Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEmmanuel Peeters Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Skillstoetsing Van vele korte praktijktoetsen naar een aantal langduriger assesments
2
Skillstoetsing voor 2003 Acht onderwijsblokken met elk 3 stations Toetsing van deelvaardigheden, geordend in de verrichtingen Elk blok moet met voldoende afgesloten, een stationscijfer lager dan 4 is niet compensabel Herkansing voor elk blok
3
Verbeterpunten Skillstoetsing verbetering deelname (vele afberichten en gebruik herkansmomenten) verbetering van de betrouwbaarheid verbetering van de validiteit (competentiegericht toetsen) betrekken van werkveld in toetsing (en onderwijs)
4
Skillstoetsing na 2003 Twee toetsmomenten met 10 stations: - in propedeuse (1e jaar) - in hoofdfase (2e en helft 3e jaar) Toetsing van deelvaardigheden en (reële) praktijksituatie Eindoordeel gebaseerd op gemiddelde over beide toetsmomenten van 20 stations, waarna recht op 1 herkansing
5
Toetskader 1 Vorm toets stuurt leergedrag > vorm onderwijs Toets is oordelend en normerend; onderwijs is lerend en sturend Betrouwbaarheid van beoordeling stijgt als oordeel over meer dan 10 stations; meerwaarde 2e beoordelaar is minder belangrijk dan aantal stations Bij veel toetsen met gekoppelde herkansen daalt validiteit van selectie, nivo stijgt niet
6
Toetskader 2 Stationsbeoordeling in percentage van behaalde criteria; cijferbepaling door relatieve normering Toets heeft voorspellende waarde voor performance in beroepssituatie, m.n. bij reëele beroepssituatie met simulatiepatiënt Probleemoplossen vermogen is contextspecifiek; er moet op veel situaties worden getoetst
7
Toetskader 3 Op alle stations gebruik van gelijkende, globale criterialijsten; items verdeeld over alle componenten van competentie Inzet fysiotherapeuten (uit verschillende werkvelden) als examinator: Propedeuse toets 30 % Hoofdfase toets 40 %
8
Vorm skillstoets hoofdfase Toets 1 in kwartaal 3 (3 uur toetstijd / student) Toets 2 in kwartaal 6 (3 uur toetstijd / student) 2 x 6 V-stations (15 min) 2 x SP-station Anamnese (15 min) 2 x SP-station Onderzoek (20 min) 2 x SP-station Behandeling (20 min) 2 x SP-station Anamnese / Onderzoek (25 min)
9
Inhoud skillstoets hoofdfase 12 V-stations Medestudent als proefpersoon Fysiotherapeutische (deel)vaardigheden: diagnostische waaronder anatomie in vivo therapeutische waaronder voorlichtings/adviesgesprek en coachingsgesprek
10
Inhoud skillstoets hoofdfase 8 SP-stations Simulatiepatient op 4 stations Medestudent (ad random toegewezen) op 4 stations Minimaal 6 verschillende (van de 48 beschikbare) patiëntproblemen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.