De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

© GfK 2014 | Supermarktkengetallen | september 2014

Verwante presentaties


Presentatie over: "© GfK 2014 | Supermarktkengetallen | september 2014"— Transcript van de presentatie:

1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | september 2014

2 Supermarktomzet daalt in augustus
Supermarktomzet daalt in augustus. Stabilisatie supermarktomzet voor 2014 verwacht en lichte groei in 2015. De supermarktomzet is in augustus 2014 met 2.0% gedaald in vergelijking met augustus 2013, namelijk van € 2,52 miljard (augustus 2013) naar € 2,47 miljard (augustus 2014). De omzet per kassabon steeg met 1.2% van € 21,20 (augustus 2013) naar € 21,45 (augustus 2014). Het aantal kassabonnen uitgegeven in de supermarkten daalde echter in augustus met 3.2%. Ook in voorgaanden maanden juli 2014 (-1.8%) en juni 2014 (-1.1%) daalde het aantal kassabonnen. In de eerste 8 maanden van 2014 daalde de supermarktomzet met 0.4% van € 22,46 miljard naar € 22,36 miljard. Voor het gehele jaar 2014 wordt een stabilisatie van de supermarktomzet verwacht. Voor 2015 is de verwachting dat de supermarktomzet licht groeit (+1%) met name door een toename van de waarde van de kassabon (inflatie). 2 2 2

3 Jumbo, Lidl en Nettorama zien klantenkring stijgen
Jumbo, Lidl en Nettorama zien klantenkring stijgen. Speciaalzaak verliest klanten met uitzondering van Reformzaken. Op jaarbasis is 85.8% van de Nederlandse huishoudens klant bij Albert Heijn. In vergelijking met 2012 winnen vooral Jumbo, Lidl en Nettorama klanten. De klantenkring van de Foodspeciaalzaken, met uitzondering van de reformzaken, staat in 2014 onder druk. Vooral de warenhuizen, slijterijen, tuincentra, bloemwinkels en groothandels verliezen klanten. De foodspeciaalzaken behalen weinig omzet bij de huishoudens met kinderen en veel bij de ouderen. De reformzaak is naar verhouding stevig bij de jongeren. 3 3 3

4 Prognose 2015*: Omzetgroei
Voor het gehele jaar 2014 wordt een stabilisatie van de supermarktomzet verwacht. In 2015 is de verwachting dat de supermarktomzet licht groeit (+1%) met name door een toename van de waarde van de kassabon (inflatie). Promotiedruk** 18.0% Prognose 2015*: Omzetgroei +1.0% # Huishoudens € Waarde Prijseffect Bezoeken per hh. Volume per bezoek Volume per hh. 2014: 0 2013: +2.3% 2012: +1.1% 2014: 18.5% 2013: 19.3% 2012: 19.2% 2014: -0.7% 2013: +1.5% 2012: +0.2% 2014: +0.7% 2013: +0.8% 2012: +0.9% +0.3% +0.7% 2014: -0.7% 2013: -0.8% 2012: +1.3% 2014: 0 2013: +2.3% 2012: +1.5% -0.7% +1.0% 2014: 0 2013: -0.7% 2012: +0.2% 2014: -0.7% 2013: -0.1% 2012: +1.1% -0.7% Source GfK NL ConsumerScan * o.b.v. 52 weken ** promotiedruk o.b.v. 8 grootste supemarktformules

5 GfK Supermarktkengetallen

6 ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’
Onderwerpen ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’ 6 6 6

7 GfK Kengetallen Supermarktomzet Weekbasis 2013 - 2014
In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit ConsumerScan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen). Opmerking: de schuingedrukte (blauwe) getallen betreffen voorlopige cijfers.

8 Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis
Historie Supermarktomzetten (€) * 31.7 +0.2% +3.9% +4.0% +6.2% +3.4% +1.2% +2.6% +1.1% +2.3% * +5.4% Historie bedrag per kassabon (€) * € 21.91 Korte termijn ontwikkeling? Via Supermarktkengetallen +1.6% +0.2% +4.3% +2.7% +4.4% +0.2% +1.0% +0.2% -1.2% * +0.3% * 2009 o.b.v. 53 weken 8

9 GfK Supermarktkengetallen Maandbasis 2013 - 2014

10 GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment)
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2013

11 GfK Supermarktkengetallen Aantal kassabonnen per week
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2013

12 GfK Supermarktkengetallen Omzet per kassabon per week
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2013

13 Klantenkring ontwikkeling supermarkt & speciaalzaak

14 Jumbo, Lidl en Nettorama zien klantenkring stijgen.

15 Speciaalzaak verliest klanten met uitzondering van Reformzaken.

16 GfK-Life-Cycle Jonge huishoudens Huishoudens met kinderen
Jonge Alleenstaande - 1 persoons huishouden - geen kinderen - Jonger dan 40 jaar Tweeverdieners - 2 persoons huishouden - geen kinderen - Beiden werken fulltime ( 25 uur per week) Jonge huishoudens HH met kinderen, beperkt inkomen -  2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Netto inkomen < € 2300,- Welgestelde HH met kinderen -  2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Netto inkomen > € 2300,- Huishoudens met kinderen Alleenstaande (40-65 jaar) - 1 persoonshuishouden - Geen kinderen - 40 – 65 jaar Kostwinner (2p) - 2 persoons huishouden - Geen kinderen - Max. 1 persoon werkt fulltime Oudere huishoudens Gepensioneerden, beperkt inkomen - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd /VUT - Netto inkomen < € 1700,- Welgestelde gepensioneerden - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd /VUT - Netto inkomen > € 1700,-

17 Klantenprofiel speciaalzaak vergrijst.
o.b.v. bestedingen (%) MAT Q2 2014 NL Jonge huishoudens zonder kinderen Huishoudens met kinderen Oudere huishoudens zonder kinderen Supermarkten 100 12.2 41.8 45.9 Drogisterijen 100 Warenhuizen Op de markt Bakker Slager Groentewinkel Slijterijen Tuincentra Bloemenwinkel Boer/ kweker/ teler Viswinkel Groothandel Kaasspeciaalzaak Reformzaken

18 Meer informatie? Joop Holla vindt u op: op gfkconnect
Retail Insights Director


Download ppt "© GfK 2014 | Supermarktkengetallen | september 2014"

Verwante presentaties


Ads door Google