Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSebastiaan Molenaar Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Crowdsourcing Tim Versluijs
2
Inhoud Motivatie Wat is crowdsourcing? De acht stappen De vormen van crowdsourcing Voorbeelden Voordelen en gevaren Rol van social media Zelf aan de slag Interactief gedeelte
3
Wat is crowdsourcing? Samengevoegd uit de woorden ‘crowd’ en ‘outsourcing’ Crowdsourcing is het uitbesteden van werkzaamheden aan een internetmenigte. Dit gaat uit van de macht van het getal. De menigte levert vrijwillig en belangeloos een bijdrage in de losse uurtjes aan een dienst of product.
4
Filmpje Jeff Howe
5
Wat zei die nou eigenlijk? - Door digitalisering publiek makkelijk bij elkaar te brengen -Crowdsourcing is het uitbesteden van een taak aan een (vaak) grote groep mensen, meestal gebruikmakend van internet -Simpele uitleg -Klanten veranderen in partners
6
Acht stappen 1 organsiatie of bedrijf heeft een vraag 2 vertel de wereld je vraag 3 de online gemeenschap (crowd) wordt gevraagd om antwoorden 4 de online gemeenschap geeft oplossingen
7
Vervolg acht stappen 5 de online gemeenschap screent en bespreekt alle oplossingen 6 organisatie of bedrijf beloont winnende ontwerpen 7 organisatie of bedrijf heeft winnende oplossing 8 organisatie of bedrijf en de gemeenschap profiteert
8
Vormen van crowdsourcing 1.Data mining Geautomatiseerd zoeken naar patronen in data sets Voorbeeld
9
2. Kennisbank Doorzoekbare databank Voorbeeld
10
3. Rating Waardering geven aan producten of diensten Voorbeeld
11
4. Co-creatie Co-creatie is een situatie waarbij een organisatie waardecreatie laat plaatsvinden door een samenwerking aan te gaan met een groep consumenten... Voorbeeld
12
Rol van social media Mensen actief houden bij project Mensen enthousiasmeren voor project Gebruiken als platform voor crowdsourcing Als toevoeging gebruiken voor platform
13
Voordelen Grote menigte bereiken Alle lagen van de bevolking Alleen liefhebbers (gemotiveerd) Product al verbeteren voordat het is geproduceerd Lage kosten
14
Gevaar Te veel crowdsourcing Waar maken wat je beloofd Veel troep Niet TE afhankelijk van worden ‘Crowd’ actief houden Ideeën worden gestolen
15
Zelf aan de slag! Ning http://bibliotheek20.ning.com/ Literatuur: - Crowdsourcing, Jeff Howe - The wishdom of the crowd, James Surowiecki
16
Samenvatting -Uitbesteden van een taak aan menigte -Acht stappen -Vier vormen, namelijk: Data mining, kennisbank, rating en co-creatie -Social media kunnen ingezet worden ter versterking van crowdsourcing -Voordelen: kosten, liefhebbers, veel kennis -Gevaar: afhankelijk, maak je beloftes waar -Zelf aan de slag, Bing!
17
Bronnen http://www.slideshare.net/Frankwillems/sour cing-crowdsourcing-en-social-media http://www.slideshare.net/Frankwillems/sour cing-crowdsourcing-en-social-media http://www.coachsander.nl/2010/02/crowdso urcing-social-media-wtf/ http://www.coachsander.nl/2010/02/crowdso urcing-social-media-wtf/ http://www.slideshare.net/jwalphenaar/10- tips-for-successful-crowdsourcing http://www.slideshare.net/jwalphenaar/10- tips-for-successful-crowdsourcing http://webgrrl.nl/200812/crowdsourcing/
18
Vragen
19
Stellingen Door crowdsourcing gaan vele banen verloren
20
Bedrijven maken nog (veel) te weinig gebruik van crowdsourcing
21
Crowdsourcing heeft de toekomst
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.