De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marketingoriëntatie Hoofdstuk 3 Markt en vraag

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marketingoriëntatie Hoofdstuk 3 Markt en vraag"— Transcript van de presentatie:

1 Marketingoriëntatie Hoofdstuk 3 Markt en vraag

2 Markt en vraag H3 Begrippen Marktaandeel berekenen

3 Begrippen Markt Generieke vraag Primaire vraag Secundaire vraag
Selectieve vraag marktaandeel

4 Markt Samenhangend geheel van vraag en aanbod

5 Generieke vraag Vraag naar producten of diensten die gericht zijn op een bepaalde behoefte. Vervoer, onderwijs, voedsel etc etc

6 Primaire vraag Totale vraag naar een bepaald soort product in een bepaalde periode in een bepaald gebied. Voorbeeld:……………… Vraag naar vliegreizen in Nederland in 2012

7 Secundaire vraag De vraag naar een specifiek merk ( KLM) is de secundaire vraag.

8 Selectieve vraag Verhouding tussen secundaire en primaire vraag is de selectieve vraag, ook wel relatieve vraag genoemd. Selectieve vraag is een verhoudingsgetal (%)

9 Marktaandeel Marktaandeel berekenen. Zie voorbeeld!

10 Evaluatie Bedenk zelf een voorbeeld marktaandeel berekenen en toets elkaar! Duo’s Geen hulpmiddelen 10 minuten daarna nabespreking


Download ppt "Marketingoriëntatie Hoofdstuk 3 Markt en vraag"

Verwante presentaties


Ads door Google