De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Boarding schools, waarom (niet)?. 2 Boarding Schools, achtergrond -India als voormalig Engelse kolonie -Traditie van boarding schools nog steeds sterk.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Boarding schools, waarom (niet)?. 2 Boarding Schools, achtergrond -India als voormalig Engelse kolonie -Traditie van boarding schools nog steeds sterk."— Transcript van de presentatie:

1 1 Boarding schools, waarom (niet)?

2 2 Boarding Schools, achtergrond -India als voormalig Engelse kolonie -Traditie van boarding schools nog steeds sterk aanwezig in het land -Boarding schools sterk gewaardeerd Wat zijn het? -Boarding schools bieden naast onderwijs ook slaap- en andere faciliteiten zoals eten, studie- en recreatiemogelijkheden. In de vakanties gaan kinderen vaak naar huis -Andere vorm: ‘homes’ die zelf geen scholing bieden, kinderen gaan naar school in de omgeving, vaak zijn ze kleinschaliger

3 3 Boarding Schools, waarom? Redenen voor het starten van of je kind sturen naar een boarding school: Kwaliteit en toegang tot onderwijs Goede kwaliteit en holistisch onderwijs Voor kinderen uit afgelegen gebieden Voor kinderen waarvan ouders een nomaden bestaan leiden In conflict/ onveilige gebieden Voorkomen van drop-out

4 4 Boarding Schools, waarom? Zorg en opvoeding Voor (half) wezen en andere kwetsbare kinderen Overdragen en behouden van religie en/ of cultuur

5 5 Dilemma’s +- Vergroot toegang tot onderwijsKosten, duurzaamheid Ondersteuning bij leren, ook na schooltijd, activiteiten Niet leren functioneren in een gezin Mogelijk om zorg te bieden: opvoeding, voeding, gezondheidszorg e.d Niet opgroeien in thuisomgeving Bieden van veilige omgeving, vooral voor meisjes Risico als er geen goed beleid is voor ‘Child Protection’ Betere kansen van kinderen uit minderheidsgroeperingen In verleden (misschien nu ook nog?) ook misbruikt Niet zwart-wit plussen en minnen kunnen vaak aan beide kanten worden geplaatst.

6 6 Dilemma Verdrag voor de Rechten van het Kind: ‘het kind, voor de volledige en harmonische ontwikkeling van zijn of haar persoonlijkheid, dient op te groeien in een gezinsomgeving, in een sfeer van geluk, liefde en begrip’. Dit betekent niet dat een kind een absoluut recht heeft op een gezin, maar wel dat alternatieve vormen van zorg gebaseerd op een gezinsomgeving de voorkeur genieten bij uithuisplaatsing in het belang van het kind.

7 7 Voorbeeld ‘Agape Homes’ COUNT COUNT werkt met ‘Tribals’ in afgelegen berggebieden in Andhra Pradesh, India. Geen boarding schools maar Homes Voor (half)wezen en andere kwetsbare kinderen Doel: kans op onderwijs bieden en bieden van zorg/ opvoeding Ondersteunende programma’s voor ouders/ verzorgers: vaktraining, cursussen mbt opvoeding Ouders/ verzorgers worden zoveel mogelijk betrokken bij de geboden zorg. Nauwe samenwerking met de scholen waar de kinderen naar toe gaan.

8 The overall well being of 30 children is looked after by one family called house- parents, so that these children will be growing and learning in a homely environment.

9 Care is also taken to develop a healthy lifestyle by creating a busy, active, creative and loving environment for the children which includes daily exercises in the morning, evening chores to help them learn work and responsibility (eg: gardening, cleaning) and games time, so that the children are happy and fit.

10 SOCIAL CARE SERVICES Special efforts are made to bring awareness on environmental issues, cleanliness and hygiene, HIV/AIDS awareness, civic values, value education, good manners, habits, participation in various extra curricular school activities, programs, etc. Since children are vulnerable and need constant assistance. Social care is given by making the child feel safe, confident and secure and grow in a positive environment which will make them thrive.

11 EMOTIONAL DEVELOPMENT AND CARE The emotional health and well being of the child contributes greatly to their social and intellectual development. The way children react, think and will understand the fullness of life depends on their emotional development.

12 TUITION CARE In the agape homes, specialized attention is given by the house parents during the study hours of the children which enables, them to organize their study time more effectively. The students are able to concentrate and become confident as they are helped to learn concepts and complete assignments. The weak children are not overwhelmed as they are assisted in their home works and helped to cope with their subjects.

13 RECREATIONAL CARE The daily programs for the children in the agape homes are designed in a way that they enjoy time for recreation and leisure. Outdoor and indoor activities are planned for the children everyday during the recreation hours. It is not only their play time but frequent camps, Sunday school activities and picnics, are included for the children.

14 TRAINING FOR CHILD CARE GIVERS Any child care centre or facility is successful when the care givers are well equipped and trained to create a conducive, environment for the children to develop, learn, and grow. Therefore the house-parents are trained every year. Training is organized for the house-parents with expertise to teach them about the changing trends in child care. This time of sharing and learning enables the house parents to be better care givers.

15 15 Toekomst Werken aan ‘mindset-change’: belang van thuisomgeving Ouders/ familie meer betrekken Child protection policies Gebruik maken van positieve ontwikkelingen in India: steeds meer en betere scholen Ondersteunende programma’s aan regulier onderwijs: eten, medische zorg, transport Buitenschoolse programma’s: huiswerk begeleiding, sport, culturele activiteiten Verbinden met andere community services, kerken Community development: werk, scholing, alfabetisering`..

16 16 Vragen Discussie


Download ppt "1 Boarding schools, waarom (niet)?. 2 Boarding Schools, achtergrond -India als voormalig Engelse kolonie -Traditie van boarding schools nog steeds sterk."

Verwante presentaties


Ads door Google