Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFranciscus Gerritsen Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Informatievaardigheden. Niveau 1. Basis. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere
2
Deel 1 : Bepalen van de nood aan informatie: hoe begin ik eraan? Deel 2: De gewenste informatie kunnen vinden: hoe kan ik efficiënt zoeken? Deel 3: De gevonden informatie evalueren op bruikbaarheid en betrouwbaarheid. Het zoekproces evalueren. Deel 4: Beheren van de verzamelde en gecreëerde informatie. Deel 5: De relevantie informatie inpassen in bestaande kennis en communiceren. Deel 6: De informatie met inzicht en correct gebruiken en weergeven in een werkstuk. Bronnen voor deze presentatie: https://www3.kuleuven.be/zoeken en algemene informatiesessies gegeven door Els Martenshttps://www3.kuleuven.be/zoeken Overzicht van deze presentatie :
3
DEEL 2 De gewenste informatie kunnen vinden: hoe kan ik efficiënt zoeken?
4
2.1. De student herkent sleutelwoorden uit de opdracht en gebruikt deze als zoekterm. 2.2.1. De student raadpleegt opgegeven informatiebronnen om de informatievraag te beantwoorden. DEEL 2: De gewenste informatie kunnen vinden: hoe kan ik efficiënt zoeken?
5
Het analyseren van de informatiebehoefte –Gerichte wetenschappelijke zoektocht Bij een gerichte wetenschappelijke zoektocht ga je doelbewust op zoek naar een specifiek artikel of boek. Nadat je een interessante wetenschappelijke bron (A) hebt gevonden, kan je nagaan of de bron (A) bericht over of verwijst naar andere relevante wetenschappelijke bronnen (B). Indien dat het geval is, kan je de referentielijst van de bron (A) raadplegen en vervolgens een gerichte zoektocht ondernemen naar de nieuwe wetenschappelijke bron (B). Bepaal bij deze zoektocht eerst het type van wetenschappelijke bron en selecteer vervolgens een gepaste wetenschappelijke databank. Probeer op basis van de titel en andere bibliografische gegevens de wetenschappelijke bron terug te vinden. DEEL 2: De gewenste informatie kunnen vinden: hoe kan ik efficiënt zoeken?
6
Formuleren van een zoekopdracht –Taal: NL, ENG Wetenschappelijke bronnen zijn gericht aan andere wetenschappers uit de hele wereld. De gangbare taal in wetenschappelijke publicaties is tegenwoordig het Engels, ook als die geschreven zijn door onderzoekers uit België of Nederland. Het is dus belangrijk dat je een Engelstalige zoekterm gebruikt voor het zoeken naar actuele wetenschappelijke literatuur. –Begripsmatige verbanden tussen sleutelwoorden en zoektermen Probeer diverse kernwoorden en synoniemen te zoeken die relevant zijn voor je thema Let op met spelfouten: efect in plaats van effect. Je kunt kiezen om een term in het enkelvoud of in het meervoud te formuleren: effect of effects. Je kunt zoeken op onderwerp, auteur, titel,...; bij een eerste verkennende zoektocht zoek je doorgaans op onderwerp. Van zodra je meerdere wetenschappelijke bronnen hebt bestudeerd en je de belangrijke of interessante auteurs/onderzoeken/theorieën hebt onderscheiden, kan je meer gericht zoeken op basis van andere onderwerpen, auteur en titel. Je kunt je zoekterm vernauwen of verbreden DEEL 2: De gewenste informatie kunnen vinden: hoe kan ik efficiënt zoeken?
7
BASISKENNIS ZOEKEN Zoeken in de catalogus via Libisnet –Ik heb een auteur / titel en weet dat dit boek / werk aanwezig is in de bibliotheek FEB –Ik weet waar het boek zich bevindt –Ik weet niet waar het boek zich bevindt Opstelling van de gedrukte collectie Virtuele bibliotheek –E-bronnen, databases –LibriSource Plus Je hebt een exacte referentie met tijdschrifttitel
8
Zoeken in de catalogus via Libisnet DEEL 2: De gewenste informatie kunnen vinden: hoe kan ik efficiënt zoeken?
17
Ik heb een auteur / titel en weet dat dit boek / werk aanwezig is in de bibliotheek FEB Specifieke opzoeking
21
Voorwaarde is wel dat het boek effectief ontleend moet zijn. een boek dat eventueel verkeerd teruggeplaatst is kan je niet reserveren Hoe reserveer ik een boek ?
