Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdElisabeth Verhoeven Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
H2 – Strategische marktplanning HET GROTE PLAATJE VASTLEGGEN
Competentiedoelen uitleggen wat het strategisch planningsproces inhoudt de stappen bij marketingplanning beschrijven uitleggen wat operationele planning inhoudt de cruciale rol van implementatie en controle bij marketingplanning uitleggen enkele belangrijke aspecten van de interne omgeving van een organisatie bespreken
3
H2 – Strategische marktplanning HET GROTE PLAATJE VASTLEGGEN
2.1Bedrijfsplanning: het grote plaatje samenstellen
4
Strategische planning:
Lange termijn
5
2.2 Drie niveaus van bedrijfsplanning Functionele planning:
1 tot 3 jaar en details Jaaroverzicht Economie 0910 Per. Kalender Periode Data Soort week weeknr. maandag 1 34 17-aug lesvrije week, inleveren verslagen, etc 35 24-aug assessments, introductie, hertentamens 36 31-aug lesweek 1 37 2 7-sep lesweek 2 diplomauitreiking 11-9 38 3 14-sep lesweek 3 39 4 21-sep lesweek 4 40 5 28-sep lesweek 5 41 6 5-okt lesweek 6 42 7 12-okt lesweek 7 43 8 19-okt tent.week 44 26-okt herfstvakantie 45 9 2-nov
6
Operationele planning:
Dag tot dag
8
2.3 Strategische planning: het plaatje inkaderen
Stap 1: missie formuleren: Overall doel Unilever: vitaliteit toevoegen aan het leven
9
Stap 2: interne en externe omgeving evalueren
10
Stap 3: organisatiedoelen of SBU-doelen stellen
“ Ons doel is de activiteiten en reputatie van Unilever te versterken om het vertrouwen in ons bedrijf en onze merken te vergroten.”
13
Stap 4: bedrijfsportfolio bepalen Boston Consultancy matrix
Indeling verschillende SBU’s op producten in: marktgroei relatief marktaandeel
18
Boston Consultancy matrix
20
analyse en strategie: afstoten (divest) vasthouden (hold)
oogsten (harvest) uitbouwen (build)
21
Stap 5: groeistrategieën ontwikkelen
zelfde product , zelfde markt relatief weinig risico marktpenetratie
22
Ansoff nieuw product, zelfde markt productontwikkeling
23
zelfde product, nieuwe markt (horecaverpakking)
marktontwikkeling
24
nieuw product , nieuwe markt
veel risico Diversificatie
25
Ansoff
27
2.4 Marketingplanning: camera-instelling kiezen
Stap 1: situatieanalyse uitvoeren: Stap 2: marketingdoelen stellen. Stap 3: marketingstrategieën ontwikkelen doelmarkt kiezen marketingmixstrategieën ontwikkelen Stap 4: marketingplan implementeren en controleren actieplannen verantwoordelijkheid tijdspad begroting marketing en controle
31
Marketingplan maken en ermee werken: de foto nemen
Sjabloon voor marketingplanning gebruiken Operationele planning: marketingplannen van dag tot dag uitvoeren Marketing: met alle functies samenwerken
32
samenvatting
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.