Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdGerarda Brander Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Hoofdstuk 2 Java
2
Soorten Java-programma’s nJava Applet programma “leeft” op een WWW-pagina nJava Application programma heeft een eigen window nJavascript programma ondersteunt opbouw van WWW-pagina’s Javascript is geen Java!
3
Java versusJavascript nImperatief no.a. Internet-gebaseerd nObject-georiënteerd nGecompileerde bytecode nWerkt binnen vast kader nUitgebreide bibliotheken van methoden nVoor programmeurs n Imperatief n Internet-gebaseerd n “Slechts” procedureel n Direct geïnterpreteerd n Beïnvloedt browser n Beperkt aantal ingebouwde methoden n Voor web-designers
4
Opbouw broncode nOpdrachten om het geheugen te veranderen nOpdrachten zijn gegroepeerd in methoden nMethoden zijn gegroepeerd in klassen
5
en dat kunnen zelf ook weer aanroepen zijn van weer andere methodes... dus de “waar was ik gebleven” administratie is best ingewikkeld! Soorten opdrachten nToekennings -opdracht: verander het geheugen nAanroep van een andere methode: voer eerst de opdrachten in die methode uit, en ga daarna verder waar je gebleven was
6
Object-oriëntatie nObject: samenhangend stukje van het geheugen nObject-georiënteerd programmeren: methodes hebben (meestal) betrekking op een bepaald object, dat je bij aanroep moet vermelden
7
Voorbeeld Java-programma één klasse...met één methode...met één opdracht accolades begrenzen klasse, resp. methode import java.awt.Graphics; import java.applet.Applet; public class Hallo extends Applet { public void paint (Graphics g) { g.drawString(“Hallo!”, 20, 20); }
8
Klasse- en methode-header public: mag door de buitenwereld worden gebruikt naam: bedacht door de programmeur import java.awt.Graphics; import java.applet.Applet; public class Hallo extends Applet { public void paint (Graphics g) { g.drawString(“Hallo!”, 20, 20); }
9
Opdracht: methode-aanroep opdracht: aanroep van een andere methode naam van de methode altijd een punt overige details import java.awt.Graphics; import java.applet.Applet; public class Hallo extends Applet { public void paint (Graphics g) { g.drawString(“Hallo!”, 20, 20); } object waarop de methode werkt
10
Communicatie met browser onze klasse is een uitbreiding van de library- klasse Applet... dat we in de opdrachten goed kunnen gebruiken! de browser roept de methode paint aan, en levert daarbij een Graphics-object... import java.awt.Graphics; import java.applet.Applet; public class Hallo extends Applet { public void paint (Graphics g) { g.drawString(“Hallo!”, 20, 20); }
11
Klasse-bibliotheken library-klassen mag je gebruiken... als je ze maar importeert, met vermelding van het package waar ze in zitten import java.awt. Graphics; import java.applet. Applet; public class Hallo extends Applet { public void paint (Graphics g) { g.drawString(“Hallo!”, 20, 20); }
12
we krijgen een parameter Methode-header en -aanroep we geven drie parameters methode- header methode- aanroep import java.awt.Graphics; import java.applet.Applet; public class Hallo extends Applet { public void paint (Graphics g) { g.drawString(“Hallo!”, 20, 20); }
13
WWW-pagina met Applet speciale HTML-tag bytecode die het resultaat is van het compileren van Hallo.java Hier is een simpel applet:
14
Neerzetten van een Applet import java.awt.Graphics; import java.applet.Applet; public class Hallo extends Applet { public void paint (Graphics g) { g.drawString(“Hallo!”, 20, 20); } Hallo.java Hier is een simpel applet: Hallo.html compiler Hallo.class
15
Syntax en semantiek nSyntax: de vorm van het programma nSemantiek: wat het programma betekent program import package naam. klasse naam ; klasse definitie
16
Syntax van klasse-definitie klasse header klasse naam class extendsnaam }{ klasse definitie public private klasse header methode definitie
17
Syntax van methode-definitie }{ methode definitie public private methode header opdracht methode header (), par-decl methode naam type void
18
Syntax van opdracht opdracht object.(), ;expressie methode naam
19
Voorbeeld Java-programma één klasse...met één methode...met één opdracht import java.awt.Graphics; import java.applet.Applet; public class Hallo extends Applet { public void paint (Graphics g) { g.drawString(“Hallo!”, 20, 20); }
20
Opdracht: methode-aanroep opdracht: aanroep van een andere methode naam van de methode altijd een punt overige details import java.awt.Graphics; import java.applet.Applet; public class Hallo extends Applet { public void paint (Graphics g) { g.drawString(“Hallo!”, 20, 20); } object waarop de methode werkt
21
we krijgen een parameter Methode-header en -aanroep we geven drie parameters methode- header methode- aanroep import java.awt.Graphics; import java.applet.Applet; public class Hallo extends Applet { public void paint (Graphics g) { g.drawString(“Hallo!”, 20, 20); }
22
Samenvatting import java.awt.Graphics; import java.applet.Applet; public class Hallo extends Applet { public void paint (Graphics g) { g.drawString(“Hallo!”, 20, 20); } Hallo.java Hier is een simpel applet: Hallo.html compiler Hallo.class
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.