Download de presentatie
1
Werkvormen Dialoog Werkt!
Persoonlijke effectiviteit bij conflicthantering en dialoog
2
Verwachtingen training
Training goed werkgeverschap Verwachtingen training De trainer inventariseert van de deelnemers hun verwachtingen van deze training. Hij/zij noteert deze op een flip-over en bewaart deze tot aan de terugkoppeling.
3
Kennismaking Om een vertrouwd gevoel binnen de groep te verkrijgen is het goed als na het welkomstwoord dieper ingegaan wordt op de deelnemers. Aan de hand van de duur van de training kan gekozen worden voor dit uit te voeren in de structuur van een kort interview of het vormen van een persoonlijke motto/leus.
4
Interview
5
De GOLF methode
6
Training goed werkgeverschap
Wat is conflict voor u? Vul onderstaande zinnen in Een conflict is….. Wanneer ik een conflict observeer, ga ik….. Wanneer ik betrokken ben binnen een conflict, dan ga ik….. Deze oefening (Wat is conflict voor u?) staat ook beschreven in het werkboek
7
Hoe sta ik zelf binnen een conflict?
Training goed werkgeverschap Hoe sta ik zelf binnen een conflict? Ontdek uw persoonlijke ‘dominante’ managementstijl In het werkboek staat de opdracht (Hoe sta ik zelf binnen conflict?) beschreven voor het uitvoeren van deze oefening
8
‘Escalatietrap’ van Glasl
Rationele fase: Win/Win Emotionele fase: Win/Verlies Strijdfase: Verlies/Verlies In het werkboek vindt u een oefening (Het analyseren van escalatie) dit biedt de deelnemers een kans om de theorie van Glasl om te zetten in praktische handvaten.
9
Voorbeeld conflict mapping
10
Uitwerking conflict mapping
Actor Hoe draagt hij/zij bij aan het probleem Wat zijn de persoon zijn/haar interesses, behoeftes en angsten binnen het conflict? Wat zijn de persoon zijn/haar beweegredenen om verandering te voorkomen? XX YY ZZ … Na het bespreken van dit onderwerp kunt u de deelnemers laten oefenen met de opdracht beschreven in het werkboek.
11
Uitwerking ABC driehoek
Wanneer deze drie componenten geïdentificeerd zijn, is dit een indicatie voor de benodigdheden en angsten die leven binnen het conflict en worden deze geplaatst in het midden van het model. gedrag: ..... ….. Attitudes: ..... ….. Benodigdheden en/ of angsten van de actor Na het bespreken van dit onderwerp kunt u de deelnemers laten oefenen met de opdracht beschreven in het werkboek. context: ..... …..
12
Conflicttransformatie
13
Training goed werkgeverschap
Empatisch luisteren Empatisch luisteren, hoe doe je dat? Bespreek de attitudes (hoofdstuk 3.3) uit de trainingshandleiding
14
Open vragen stellen?
15
Informatie en advies ADV Limburg www.advlimburg.nl
College voor de Rechten van de Mens
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.