De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | maart 2015

Verwante presentaties


Presentatie over: "© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | maart 2015"— Transcript van de presentatie:

1 © GfK 2015 | Supermarktkengetallen | maart 2015

2 Prognose Paasomzet € 774 miljoen
Prognose Paasomzet € 774 miljoen. Oftewel ruim 3% hoger dan vorig jaar Pasen. Dit jaar wordt met Pasen een omzet van € 774 miljoen verwacht. Oftewel 3% hoger dan Pasen vorig jaar (€ 751 miljoen). Echter niveau van Pasen 2013 (€ 779 miljoen) zal hoogst waarschijnlijk niet worden gerealiseerd. De top 5 artikelen met Pasen zijn: Gevuld brood/paasbrood Onderleggers/toastjes Voorgebakken brood Maaltijdsalades ijsdesserts 2 2 2

3 GfK Paasprognose

4 Paasomzet supermarkten (€):
Prognose Paasomzet supermarkten 2015: Omzet van € 774 miljoen verwacht. Oftewel ruim 3% hoger dan vorig jaar Pasen. Paasomzet supermarkten (€): week : 569 miljoen week : 574 miljoen week : 599 miljoen week : 587 miljoen week : 621 miljoen week : 634 miljoen week : 710 miljoen week : miljoen week : 713 miljoen week : 726 miljoen week : 738 miljoen week : 779 miljoen week : 751 miljoen week : 774 miljoen

5 Prognose Top 15 categorieën tijdens de Paasweek (gebaseerd op Pasen week t.o.v. gemiddelde week in 2014) PAASPROGNOSE 2015 * Lees: De verwachting is dat binnen totaal Nederland in de Paasweek van 2015 aan gevuld brood circa 2.23x méér wordt uitgegeven dan in een gemiddelde week in 2015 (gemiddelde week = 100%, Paasweek = 323%). Index Aantal x dat meer wordt uitgegeven 1 Gevuld brood (o.a. krenten, vruchten, gember, suiker)* 323 2.23 2 Onderleggers (o.a. snackbodems, toastjes) 276 1.76 3 Voorgebakken brood 239 1.39 4 Salades maaltijd (o.a. huzarensalade, slaatjes) 218 1.18 5 IJsdesserts (ijstaarten en schepijs) 211 1.11 6 Chocolade excl. candybars 184 0.84 7 Bloemen en planten 172 0.72 Categorieën 8 Roomboter, kruidenboter 171 0.71 9 Schaal en schelpdieren 171 0.71 10 Gebak en cake 169 0.69 11 Eieren 164 0.64 12 Vlees overig (o.a. gourmetschotels) 161 0.61 13 Buitenlandse kaas 151 0.51 14 Diepvries bakkerijproducten 151 0.51 15 Aperitieven 143 0.43 5 5

6 GfK Supermarktkengetallen

7 ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’
Onderwerpen ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’ 7 7 7

8 GfK Kengetallen Supermarktomzet Weekbasis 2014 - 2015
In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit ConsumerScan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen). Opmerking: de schuingedrukte (blauwe) getallen betreffen voorlopige cijfers.

9 Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis
Historie Supermarktomzetten (€) * 31.7 +0.2% +3.9% +4.0% +6.2% +3.4% +1.2% +2.6% +1.1% +2.3% -0.1% * +5.4% Historie bedrag per kassabon (€) * € 21.91 Korte termijn ontwikkeling? Via Supermarktkengetallen +0.2% +4.3% +2.7% +4.4% +0.2% +1.0% +0.2% -1.2% +1.6% -0.3% * +0.3% * 2009 o.b.v. 53 weken 9

10 GfK Supermarktkengetallen Maandbasis 2014 - 2015

11 GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment)
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2014

12 GfK Supermarktkengetallen Aantal kassabonnen per week
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2014

13 GfK Supermarktkengetallen Omzet per kassabon per week
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2014

14 Meer informatie? Joop Holla vindt u op: op gfkconnect
Research Director


Download ppt "© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | maart 2015"

Verwante presentaties


Ads door Google