Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSiebe Molenaar Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Persoonlijk Aantal jaren centrale training, jongste meisjesgroep Algemeen gevoel: leuk, maar … Persoonlijk gevoel: je kunt je te weinig verantwoordelijk voelen door: –Lage frequentie –Verre afstanden –Grote groep
2
Voordelen nieuwe trainingsopzet Intensiever trainingsprogramma met meer persoonsgerichte mogelijkheden En hopelijk als gevolg daarvan: Betere aansturing zelfstudie (Nog) grotere betrokkenheid trainer
3
Trainingsinhoud Geen dictaat! Wel houvast!
4
Basis van trainingsinhoud: Realisatie van leerdoelen uit stappenmethode door: Stappenlessen zelf (in zoverre niet al gevolgd) Aanvullend materiaal –Eigen materiaal trainer –Ondersteuningsmateriaal KNSB –Zelfstudie-materiaal
5
Aanvulling trainingsinhoud Leerdoelen opstellen voor na stap 6 Waar nodig extra leerdoelen opstellen op bestaande stappenniveaus Toevoegen ook niet schaaktechnisch leerdoelen
6
Ontwikkeling van kinderen in meerdere opzichten Sociale ontwikkeling Mentale ontwikkeling Schaakbeleving Materiaalomgeving Enz.
7
Invulling onderdelen trainingsaanbod Liever eenvoudige invulling die goed loopt, dan ingewikkelde die faalt. Trainer moet erachter staan!
8
Toernooibezoek In de zin van met de trainer naar een groot toernooi gaan?! Begeleiding op een toernooi wat deelnemers zelf spelen.
9
Grootmeester Gasttraining of simultaan (eventueel met aantal groepen samen)
10
Mentale training Groepssessie van een sportpsycholoog waarin ingegaan wordt op basistechnieken als zelfkennis, doelen stellen, (ont)spanning, visualiseren, concentratie/aandacht en gedachtetraining. Aandacht hiervoor in eigen training Bijvoorbeeld: groepsgesprekje over spanning, afleiders e.d.
11
Boekbespreking Alleen als de trainer dit nuttig acht!
12
Internet 1)Deelnemers mailen eigen partijen. Trainer geeft feedback (tips, vragen, varianten) 2)Leerlingen oefenen zelfstandig op internet Trainer adviseert over websites. 3)Leerlingen spelen via internet Trainer geeft na afloop commentaar. 4)Leerlingen spelen stellingen uit via internet. Trainer speelt simultaan, kijkt mee en/of geeft tips. 5) Leerlingen volgen daadwerkelijk training via internet. Trainer geeft instructie op een bord en geeft commentaar. Playchess biedt hiertoe mogelijkheden.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.