Download de presentatie
1
Studiekiezen? Volg je leerstijl!
Je leerstijl volgens David Kolb, inzetten bij studiekeuze en studeren. Welkom! We gaan met deze werkdoelen aan de slag. Voor deze korte speed-les heb je pen en papier nodig. Let op: Met 4 korte vragen kan geen valide test worden aangeboden. Deze les geeft je een idee wat jouw leerstijl zou kunnen zijn.
2
WERKDOELEN Je ontdekt je leerstijl
Je snapt ‘cyclisch methodisch’ leren Je kent je leerdrempel | ontwikkeldoel Je kunt dit toepassen op je studiekeuze Welkom! We gaan met deze werkdoelen aan de slag. Voor deze korte speed-les heb je pen en papier nodig. Let op: Met 4 korte vragen kan geen valide test worden aangeboden. Deze les geeft je een idee wat jouw leerstijl zou kunnen zijn.
3
en stel je hebt ‘em gekocht…
Waahhhhhhhh, die wil ik!!!! Je herinnert je vast nog wel de aanschaf van je laatste nieuwe mobieltje. Hoe ging dat? Ieder mens gaat hier anders mee om. Dat heeft te maken met je persoonlijke leerstijl We gaan op zoek naar jouw leerstijl. Stel je voor: je hebt jezelf verwend met een supergaaf nieuw mobieltje. Wat doe jij dan als 1ste? Daarover stel ik je 4 vragen. Goede of foute antwoorden bestaan niet. Kies het antwoord dat het 1ste in je opkomt. Gebruik hiervoor pen en papier: Schrijf bij elke stelling het cijfer op van het vakje waarin de stelling van jouw keuze staat. en stel je hebt ‘em gekocht…
4
1 2 4 3 Tjeempie, wat Joh, wat leuk zal ik hier een nieuwe!
allemaal mee kunnen? 1 2 4 3 DUH! Benieuwd waarin deze beter is dan die ouwe… Leuk, maar ik moet nu bellen! Je 1ste indruk! Je ziet ‘em in de winkel liggen: Reageer je met: Joh, wat leuk een nieuwe! Of Tjeempie, wat zal ik hier allemaal mee kunnen? Of Duh! Benieuwd waarin deze beter is dan die ouwe… Of Leuk, maar ik moet nu bellen! Kies het 1ste wat in je opkomt en schrijf het cijfer van die stelling op.
5
1 2 4 3 Als ik dat ding Impulsieve toch eens zou aankoop kopen…
Wat kan die allemaal? Waar is ie het goedkoopste? OKAY – goed – slim! Heb ik ‘em nodig? Voordat je het ding kocht. Wat deed je toen? Was het een impulsieve aankoop? Of dacht je eerst ‘als ik dat ding toch eens zou kopen’? Of ging je eerst op onderzoek: Wat kan die allemaal? En Waar is ie het goedkoopste? Of dacht je resoluut: OKAY goed, slim? Maar heb ik ‘em nodig? Welke reactie past bij jou? Schrijf dat cijfer op.
6
1 2 4 3 lekker uitproberen wat kom ik tegen? stukje gebruiks-
aanwijzing lezen 1 2 4 wat is nieuw? gebruiksaanwijzing vergelijken met mogelijkheden oude toestel 3 zoek op wat ik NU moet weten. Inhoudsopgave kennen. Goed je had dat gave speeltje dus gekocht. En toen? Eerst lekker uitproberen? Of toch eerst aan alle kanten bekijken en je afvragen ‘wat kom ik tegen?’ en ga je stukjes gebruiksaanwijzing lezen? Of doe je wellicht eerst gericht onderzoek naar de vraag: wat is nieuw? En ga je de gebruiksaanwijzing vergelijken met de mogelijkheden van je oude toestel? Of is het handelen: alleen opzoeken wat ik NU moet weten en de inhoudsopgave van het boekje kennen. Wat past bij jou? Schrijf dat cijfer op.
7
1 2 4 3 ‘s nachts in bed periode verslaafd mijmeren over mee bezig
nieuwe mogelijk- heden 1 2 4 3 dus dat zijn de voor- en nadelen van dit mobiel… de volgende keer doe ik het zo! De laatste vraag: hoe ga je er de 1ste weken mee om? Puur verslaafd mee bezig? Of ’s nachts in bed nog mijmeren over nieuwe mogelijkheden? Of stap voor stap constateren wat de voor- en nadelen zijn van je nieuwe mobiel? Of gewoon heel handig: de volgende keer doe ik het zo! Wat hoort bij jou? Schrijf dat cijfer op. Kijk nu op je blaadje. Welk cijfer heb je het vaakste ingevuld? Dat is jouw vermoedelijke leerstijl. Heb je twee keer een zelfde cijfer ingevuld? Jouw leerstijl is vermoedelijk het hoogste cijfer van die twee. Heb je elke keer een ander cijfer ingevuld? Jouw leerstijl is vermoedelijk nummer 3 of: Je hebt geleerd goed methodisch-planmatig te werken. In dat geval: hoe zou je deze test hebben gemaakt toen je een stuk jonger en minder ervaren was?
