Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdNelly Verhoeven Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Spreken is zilver… Natalie Aartsen
Teammanager Directie Mededinging ACM Vereniging voor Mededingingsrecht Amsterdam, 29 januari 2015
2
Onderwerpen Redenen voor informatie-uitwisseling Schadelijkheid?
Vormen en juridische vraagstukken ACM-beleid
3
Redenen voor informatie-uitwisseling
Marktinformatie is belangrijk voor bedrijven Ondersteunt strategische beslissingen Informatie kan leiden tot efficiëntie bedrijfsvoering Beschikbare informatie verschilt per sector Why did you ask them?! HQ wants it, all the time
4
Schadelijkheid informatiedeling
Hangt af van de aard van de informatie die wordt gedeeld Cheap talk/signaling kan schadelijk zijn: Markt met weinig spelers, homogeen product Vermindert strategische onzekerheid over toekomstig marktgedrag Vergemakkelijkt coördinatie die kan leiden tot hogere prijzen
5
Toezeggingsbesluit mobiele operators
Marktomstandigheden kunnen stilzwijgende verstandhouding bevorderen Publieke aankondigingen op conferenties voor de branche en in vakbladen Van (nog niet besloten) toekomstig marktgedrag Kan verwachtingen wekken bij concurrenten en dat deed het ook (werd serieus genomen) - onzekerheid nam af Efficiënties door aankondigingen? Toezeggingen namen gesignaleerde mededingingsrisico’s weg
6
Juridische vraagstukken bij eenzijdige mededelingen
Publieke of private setting Eenzijdige uitlatingen en wederkerigheid? Doel of effect
7
Conclusions To begin with – a solid theory of harm. There must be a potentially damaging effect on competition no “false positive” Cheap talk/price signaling can be damaging in specific markets, and depends on the nature of the information Which kind of conduct constitutes acceptance after a public announcement – still unclear Our aim is to solve marketproblems in the most effective and efficient way
8
Questions?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.