is een prima toepassing van ICT voor onderwijs optimaal gebruik van casusmateriaal, vergt combinatie met de sociale functies binnen een CL
24
Slotopmerking De CL hielp de studenten om samen te leren, en hielp een grote groep docenten om samen te werken, met veel resultaat in korte tijd.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.