Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
WELKOM BIJ HOEVE VOORUIT
2
Hoe leren kinderen,Hoe leren kinderen
voetballen?
3
E en F Groep 4 tegen 4 naar 7 tegen 7
4
4 tegen 4 F Jeugd F jeugd eerste jaar moeilijk te coachen
Beheersen van de bal staat centraal Belangrijk is dat ze veel aan de bal komen daarom eerst 4 tegen 4
5
4 tegen 4 Het is niet de bedoeling bij deze allerkleinsten( F eerste jaar )een formatie neer te zetten en spelers vanuit een bepaalde positie te laten spelen WAAROM NIET ? Dit druist in tegen de spontaniteit en bewegingsdrang wie deze kinderen kenmerken
6
Het doel bij de eerste jaar F pupillen is dat ze in dit soort wedstrijdjes :
Veel aan de bal komen om zodoende de balvaardigheid te verhogen Technische aanwijzingen
7
Daarom extra techniektraining op woensdagmiddag
8
F Groep tweede jaar Bij deze spelers is 4 tegen 4 een uitstekend middel om te leren SAMEN SPELEN SPELEN VANUIT EEN BEPAALDE POSITIE
9
Twee spelers aan de zijkant
Basisformatie 4 tegen 4 Veldafmeting 20 x40 meter Vorm van een ruit Een achterste speler Twee spelers aan de zijkant Een voorste speler
10
ALGEMEEN BALBEZIT VELD GROOT MAKEN BALVERLIES VELD KLEIN MAKEN
11
Belangrijke taken bij balbezit
Achterste speler Starten met de opbouw Na een pass aanspeelbaar blijven
12
Spelers aan de zijkant Aanspeelbaar zijn – ruimte maken voor de opbouw – breed houden Weten wanneer je terug moet spelen Voorste speler ondersteunen
13
Voorste speler Aanbieden voor de bal op het moment dat het kan Proberen direct te scoren
14
Uit voorzet medespeler scoren
15
Taken bij balbezit tegenstander
Goede organisatie - veldbezetting Actief verdedigen – opbouw tegenpartij storen
16
Na verloop van tijd gaan ze ontdekken dat ,wanneer er goed wordt samengewerkt er van positie kan worden gewisseld BV;een achterste speler die ruimte ziet en met de bal naar voren gaat waarbij een speler aan de zijkant de positie waarneemt
18
4 tegen 4 uitstekend middel om te leren
19
TRAININGSVORMEN 4 TEGEN 4
DRIBBELEN RICHTING DOEL ROLLENDE BAL CONTROLEREN KLEINE PARTIJSPELEN / VEEL BALCONTACTEN
20
Inhoud training 4 tegen 4 Warming up Technische vorm Kleine partijvorm 2 tegen 2 / 1 tegen 1 Partijvorm 4 tegen 4
21
OEFENVORM DRIBBELEN RICHTING DOEL
OP 2 DOELEN / VEEL BEURTEN / BALCONTACT ZONDER DOELVERDEDIGER MET DOELVERDEDIGER
22
Rollende bal aannemen / het leren Pasen
2 tallen een bal met doeltje vanuit stand Komen tot afwerken op doel / 2 doelen gebruiken
23
PARTIJVORMEN 2 TEGEN 2 / 2 DOELEN ZONDER / MET KEEPER
24
PARTIJVORMEN LIJNVOETBAL PIONNEN ALS DOEL
25
Deze partijvormen kun je ook in de een tegen een vormen gebruiken
Ook in technische vormen is dit goed te gebruiken
26
En uiteraard training afsluiten met
4 tegen 4
27
Als ze dit beheersen gaan we naar een groter veld en spelen
7 tegen 7
28
VANUIT 4 TEGEN 4 NAAR 7 TEGEN 7 ZIE JE DAT DE
OPSTELLING MET EEN VOORSTE LINIE IS VERLENGD
29
Taken en functie per positie bij
BALBEZIT
30
Basisformatie balbezit
Centrale aanvaller vleugelaanvaller vleugelaanvaller Centrale verdediger vleugelverdediger vleugelverdediger doelverdediger
31
Doelverdediger Positie kiezen t.o.v de verdedigers Voortzetting d.m.v rollen,werpen Passen of trappen Fungeren als centrale opbouwer
32
Vleugelverdediger Positie kiezen ( uit elkaar,speelruimte groot maken ) Aanspelen van de aanvallers Meedoen met de aanval / doelpoging
33
Wanneer er ruimte is,zelf met de bal naar voren dribbelen/drijven en komen tot afwerken
34
Centrale verdediger Positie kiezen ( tussen aanvallers en vleugelverdedigers in) Aanspelen van de aanvallers Of vleugelverdedigers
35
Wanneer er ruimte is zelf met de bal naar voren dribbelen /drijven
Meedoen met de aanval / doelpoging
36
Vleugelaanvallers Positie kiezen t.o.v de verdedigers ,veld lang maken ( wel bereikbaar zijn ) Individuele aktie – maatje aanspelen Voor het doel positie kiezen Doelpoging
37
Vleugelaanvaller in actie
38
Centrale aanvaller Zo diep mogelijk positie kiezen speelveld zo lang maken dat je nog met een pass bereikbaar bent Doelpogingen – individuele aktie
39
Of via combinatie met maatje
Doelgericht zijn
40
Scorende spits
41
Taken en functies per positie bij
Balverlies
42
Basisformatie balbezit tegenstander
vleugelaanvaller vleugelaanvaller Centrale aanvaller vleugelverdediger vleugelverdediger Centrale verdediger doelverdediger
43
tegenstander(S) en medespeler(S)
Doelverdediger Doelpunten voorkomen Positie kiezen t.o.v de bal tegenstander(S) en medespeler(S)
44
Doelverdediger in actie
45
Vleugelverdedigers Niet laten uitspelen Dekken van de vleugelaanvallers tegen –partij
46
Teammaatjes helpen ( rugdekking )
Bal afpakken
47
Vleugelverdediger in actie
