Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdHelena Janssens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Marketing & Entrepreneurship Karen Sikkema Arjan Terpstra
2
Wie zijn wij?
3
Karen Sikkema Ondernemer in de creatieve sector (events, gamification, mobiele beleving) Werkvelddocent HKU (Games & Interactie, Kunst & Economie) Twitter: @karensikkema karen.sikkema@hku.nl
4
Wie zijn wij?
5
Arjan Terpstra Games & gaming journalist Docent games Ranja72 Twitter: @ranja72 arjan@gameclowns.com
6
Wie zijn wij?
7
Wie zijn jullie? Waar wil je werken?
8
Wie zijn jullie? Waar wil je werken? – Binnen of buiten de gamesindustrie?
9
Wie zijn jullie? Waar wil je werken? – Binnen of buiten de gamesindustrie? – Groot of klein bedrijf?
10
Wie zijn jullie? Waar wil je werken? – Binnen of buiten de gamesindustrie? – Groot of klein bedrijf? – Voor jezelf beginnen?
11
Wie zijn jullie? Ondernemer?
12
Wie zijn jullie? Ondernemer? Marketeer?
13
Wie zijn jullie? Ondernemer? Marketeer? Connector?
14
Wie zijn jullie? Ondernemer? Marketeer? Connector? Maker?
15
Wie zijn jullie? Ondernemer? Marketeer? Connector? Maker? Anders?
16
Wie zijn jullie? Hoe ga je dan je geld verdienen?
17
Hoe verdienen gamesbedrijven hun geld?
21
Marketing & entrepreneurship
22
Waar gaat het over?
23
Marketing & entrepreneurship Waar gaat het over?
24
Marketing & entrepreneurship Waar gaat het over?
25
Marketing & entrepreneurship Waar gaat het over?
26
Marketing & entrepreneurship Waar gaat het over?
27
Marketing & entrepreneurship Waar gaat het over?
28
Marketing & entrepreneurship Waar gaat het over?
29
Marketing & entrepreneurship Waar gaat het over?
30
Marketing & entrepreneurship Waar gaat het over?
31
Marketing & entrepreneurship Bedrijf product Marketing &PR
32
Marketing & entrepreneurship Hoe belangrijk zijn marketing/PR/enterpreneurship eigenlijk?
33
Marketing & entrepreneurship Stelling 1: Een game is een product is een product
34
Marketing & entrepreneurship Stelling 2: Elke game heeft marketing/PR nodig
35
Marketing & entrepreneurship Stelling 3: Marketing komt vóór games
36
Marketing & entrepreneurship Stelling 3: Marketing komt vóór games Stelling 4: Games komen vóór marketing
37
Marketing & entrepreneurship Stelling 3: Marketing komt vóór games Stelling 4: Games komen vóór marketing Hoe ver werkt marketing door in game design?
38
Marketing & entrepreneurship 1. Bedenk een spel-idee 2. Bedenk wat de grootste risico’s zijn (bij dat idee) 3. Bouw een prototype 4. Laat je prototype testen 5. Pas het prototype aan nav de bevindingen bij 4 6. Ga terug naar 2 Game design loops (uit: Jesse Schell. The Art of Game Design)
39
Marketing & entrepreneurship 1. Bedenk een spel-idee 2. Bedenk wat de grootste risico’s zijn (bij dat idee) 3. Bouw een prototype 4. Laat je prototype testen 5. Pas het prototype aan nav de bevindingen bij 4 6. Ga terug naar 2 Game design loops (uit: Jesse Schell. The Art of Game Design) 2. Risico: Is het spel (in deze vorm) wel te verkopen?
40
Marketing & entrepreneurship Stelling: marketing skills & -bewustzijn meer nodig dan ooit
41
Marketing & entrepreneurship Design proces oud idee Design doc. Bouwproces (met milestones) AlfaBeta release
42
Marketing & entrepreneurship Design proces oud idee Design doc. Bouwproces (met milestones) AlfaBeta release Marketing?
43
Marketing & entrepreneurship Design proces oud idee Design doc. Bouwproces (met milestones) AlfaBeta release Buzz creëren, beeld lekken, beta openen Advertentie-campagnes
44
Marketing & entrepreneurship Design proces nieuw idee Alfa Beta release Iteratief bouwproces
45
Marketing & entrepreneurship Design proces nieuw idee Alfa Beta release Iteratief bouwproces Games as service Games as product
46
Marketing & entrepreneurship Design proces nieuw idee Alfa Beta release Iteratief bouwproces Games as service Games as product Marketing?
47
Marketing & entrepreneurship Design proces nieuw idee Alfa Beta release Iteratief bouwproces Games as service Games as product Marketing?
48
Marketing & entrepreneurship Marketing?
49
Marketing & entrepreneurship Waar gaan deze lessen over?
50
Marketing & entrepreneurship 1. Intro (vandaag) 2. Game sector (Arjan) 3. Media en pers (Arjan) 4. Je eigen bedrijf (Karen) 5. Verdienmodellen (Arjan & Karen) 6, 7, 8. Opdracht 9. Eindpresentaties (Arjan & Karen) LESSEN:
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.