8
LEERSTIJL 1 2 4 3 DOENER DENKER BESLISSER BEZINNER ik doe ik overweeg
ik beslis ik analyseer BESLISSER BEZINNER 4 3 De 1 = een typische doener De 2 = de bezinner 3 = de denker en 4 = de beslisser Nogmaals: met 4 vragen krijg je hooguit een idee wat je leerstijl zou kunnen zijn… Wat kun je nu met die informatie?
9
TERUGKIJKEN ERVAREN BBL opzuigen uitproberen BOL OEFENEN BEGRIJPEN
Weet hoe je leert! Ieder mens leert van ervaring naar terugkijken. Van terugkijken naar begrijpen. En van begrijpen naar oefenen met nieuwe ideeën. TUSSENSHEET (school) Vreemd is dat het onderwijs veel doet met overdenken en theorievorming. Ofwel beschouwen/terugkijken en begrijpen. Het gaat om het opzuigen van informatie. Veel minder aandacht krijgt het oefenen/experimenteren en ervaren. Hier gaat het om het uitproberen van de nieuwe kennis. De DENKERS en BEZINNERS onder ons hebben het dus makkelijker op school, dan de BESLISSERS en DOENERS. Hoe zet je dat in met je studiekeuze? MBO’ers: BBL past goed bij DOENERS en BESLISSERS BOL past goed bij DENKERS en BEZINNERS Voor de HBO/WO: de bachelor kan in 4 jaar op het HBO (DOEN-BESLIS) Of in 3 jaar op het WO (DENK-BEZIN) Slim leren betekent: snel leren en leerstof stevig eigen maken. Daarvoor moet je alle leerstijlen benutten... OEFENEN BEGRIJPEN
10
EVALUEREN UITVOEREN studiekeuze? doe denk methodisch! ontwikkeling
Moet je dan alle leerstijlen benutten? Ja, maar wel starten in jouw vak! Inderdaad: leren is methodisch werken! En je hoeft echt niet perse te beginnen met verzamelen! Als je maar in de juiste volgorde werkt! En natuurlijk start jij in jouw eigen leerstijl! Daar zit jouw kracht! Goed leren is starten in jouw kracht en dan de cirkel rond leren! Met je studiekeuze is dat precies hetzelfde: je moet alle stappen nemen! Dan is leren leuk en leer je als een speer! bezin beslis PLANNEN VERZAMELEN
11
DOE DENK leer-as leer-as LEER-AS BESLIS BEZIN leer-as
C C leer-as LEER-AS BESLIS BEZIN Let nu goed op! Het blijkt dat mensen vaak 2 leerstijlen redelijk goed beheersen. De andere 2 minder. Als je een uitgebreide leerstijl test maakt wordt dat zichtbaar in het diagram van de testuitslag. Er ontstaat dan een vlieger. De leerstijl die je naast je eigen leerstijl goed beheerst, is de leerstijl die ervoor ligt. Ben jij een BESLISSER? Dan kun je ook aardig analyseren! Ben je een DENKER? Dan kun je ook aardig DOEN! Kijk eens naar de lijn tussen die 2 vakken. Dat noem ik je leer-as. Jouw leerstijl is een persoonlijk talent. Jij bent in die leerstap van het methodisch werken een kei! In de volgende dias gaan we onze valkuil ontdekken. C C leer-as
12
DOE DENK leer-as leer-DREMPEL BESLIS BEZIN
C C leer-as leer-DREMPEL BESLIS BEZIN Ben je DENKER en BEZINNER, dan lukt het je vaak niet om een besluit te nemen over de beste keuze. Bij het studiekiezen: “elke studierichting heeft zijn voor en nadelen. Als ik dit kies, dan heb ik dat nadeel. En bij die keuze heb ik dit nadeel. Jeetje wat moet ik nu? Kies jij maar hoor!” Je ziet immers altijd de voors en tegens van elke keuze. Dan is je valkuil en daarmee je leerdoel dus duidelijk: dat noem ik de leerdrempel. Jouw ontwikkeldoel: Leer een besluit te durven nemen! C C
13
DOE DENK leer-DREMPEL BESLIS BEZIN leer-as
C C leer-DREMPEL BESLIS BEZIN BEZINNER en BESLISSER? Je hebt een prachtplan, maar nu moet je nog in actie komen. Dat lukt vaak minder! Bij je studiekeuze: “Okay ik ga denk ik voor die studie, maar moet ik nou echt naar die open dagen? Geen zin in hoor!” Je mist dan dus net die belangrijke ervaringsstap. Jouw ontwikkeldoel: Leer in actie te komen; gewoon je handen uit de mouwen en de mestkar op! C leer-as C
14
DOE DENK leer-DREMPEL leer-as BESLIS BEZIN
C C leer-DREMPEL leer-as BESLIS BEZIN Is BESLISSEN en DOEN jouw kracht, dan denk je: Al dat gezeur en geklets hou toch op! Het werkt of het werk niet! Klaar! Bij je studiekeuze: “Ik weet wat ik wil en wat ik kan. Nou daar vind ik wel een opleiding bij” En dan kies je wat in ‘die richting’ en dan denk je na een half jaar studie: SHIT! Dit is het dus net niet… Leren van je fouten is er dan dus niet bij. Te kort door de bocht geweest en niet de dingen goed overdacht en uitgezocht…. Zo zal de beslisser-doener moeten leren zichzelf de vraag te stellen: ‘doe onderzoek en leer van fouten met de vraag wat ging goed en wat kan beter’. C C
