Download de presentatie
1
Online videogame verslaving
Verkenning van een nieuw fenomeen PAOG JGZ Maastricht Mogelijk gemaakt door: ZonMw Stichting Volksbond Rotterdam Stichting Kennisnet Verslavingszorg Noord Nederland Novadic Kentron Verslavingszorg Tactus Verslavingszorg Stichting de Hoop Brijder Verslavingszorg Onderzoeksbureau IVO
4
Offline games
5
Online browser games
6
Online games met anderen
7
Stealth (2005)
8
Stealth (2007)
9
Industrie: Speel, maar geniet met mate
“Take everything in moderation (even World of Warcraft)” Blizzard Entertainment (2007, WoW) During your time here, you will be able to talk, join, and adventure with many other individuals in an experience that is unique to online games. That being said, we have no desire to see your real life suffer as a consequence. Don’t forget your family, your friends, your school, or your work. Developer Square Enix: A Word To Our Players (2008, Final Fantasy XI)
10
Meedoen? You must not be afraid of wiping and long raid hours for progress. Our expectations of recruits are very high, we expect consistently high performance, attendance and dedication to your guild and its members. Farm raids start at 18:30, progress raids can begin at any time and can go on until anytime. We expect new recruits to be able to attend all progress raids (take time off work or whatever). Raid performance is everything, if you cannot consistently perform you will not last very long. You must be able to take somewhat strong criticism at times and improve as a result. You must have a mic with ventrilo and not be afraid to use it. Your English should be of a high standard. It also goes without saying that you should have excellent gear / skill level and high end raiding experience.
11
Mijn onderzoek:
13
Monitor onderzoek Internet en Jongeren
= 4920 = 4753 = 4074 13
14
Internetverslaving Controleverlies Conflicten Preoccupatie
Stemmingsbeïnvloeding Onthoudingsverschijnselen Compulsive Internet Use Scale: C.I.U.S. 14-A 14
15
! 1. Relatie gamen & internetverslaving Internetactiviteiten
Mate van internetverslaving 15
16
:1,5% Internetverslaving Uren per week gamen
2. Grootte van de groep? :1,5% Internetverslaving Uren per week gamen
17
Video game Addiction Test (VAT)
3. Een … Video game Addiction Test (VAT)
18
4. Mechanismen & vriendschappen
18
19
+ + + + + - 4. De rol van vriendschappen Eenzaamheid Sociale angst
Gameverslaving (VAT) + Negatief zelfbeeld + Depressie + Kwaliteit online vriendschappen - Kwaliteit ‘echte’ vriendschappen 19
20
Eenzaamheid Gameverslaving Lage kwaliteit vriendschappen
Hoge kwaliteit vriendschappen Gameverslaving
21
Eenzaamheid Gameverslaving Lage kwaliteit vriendschappen
Hoge kwaliteit vriendschappen Gameverslaving
22
5. Behandeling… Functie escapisme Gevolgen
gemiste kansen in het echte leven Beheersing monitoren, controleren, reduceren, vrije tijd opvullen Terugval veel overeenkomsten met traditionele verslavingen Behandelbaarheid: goed, met bestaande therapieën
23
Gamers Vrienden Ouders Scholen Preventie Hulpverlening Game-industrie
6. Het grotere geheel.. Gamers Vrienden Ouders Scholen Preventie Hulpverlening Game-industrie Overheid
24
Samenvattend Relatie internet applicaties & gamen Grootte van de groep
Een Video game Addiction Test De rol van vriendschappen Behandeling van gameverslaafden? De rol van de game industrie
25
Eén woord, verschillende betekenissen
Gameverslaving Eén woord, verschillende betekenissen Optioneel / Sterk aanbevolen 25
26
Wat willen we onderzoeken?
26
27
Henry Jenkins, socioloog, over gameverslaving
27
28
Voorwaarts… 1. Training Preventie van internet- en gameverslaving
Tony van Rooij, Elske Wits (IVO), Agnes van der Poel (Trimbos Instituut), Bianca Swart (Tactus Verslavingszorg), Bart Alders (Mondriaan zorggroep) Regina van den Eijnden (Universiteit Utrecht) 2. Website Gameadvies op maat.nl Tony van Rooij, Tim Schoenmakers, Dike van de Mheen (IVO) Wim Buisman (Resultaten Scoren)
29
29
30
Bedankt voor uw aandacht!
Meer weten en lezen? //
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.