De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

TOM: DENKLESSEN TOM: denklessen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "TOM: DENKLESSEN TOM: denklessen."— Transcript van de presentatie:

1 TOM: DENKLESSEN TOM: denklessen

2 Denklessen: waarom? 1. Het waarom

3 Denklessen: waarom? 1. Het waarom Ontwikkelen van vaardigheden:
> denkvaardigheden > metacognitieve vaardigheden > kritisch denken > creatief denken 1. Het waarom

4 Denklessen: waarom? 1. Het waarom Nut van deze vaardigheden:
> nuttig/noodzakelijk op school > pre in latere carrière > denkfouten voorkomen 1. Het waarom

5 Denkvaardigheden: taxonomie van Bloom
problemen bij: - memoriseren - automatiseren 1. Het waarom: vaardigheden op school

6 Metacognitieve vaardigheden
Kennis en vaardigheden om het eigen denken te leren sturen en controleren: > taakoriëntatie > planning > monitoren > evalueren, reflecteren 1. Het waarom: vaardigheden op school

7 Metacognitieve vaardigheden
Lees alle vragen goed door. Noteer je naam op het blaadje. Hoe veel is 3x3x4x17? Schrijf vijf Engelse woorden op die je kent. Sta een keer op, draai een rondje en ga weer zitten. Klopt deze redenering? Mijn slaapzak past in een koffer – ik pas in mijn slaapzak – ik pas dus in mijn koffer. …, 8…, 9…, 10 …, 11 …, 12 …, 13 …, 14 … 20. Je hoeft alleen vraag 1 en 2 te maken. 1. Het waarom: vaardigheden op school

8 Metacognitieve vaardigheden
Multifactorenmodel Renzulli & Mönks Marcel Veenman: Wat bepaalt prestaties? > 10% intelligentie > 18% MV 1. Het waarom: vaardigheden op school

9 1. Het waarom: latere carrière
Denklessen: waarom? Ontwikkelen van vaardigheden: > nuttig/noodzakelijk op school > pre in latere carrière > denkfouten voorkomen 1. Het waarom: latere carrière

10 Maatschappij en tijdgeest
1. Het waarom: pre in latere carrière

11 1. Het waarom: denkfouten voorkomen
Denklessen: waarom? Ontwikkelen van vaardigheden: > nuttig/noodzakelijk op school > pre in latere carrière > denkfouten voorkomen 1. Het waarom: denkfouten voorkomen

12 1. Het waarom: denkfouten voorkomen
resultaat < > selectiecriterium 1. Het waarom: denkfouten voorkomen

13 1. Het waarom: denkfouten voorkomen
likability bias 1. Het waarom: denkfouten voorkomen

14 1. Het waarom: denkfouten voorkomen
Wat is waarschijnlijker? De luchthaven Schiphol is gesloten. Alle vluchten zijn geannuleerd. De luchthaven Schiphol is vanwege een storm gesloten. Alle vluchten zijn geannuleerd. conjunction fallacy 1. Het waarom: denkfouten voorkomen

15 1. Het waarom: denkfouten voorkomen
inductiefout 1. Het waarom: denkfouten voorkomen

16 Denklessen onderbouw 2. Het wat: onderbouw Klas 1:
> basis van intelligentie en hersenwerking > abstractie, waarheid en logica Klas 2: > leerstijlen > talent > samenwerken > creatief denken 2. Het wat: onderbouw

17 2. Het wat: onderbouw > creatief denken

18 2. Het wat: onderbouw > creatief denken

19 Denklessen onderbouw 2. Het wat: onderbouw Klas 3:
> vervolg creativiteit > wetenschap en maatschappij > divergente en convergente vragen > taal en intelligentie 2. Het wat: onderbouw

20 Denklessen bovenbouw Klas 4-6: Critical Thinking 2. Het wat: bovenbouw

21 oppervlaktestructuur
Denklessen bovenbouw oppervlaktestructuur specifieke situatie: bewoordingen, eigen voorkennis en ervaring dieptestructuur onderliggend, algemeen probleem 2. Het wat: bovenbouw

22 Denklessen bovenbouw 2. Het wat: bovenbouw Klas 4:
> elementen van een denkproces > universele criteria 2. Het wat: bovenbouw

23 Elementen van een denkproces
2. Het wat: bovenbouw

24 Universele criteria 2. Het wat: bovenbouw

25 Denklessen bovenbouw 2. Het wat: bovenbouw
Klas 5-6: uitwerking in verschillende thema’s: > Socratisch denken en bevragen > retorica > media > politiek > keuzes en problemen > diep en grondig leren 2. Het wat: bovenbouw

26 Denklessen: een wondermiddel?
3. Tot slot


Download ppt "TOM: DENKLESSEN TOM: denklessen."

Verwante presentaties


Ads door Google