15
DOE DENK leer-as leer-DREMPEL BESLIS BEZIN
C C leer-DREMPEL C C BESLIS BEZIN Is jouw kracht: DOEN en DENKEN, dan heb je moeite om de chaos van je overdenkingen te ordenen: dat is de kracht van de BEZINNER. Bij je studiekeuze: Je ziet en denkt: Dat is een leuk beroep! Je mijmert en dagdroomt erover en vervolgens: NIKS! PUNT! Het blijft stil, geen acties. Jouw ontwikkeldoel: maak een plan: wat heb ik nodig en wat moet ik doen om mijn doel te bereiken. Het maken van een mindmap of woordweb kan jou enorm helpen! Durf uit je comfort zone te komen. Leren wordt pas leuk en effectief als je de andere stijlen ook leert gebruiken! Het mag duidelijk zijn dat een BEZINNER in onderzoeksberoepen goed tot zijn recht komt en dat een BESLISSER zich thuis zal voelen in het vrij ondernemerschap. Maar dat is te kort door de bocht: binnen elk beroep zijn alle leerstijlen nodig om vraagstukken cyclisch methodisch aan te pakken. Alleen dan ontstaat ontwikkeling!
16
different skills makes more possible
Ik verklap jullie het geheim van Loch Ness: Samenwerkend elkaars talenten benuttend zijn waterdieren tot veel in staat… Zo gaat dat ook met ons: Elk beroep wint aan kwaliteit als verschillende leerstijlen aanwezig zijn. Samen bespeel je de cirkel. De cirkel is immers de methodiek van de ontwikkeling. Met elkaar kun je elke uitdaging aan! Is studiekiezen lastig? Ontdek jouw leerdrempel en zoek iemand die een kei is in de leerstijl die op jouw leerstijl volgt. Benut tijdens je studie in werkgroepen de leerstijlen van de ander. Maar leer er ook van! Bevecht jouw drempel en ontwikkel een allround leerstijl! Weet dat het leerrendement aanzienlijk toeneemt als je de cirkel afwandelt: leercirkel rond is 100% rendement. Reken dus zelf maar uit wat je rendement is als je in jouw 2 sterke kanten blijft zitten… Maar...: blijf starten in jouw leerstijl! Ook dat is talent waar je trots op mag zijn!
17
Terugkijkend op deze workshop zien we dan het volgende.
SAMENVATTING DENK BEZIN Je kent je leerstijl: Je snapt cyclisch methodisch leren: Je kent je leerdrempel of ontwikkeldoel Je kunt dit toepassen op je studiekeuze | DOE BESLIS DOE overDENK plan BESLIS verzamel BEZIN Terugkijkend op deze workshop zien we dan het volgende.
18
MEER WETEN? 06 391 074 16 QR-CODE KOLB SITE IK HELP JE GRAAG!
Uiteraard levert deze korte workshop geen valide testresultaat. Het geeft je een idee van je leerstijl. Ik hoop je te hebben overgehaald om echt de test te doen. Er is een goede testsite waarvan ik je hier de QR-code geef. Net als deze korte 4 vragen test, zijn er ook korte gratis testjes op internet om je studiekeuze te helpen maken. En ja, die geven een ‘indruk’ en zijn niet ‘valide’ Valide testen zijn korte assessments en die zijn helaas niet gratis, maar wel reuze leerzaam en waardevol. biedt zo’n assessment. Jouw Persoonlijkheidskenmerken en Competenties worden in beeld gebracht. Deze gegevens kunnen samen met jouw belangstelling rechtstreeks worden vergeleken met de competenties die worden gevraagd voor een beroep. Je hebt dan een overzicht van de bij jou persoonlijk best passende studiemogelijkheden. In die lijst zoek je jouw voorkeurstudie die je kunt vergelijken met jouw kenmerken en competenties. Als coach kan ik je helpen door de veelheid van informatie uit je rapport uit te leggen en toe te passen in jouw keuze. Ik kan elke match voor je maken, om goed te onderzoeken wat het beste bij je past. Heb je nog vragen stel ze me gerust! Ik help je graag! Anton M Wolzak talentcoach
19
ANTON M WOLZAK TALENTCOACH | STUDIEBEGELEIDER | TRAINER Opleiding:
‘Het is niet de materie die me boeit, maar de mens. Positieve aandacht en resultaatgericht werken staan bij mij centraal’. Opleiding: Sociaal Pedagogisch Hulpverlener (CHE) leraar omgangskunde (HU) trainersopleiding (BTA) Ervaring: Diverse functies Zorg & Welzijn Opleidingsfunctionaris | intern trainer Leraar | mentor Talentcoach Ik help je graag!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.