Download de presentatie
1
TOM: DENKLESSEN TOM: denklessen
2
Denklessen: waarom? 1. Het waarom
3
Denklessen: waarom? 1. Het waarom Ontwikkelen van vaardigheden:
> denkvaardigheden > metacognitieve vaardigheden > kritisch denken > creatief denken 1. Het waarom
4
Denklessen: waarom? 1. Het waarom Nut van deze vaardigheden:
> nuttig/noodzakelijk op school > pre in latere carrière > denkfouten voorkomen 1. Het waarom
5
Denkvaardigheden: taxonomie van Bloom
problemen bij: - memoriseren - automatiseren 1. Het waarom: vaardigheden op school
6
Metacognitieve vaardigheden
Kennis en vaardigheden om het eigen denken te leren sturen en controleren: > taakoriëntatie > planning > monitoren > evalueren, reflecteren 1. Het waarom: vaardigheden op school
7
Metacognitieve vaardigheden
Lees alle vragen goed door. Noteer je naam op het blaadje. Hoe veel is 3x3x4x17? Schrijf vijf Engelse woorden op die je kent. Sta een keer op, draai een rondje en ga weer zitten. Klopt deze redenering? Mijn slaapzak past in een koffer – ik pas in mijn slaapzak – ik pas dus in mijn koffer. …, 8…, 9…, 10 …, 11 …, 12 …, 13 …, 14 … 20. Je hoeft alleen vraag 1 en 2 te maken. 1. Het waarom: vaardigheden op school
8
Metacognitieve vaardigheden
Multifactorenmodel Renzulli & Mönks Marcel Veenman: Wat bepaalt prestaties? > 10% intelligentie > 18% MV 1. Het waarom: vaardigheden op school
9
1. Het waarom: latere carrière
Denklessen: waarom? Ontwikkelen van vaardigheden: > nuttig/noodzakelijk op school > pre in latere carrière > denkfouten voorkomen 1. Het waarom: latere carrière
10
Maatschappij en tijdgeest
1. Het waarom: pre in latere carrière
11
1. Het waarom: denkfouten voorkomen
Denklessen: waarom? Ontwikkelen van vaardigheden: > nuttig/noodzakelijk op school > pre in latere carrière > denkfouten voorkomen 1. Het waarom: denkfouten voorkomen
12
1. Het waarom: denkfouten voorkomen
resultaat < > selectiecriterium 1. Het waarom: denkfouten voorkomen
13
1. Het waarom: denkfouten voorkomen
likability bias 1. Het waarom: denkfouten voorkomen
14
1. Het waarom: denkfouten voorkomen
Wat is waarschijnlijker? De luchthaven Schiphol is gesloten. Alle vluchten zijn geannuleerd. De luchthaven Schiphol is vanwege een storm gesloten. Alle vluchten zijn geannuleerd. conjunction fallacy 1. Het waarom: denkfouten voorkomen
15
1. Het waarom: denkfouten voorkomen
inductiefout 1. Het waarom: denkfouten voorkomen
16
Denklessen onderbouw 2. Het wat: onderbouw Klas 1:
> basis van intelligentie en hersenwerking > abstractie, waarheid en logica Klas 2: > leerstijlen > talent > samenwerken > creatief denken 2. Het wat: onderbouw
17
2. Het wat: onderbouw > creatief denken
18
2. Het wat: onderbouw > creatief denken
19
Denklessen onderbouw 2. Het wat: onderbouw Klas 3:
> vervolg creativiteit > wetenschap en maatschappij > divergente en convergente vragen > taal en intelligentie 2. Het wat: onderbouw
20
Denklessen bovenbouw Klas 4-6: Critical Thinking 2. Het wat: bovenbouw
21
oppervlaktestructuur
Denklessen bovenbouw oppervlaktestructuur specifieke situatie: bewoordingen, eigen voorkennis en ervaring dieptestructuur onderliggend, algemeen probleem 2. Het wat: bovenbouw
22
Denklessen bovenbouw 2. Het wat: bovenbouw Klas 4:
> elementen van een denkproces > universele criteria 2. Het wat: bovenbouw
23
Elementen van een denkproces
2. Het wat: bovenbouw
24
Universele criteria 2. Het wat: bovenbouw
25
Denklessen bovenbouw 2. Het wat: bovenbouw
Klas 5-6: uitwerking in verschillende thema’s: > Socratisch denken en bevragen > retorica > media > politiek > keuzes en problemen > diep en grondig leren 2. Het wat: bovenbouw
26
Denklessen: een wondermiddel?
3. Tot slot
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.