48
Centrale verdediger Niet laten uitspelen ,voorkomen van doelpunten Bal afpakken / veld klein maken Dekken centrumaanvaller
49
Teammaatje helpen ( rugdekking )
50
Centrale verdediger in actie
51
Vleugelaanvallers Storen van de opbouw van de tegenstander Bal afpakken Teammaatjes helpen ( rugdekking )
52
Centrale aanvaller Afdekken van de centrale verdediger van de tegenpartij Storen van de opbouw van de tegenstander- voorkomen dieptepass
53
Teammaatje helpen ( rugdekking )
Bal afpakken
54
Trainingsvormen 7 tegen 7
Technische vormen Doelgericht leren samenspelen / samenwerken Spelen vanuit de positie
55
Inhoud training 7 tegen 7 Warming up Technische vorm als voorbereiding op vereenvoudiging Vereenvoudiging Partijvorm 4 tegen 4
56
Voor elke training een doelstelling neerleggen
Bijvoorbeeld het verbeteren van de opbouw En van daar uit ga je de training samenstellen Voorbeeldtraining op basis van het verbeteren van de opbouw
57
Technische vorm / plaatsen en trappen
Warming up : tikspel Technische vorm / plaatsen en trappen 2 tallen en bal ,bal overspelen aannemen en terugspelen L en R inoefenen dan wedstrijdvorm wie scoort de meeste doelpunten Bal goed aanspelen en goede aanname is een voorwaarde om tot een goede en snelle opbouw te komen
58
Je kunt de techniek ook trainen onder weerstand
Trainer speelt bal in dan moet de speler de bal goed aannemen om een snelle voortzetting te maken richting doel
59
Vereenvoudiging 4 tegen 2 + keeper 1 groot doel /2 kleine doelen
In deze situatie de aanvallende partij in meerderheid want die wil je leren opbouwen Als verdedigers in balbezit komen mogen ze op een van de 2 doelen scoren
60
Uiteraard afsluiten met partijvorm 4 tegen 4 om alles nog eens naar voren te laten komen
61
Circuittraining Dit doen we omdat bij deze groep vaak onervaren trainers voor de groep staan bv ouders van spelers of jeugdspelers uit de A groep. En die zich dan geen raad weten met het organiseren van een training Oefenstof reiken we aan, dus voor ervaren trainers zal het samenstellen van een training geen probleem zijn maar de niet ervaren trainers worden hierin ondersteunt d.m.v trainerscurcussen en de TJC
62
Hoe werkt dit ? CT zijn verschillende trainingsvormen tegelijk gegeven en waarin de organisatie is beschreven Elke oef duurt 10 tot 12 min Op het veld worden 4 vormen uitgezet Alle trainers ontvangen het CT voor de training Elke trainer zet een onderdeel uit
63
Veld wordt in 4 delen verdeeld en op elk gedeelte een oefening uitgezet
64
Aangeleverde CT training
65
Warming up:spel naar keuze
Dribbelen en drijven / techniek dribbelen en drijven en verschil aangeven Partijspel 2 tegen 2/ 2 doeltjes aan beide kanten / 3min dan nieuwe tegenstander/ 2velden Plaatsen en trappen / accent op het aan en meenemen van de bal richting doel Partijspel 4 tegen 4
66
Activiteiten die we aanreiken om het kader extra te ondersteunen
Trainersbegeleiding door jeugdcoordinator Activiteiten in samenwerking met de
67
John Scheve gaat jeugdtrainers WVV opleiden.
maandag 21 maart 2011 Dit voorjaar wordt er op het Ruperts Erve een trainers cursus verzorgt onder leiding van John Scheve (KNVB) in nauwe samenwerking met Gerrit Put. Deze opleiding zal er in resulteren dat we de komende jaren binnen WVV’34 kunnen beschikken over een groot aantal gediplomeerde jeugdtrainers, zodat we onze jeugdafdeling nog beter kunnen bedienen van gerichte oefenstof. De deelnemers in willekeurige volgorde zijn: Niels Spekreijse, Thijs Assink, Rudi Spijkerman, Marcel Tijhof, Jeroen Smit, Jan Rupert, Rolf Kuipers, Nick Kuipers, Coen Velthuis, Chris Roorda, Thijs Aarnink en Mark Escher. Op woensdag 23 maart, woensdag 6 april, woensdag 27 april en maandag 2 mei zullen de avonden bestaan uit een theorie- en een ruim ingevuld praktijkgedeelte.
68
John Scheve op thema avond jeugdleiders en trainers
Op maandagavond 3 oktober hebben we voor alle jeugdleiders- en trainers weer een avond georganiseerd, onder leiding van John Scheve (KNVB en ex-FC Twente). Het onderwerp is het coachen van een jeugdteam, waarbij John ons tips geeft naar aanleiding van een wedstrijdje tussen E3 en E4. Het doen en laten van de betreffende coaches zal onder de loep worden genomen en beoordeeld. De avond begint met een kop koffie in de kantine, een theoretische inleiding, een praktijkgedeelte op het veld met daarna een evaluatie. De avond die om uur aanvangt, zal rond uur worden afgesloten. Jeugdbestuur en Jeugdcoordinator Gerrit Put
69
Bedankt voor uw aandacht en dat we in de toekomst veel tegenstanders
70
JEUGDCORDINATOR HOEVE VOORUIT
GERRIT PUT
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.