30
Ik wil een boek aanvragen in een niet- K.U.Leuven bibliotheek. A : Ik weet waar het boek zich bevindt B : Ik weet niet waar het boek zich bevindt
31
Je kan enkel een IBL plaatsen voor boeken / artikels die zich niet in K.U.Leuven bibliotheken bevinden. Werken die zich in Heverlee bevinden moeten door de studenten ter plaatste opgehaald of geconsulteerd worden. Uitzondering zijn boeken, artikels die zich in MGAS (Gasthuisberg) bevinden. HANDIGE WEETJES VOORAF
32
Ik weet waar het boek zich bevindt
39
Ik weet niet waar het boek zich bevindt
46
Opstelling van de gedrukte collectie
47
Niveau 00 : Boeken en naslagwerken Vlerick collectie (groene labels) geïntegreerd in gewone collectie Aggregaat, laatste maand krantenabonnementen Verplichte & aanbevolen literatuur = course library Niveau 91 : Lopende tijdschriften, ingebonden tijdschriften, statistieken, overheidspublicaties internationale instellingen, eindverhandelingen & info over verhandelingen Working papers Niveau 92 : Jaarverslagen nationale en internationale bedrijven
48
EBIB: Economie en bedrijfswetenschappen 330.1 G BESA 2005 EBIB : Vlerick 330.1 G BASA 2005 Samenstelling plaatsingsnummer
49
Samenstelling plaatsingsnummer verplichte & aanbevolen literatuur : Course library 330.1 UDC onderwerpscode G relator (vorm van publicatie) STEV auteursnaam 2000 publicatiejaar Let op : Dit materiaal kan niet ontleend worden. Wij hebben van elk van deze werken ook nog minstens 1 exemplaar in de uitleencollectie.
50
De virtuele bibliotheek
51
De virtuele bibliotheek omvat alle elektronische informatie (afhankelijk van hardware, abonnementen, locatie….) K.U.Leuven intranet : LIBISng catalogus, e-bronnen, statistische programma’s, MSOffice applicaties, Mediargus, Financial times, Google scholar, OECD compendium,Belfirst, IFS (CD-Roms in netwerk) PC’s op reservatie (aan het venster) Lokaal cd-rom netwerk : Amadeus, Datastream
52
E-bronnen
53
E-bronnen (LibriSource) is een centrale databank die alle elektronische bronnen bevat die via het K.U.Leuven intranet toegankelijk zijn : Je vindt er volgende bronnen : Databanken, tijdschriften, audiovisueel materiaal, catalogi, nieuwsmedia, referentiewerken organisaties/ instellingen, software, internetsites.
54
E-bronnen LibriSource+ onderzoeksportaal Enkele voordelen: simultaan doorzoeken van diverse types databanken via ‘live’ zoekactie (= metasearch) dankzij integratie met OpenURL-resolver rechtstreekse toegang tot full-text beheer van zoekresultaten: My Space
55
E-bronnen LibriSource+ onderzoeksportaal Enkele nadelen: beperkt aantal indexen & zoekfilters schijn van volledigheid: een aantal databanken kan enkel in de native interface bevraagd worden en is bijgevolg niet ‘metasearchable’ in LS+; maximaal 10 databanken kunnen simultaan doorzocht worden.
56
Diverse mogelijkheden Je hebt een exacte referentie met tijdschrifttitel. Je tikt de titel van het tijdschrift in : ofwel is het tijdschrift aanwezig in de bibliotheek / ofwel niet. Indien wel : je kan op zoek gaan naar het gezochte artikel. OF Je kan je tijdschrifttitel ook gewoon opzoeken via de catalogus LIBISng OF Je hebt enkel een onderwerp LET OP : er zijn een aantal tijdschriften waar een embargo* op staat en dan moet je het artikel raadplegen via de papieren versie. Indien niet : je kan het artikel via IBL aanvragen. * Embargo : Periode dat publicatie nog niet elektronisch beschikbaar is Hoe kan ik zoeken in de e-bronnen?
57
Je hebt een exacte referentie met tijdschrifttitel
66
OF
69
Wat is Google Scholar ?
70
Heel iets anders dan de gewone * Multidisciplinaire database * Wetenschappelijke artikelen * Zowel “open access” als commerciële uitgevers * Grotendeels full-text doorzoekbaar * Beta versie : is een in ontwikkeling zijnde versie die nog fouten bevat en nog getest moet worden.
71
Voorbeeld van een opdracht –Zoek alle gedrukte versies in EBIB op van het boek Principles of Marketing van de auteur Philip Kotler –Zoek in de e-bronnen alle artikels op van de auteur Philip Kotler –Zoek alle publicaties van Philip Kotler die je in Google Scholar kunt terugvinden DEEL 2: De gewenste informatie kunnen vinden: hoe kan ik efficiënt zoeken?
72
–Bruikbaar materiaal over dit onderdeel: https://associatie.kuleuven.be/zoeken (in opbouw)https://associatie.kuleuven.be/zoeken http://wbib.kuleuven.be/tutorial/ http://tilt.ihol.nl DEEL 2: De gewenste informatie kunnen vinden: hoe kan ik efficiënt zoeken?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.